De Van Nicholas Nootau is in de markt gezet als "ruige" bikepacking/vakantiefiets maar is nog niet zo lang op de markt dus er is zeer weinig over te vinden. Daarom dit topic zodat er hopelijk wat meer informatie over gedeeld kan worden
Ik denk er aan om mijn WTS te vervangen voor de Nootau maar daar zitten - uiteraard - voors en tegens aan. Gisteren bij "De Fietser" een - kleine - proefrit gemaakt op zowel de L als de XL versie (volgens de maattabel zouden beiden mij moeten passen en bij deze mijn bevindingen:
De Nootau is duidelijk meer op MTB-leest geschoeid als de WT, wat zich uit in een zeer lichtvoetig rijgedrag - ondanks de grotere wielen (29" vs. 27,5"). Nu loopt de WT letterlijk "als op rails" maar de Nootau is ook duidelijk speelser als een Travelmaster 3.0.
Beide versies hadden het VNT multi-positions-stuur met de extra beugel vooraan. Het stuur is imho voor een trekkingfiets veel te breed (76cm). Voor plaatsen van een Rohloff-handgreep + rem was de ruimte niet groot en kon er aan beide zijden max. 2 cm vanaf. Dan houd je een stuur van 72cm over. Mijn huidige is 64cm breed en dat vind ik een perfecte maat eigenlijk, al zou voor echt onverhard iets breder wel kunnen. Over de extra handpositie van het multi-positions-stuur heb ik mijn twijfels maar de beugel is wel erg handig om zooi aan te bevestigen zodat er ruimte blijft voor montage van feedbags en handlebar-bag (een normale stuurtas gaat uiteraard niet passen want kan niet open).
De sweep was wel goed, de andere twee opties van Van Nicholas zijn wel in te korten maar hebben een kleinere sweep.
Overigens vinden ook veel MTB'ers 76cm te breed omdat ze in conflict met bomen komen.
Het lagere gewicht was goed merkbaar bij aanzetten (niet kunnen klimmen met de fiets).
Beide versies hadden behoorlijke noppenbanden. Ik zou eerder voor een gravelspecifiekere band gaan die ook op asfalt goed rolt. Minder profiel dus.
Beide versies hadden overigens de Brooks C17. Had ik nog niet eerder op gezeten en zat - met jeans - eigenlijk best goed moet ik zeggen. Maar dat staat los van de fiets uiteraard.
Opvallend: De Rohloffs op beide versies waren vrijwel compleet stil in het gehele bereik. Heel wat anders dan de koffiemolens (vooral in 7) die ik en vele andere hebben. Zouden er verbeteringen zijn doorgevoerd in de laatste paar jaar?
Al met al het het er allemaal nog niet echt duidelijker op geworden. Ook omdat de geteste L een veel kortere stuurpen had als de XL zodat niet eenduidig gekeken kon worden wat de beste maat zou zijn. Daarnaast is imho de geometrie en het stuurkarakter duidelijk op echt off-road gericht, terwijl de meeste tochten toch een mix van verhard en onverhard is, waarbij verhard i.c.m. harde gravel op reizen wel de boventoon voert.
Ik denk er aan om mijn WTS te vervangen voor de Nootau maar daar zitten - uiteraard - voors en tegens aan. Gisteren bij "De Fietser" een - kleine - proefrit gemaakt op zowel de L als de XL versie (volgens de maattabel zouden beiden mij moeten passen en bij deze mijn bevindingen:
De Nootau is duidelijk meer op MTB-leest geschoeid als de WT, wat zich uit in een zeer lichtvoetig rijgedrag - ondanks de grotere wielen (29" vs. 27,5"). Nu loopt de WT letterlijk "als op rails" maar de Nootau is ook duidelijk speelser als een Travelmaster 3.0.
Beide versies hadden het VNT multi-positions-stuur met de extra beugel vooraan. Het stuur is imho voor een trekkingfiets veel te breed (76cm). Voor plaatsen van een Rohloff-handgreep + rem was de ruimte niet groot en kon er aan beide zijden max. 2 cm vanaf. Dan houd je een stuur van 72cm over. Mijn huidige is 64cm breed en dat vind ik een perfecte maat eigenlijk, al zou voor echt onverhard iets breder wel kunnen. Over de extra handpositie van het multi-positions-stuur heb ik mijn twijfels maar de beugel is wel erg handig om zooi aan te bevestigen zodat er ruimte blijft voor montage van feedbags en handlebar-bag (een normale stuurtas gaat uiteraard niet passen want kan niet open).
De sweep was wel goed, de andere twee opties van Van Nicholas zijn wel in te korten maar hebben een kleinere sweep.
Overigens vinden ook veel MTB'ers 76cm te breed omdat ze in conflict met bomen komen.
Het lagere gewicht was goed merkbaar bij aanzetten (niet kunnen klimmen met de fiets).
Beide versies hadden behoorlijke noppenbanden. Ik zou eerder voor een gravelspecifiekere band gaan die ook op asfalt goed rolt. Minder profiel dus.
Beide versies hadden overigens de Brooks C17. Had ik nog niet eerder op gezeten en zat - met jeans - eigenlijk best goed moet ik zeggen. Maar dat staat los van de fiets uiteraard.
Opvallend: De Rohloffs op beide versies waren vrijwel compleet stil in het gehele bereik. Heel wat anders dan de koffiemolens (vooral in 7) die ik en vele andere hebben. Zouden er verbeteringen zijn doorgevoerd in de laatste paar jaar?
Al met al het het er allemaal nog niet echt duidelijker op geworden. Ook omdat de geteste L een veel kortere stuurpen had als de XL zodat niet eenduidig gekeken kon worden wat de beste maat zou zijn. Daarnaast is imho de geometrie en het stuurkarakter duidelijk op echt off-road gericht, terwijl de meeste tochten toch een mix van verhard en onverhard is, waarbij verhard i.c.m. harde gravel op reizen wel de boventoon voert.