Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Nicholas Nootau - Forum Wereldfietser

Van Nicholas Nootau

De Van Nicholas Nootau is in de markt gezet als "ruige" bikepacking/vakantiefiets maar is nog niet zo lang op de markt dus er is zeer weinig over te vinden. Daarom dit topic zodat er hopelijk wat meer informatie over gedeeld kan worden ;)

Ik denk er aan om mijn WTS te vervangen voor de Nootau maar daar zitten - uiteraard - voors en tegens aan. Gisteren bij "De Fietser" een - kleine - proefrit gemaakt op zowel de L als de XL versie (volgens de maattabel zouden beiden mij moeten passen en bij deze mijn bevindingen:

De Nootau is duidelijk meer op MTB-leest geschoeid als de WT, wat zich uit in een zeer lichtvoetig rijgedrag - ondanks de grotere wielen (29" vs. 27,5"). Nu loopt de WT letterlijk "als op rails" maar de Nootau is ook duidelijk speelser als een Travelmaster 3.0.

Beide versies hadden het VNT multi-positions-stuur met de extra beugel vooraan. Het stuur is imho voor een trekkingfiets veel te breed (76cm). Voor plaatsen van een Rohloff-handgreep + rem was de ruimte niet groot en kon er aan beide zijden max. 2 cm vanaf. Dan houd je een stuur van 72cm over. Mijn huidige is 64cm breed en dat vind ik een perfecte maat eigenlijk, al zou voor echt onverhard iets breder wel kunnen. Over de extra handpositie van het multi-positions-stuur heb ik mijn twijfels maar de beugel is wel erg handig om zooi aan te bevestigen zodat er ruimte blijft voor montage van feedbags en handlebar-bag (een normale stuurtas gaat uiteraard niet passen want kan niet open).
De sweep was wel goed, de andere twee opties van Van Nicholas zijn wel in te korten maar hebben een kleinere sweep.
Overigens vinden ook veel MTB'ers 76cm te breed omdat ze in conflict met bomen komen.

Het lagere gewicht was goed merkbaar bij aanzetten (niet kunnen klimmen met de fiets).

Beide versies hadden behoorlijke noppenbanden. Ik zou eerder voor een gravelspecifiekere band gaan die ook op asfalt goed rolt. Minder profiel dus.

Beide versies hadden overigens de Brooks C17. Had ik nog niet eerder op gezeten en zat - met jeans - eigenlijk best goed moet ik zeggen. Maar dat staat los van de fiets uiteraard.

Opvallend: De Rohloffs op beide versies waren vrijwel compleet stil in het gehele bereik. Heel wat anders dan de koffiemolens (vooral in 7) die ik en vele andere hebben. Zouden er verbeteringen zijn doorgevoerd in de laatste paar jaar?


Al met al het het er allemaal nog niet echt duidelijker op geworden. Ook omdat de geteste L een veel kortere stuurpen had als de XL zodat niet eenduidig gekeken kon worden wat de beste maat zou zijn. Daarnaast is imho de geometrie en het stuurkarakter duidelijk op echt off-road gericht, terwijl de meeste tochten toch een mix van verhard en onverhard is, waarbij verhard i.c.m. harde gravel op reizen wel de boventoon voert.
Prima review :)

Het is op de website niet zo duidelijk te zien. Er staat: montage voor achterdrager en spatborden mogelijk. Maar er lijken toch wat punten te missen waar je ze zou verwachten. Weet je hoe dat zit? En montage van een slot, een standaard, niet mogelijk neem ik aan? Verder vind ik het jammer dat er achterop geen flatmount rem kan. Ik vind dat mooier, en groter dan 160mm hoeft van mij toch niet.
Er zijn montagepunten voor een drager maar de onderste zit "vreemd hoog", namelijk boven de splitter voor de achtervork (voor de riem) waarvoor een drager best hoog en ver naar voren komt te zitten. Misschien is dat gedaan vanwege de combinatie grote wielen+banden, dat een normaal montagepunt niet zou passen. De evt. reden dat je zo makkelijker de riem kan vervangen lijkt mij niet echt van belang want hoe vaak gebeurt dat? Spatborden kunnen ook (onderste van de 3 punten op voorvork daarvoor gebruiken?) maar lijkt me niet echt meespelen in het ontwerp. Voor een koplamp op de standaard plek is geen montagepunt (op de Rowtag trouwens ook niet). Voor een ringslot zijn geen mogelijkheden.

Een ander punt wat ze me niet uit konden leggen - er was sowieso niet veel technische kennis aanwezig in "De Fietser" - is waarom voor de Rohloff niet gewoon een dropout i.c.m. QR is gebruikt. Nu zit deze aan 2 kanten vastgebout (een steekas is niet mogelijk bij een Rohloff) wat een wiel er uit halen wat omslachtiger maakt - maar misschien wel een steviger geheel vormt.
Fedor schreef:
za 23 mar, 2024 14:20
Overigens vinden ook veel MTB'ers 76cm te breed omdat ze in conflict met bomen komen.
O, daarom kunnen ze mij nooit volgen in het bos :wink:
Als ik mijn stuur in de standaard MTB-positie vast heb is het effectief 53 cm breed. Mijn bar-ends gaan elk nog tegen de 4 cm naar buiten.
Leuke review!
Fedor schreef:
za 23 mar, 2024 16:21
Er zijn montagepunten voor een drager maar de onderste zit "vreemd hoog", namelijk boven de splitter voor de achtervork (voor de riem) waarvoor een drager best hoog en ver naar voren komt te zitten.
o daar zit ie :D ! inderdaad.

Ik vind het echt wel een mooie fiets. zou ik met rohloff willen rijden (heel soms denk ik dat) dan zou ik serieus een frameset overwegen, nog meer nu je zegt dat ie best speels is. prijs is ook realistisch.
Ik vind het een interessante fiets met een aantrekkelijk frame. In het Duitse blad Tour van deze maand (4/2024) staat een bespreking van 4 gravel fietsen met een Ti-frame. De best verkrijgbare en goedkoopste is die van Decathlon (Triban Grvl 900 ; ca. €3000 compleet). Géén ervan heeft voorzieningen voor een achterdrager, wat de Nootau wel heeft.

Ik reis zelf met een Van Nicholas Zion (2011), met een geveerde voorvork. Het frame lijkt wel wat op dat van de Nootau, o.a. die geknikte zadelbuis. Naarmate ik minder op slechte dirt roads ben gaan fietsen, zou een Ti-frame met vaste voorvork meer in aanmerking komen. De bevestigingsogen voor de achterdrager van de Zion zitten vervelend dicht bij die van de schijfrem en bij de uitvalnaaf. Bij de Nootau liggen die gelukkig veel verder weg. Steekassen, die de Zion niet heeft, lijken me ook een voordeel wat betreft stijfheid en voor het beter positioneren van de remschijf.

Voor mij geen Rohloff en geen riem.
Van Nicholas-2.JPG
math schreef:
za 23 mar, 2024 17:30
Ik vind het een interessante fiets met een aantrekkelijk frame. In het Duitse blad Tour van deze maand (4/2024) staat een bespreking van 4 gravel fietsen met een Ti-frame. De best verkrijgbare en goedkoopste is die van Decathlon (Triban Grvl 900 ; ca. €3000 compleet). Géén ervan heeft voorzieningen voor een achterdrager, wat de Nootau wel heeft.
De Van Nicholas Rowtag (vanaf 3500 euro compleet) heeft wel mogelijkheid voor een achterdrager (al is het wel even klooien want werkt aan één kant met een contrabout door een gat in de achtervork ;)).

Afbeelding
Zou zo'n Rowtag ook met een Rohloff en riemaandrijving uit te rusten zijn (met dan een deelbar racestuur)? Die optie staat niet op de Van Nicholas site, En zou een voordrager daar ook op kunnen, wellicht met een andere voorvork?
De Pilot Scram heeft ook veel nokjes; komt in derailleur of pinion.
Jammer om te lezen dat de Rohloff nog steeds rumoerig is (op de testfietsen in Ede was deze fluisterstil). Dat zou wel een enorme domper bij zo’n dure fiets betekenen.
ej groningen schreef:
vr 03 jan, 2025 00:04
Helaas is pilot failliet

https://nieuwsfiets.nu/2024/12/29/pilot ... 20doorging.
Heel jammer, waren mooie fietsen maar wel prijzig. De gravelbike met Pinion stond hoog op mijn lijstje.
Fedor schreef:
vr 03 jan, 2025 22:52
Jammer om te lezen dat de Rohloff nog steeds rumoerig is (op de testfietsen in Ede was deze fluisterstil). Dat zou wel een enorme domper bij zo’n dure fiets betekenen.
Ik rij al 14 jaar met rohloff, en heb nog nooit oorstopjes moeten gebruiken tijdens mijn ritten :roll: .
Neem dat lawaai/rumoer maar met een korreltje zout. Ja je hoort de naaf draaien tussen versnelling 1 en 7, maar de banden van je fiets maken op gravel een pak meer lawaai dan de naaf, en je gaat er ook geen vogeltjes of wild mee verstoren.
Het geratel/gezoem van een schone ketting die door de derailleur draait hoor je ook, en je banden op het wegdek hoor je ook.
En als je langs openbare wegen rijdt hoor je nog steeds het achterop komend verkeer :wink: .
Headley schreef:
za 04 jan, 2025 16:40
Ik rij al 14 jaar met rohloff, en heb nog nooit oorstopjes moeten gebruiken tijdens mijn ritten :roll: .
Neem dat lawaai/rumoer maar met een korreltje zout. Ja je hoort de naaf draaien tussen versnelling 1 en 7, maar de banden van je fiets maken op gravel een pak meer lawaai dan de naaf, en je gaat er ook geen vogeltjes of wild mee verstoren.
Het geratel/gezoem van een schone ketting die door de derailleur draait hoor je ook, en je banden op het wegdek hoor je ook.
En als je langs openbare wegen rijdt hoor je nog steeds het achterop komend verkeer :wink: .
Mijn huidige trekkingfiets heeft ook een Rohloff dus het geluidsniveau is mij bekend ja. Toch kan ik me er soms wel aan irriteren (sla het liefst de 7 over). Wat ik vooral vreemd vind is dat niet elke Rohloff even rumoerig is. De testfietsen in Ede zijn zeer stil en ook bij andere fietsers was er amper wat te merken. Een stille Rohloff kán dus wel maar je moet het net treffen (of net zolang in je magazijn zoeken tot je een stille tegenkomt). Had liever dat je van te voren weet of je een stille(re) kan krijgen maar die garantie heb je niet.
Meer olie?

Althans m’n ouwe onverwoestbare Toyota gaat draait ook merkbaar stiller met voldoende olie.
Tja, meer olie ...
Maar dan vergroot je de kans op lekkage. Die naven zijn niet hermetisch afgesloten van de buitenwereld.
Het is nu wel zo dat sinds kort er minder olie in de naven gedaan wordt, dus minder kans op lekkage maar mogelijk iets meer lawaai van de draaiende tandwielen...
Wie zal het zeggen.
Anyway... even terug naar de Nootau. Had in de planning mijn WTS te vervangen voor de Nootau maar voorlopig zie ik daar van af.

Toen ik dit topic startte woonde ik nog in Zuid-Limburg met heerlijk veel gravelwegen in de omgeving en uiteraard ook in de Ardennen en Eifel. Goede redenen voor een wat "ruigere" fiets dus. Nu ik verhuisd ben en weer in de polder woon is dat argument wel komen te vervallen en voor de verdere tochten voldoet de WTS nog prima.

Ander argument was het beoogde gewichtsverschil (i.v.m. de vele hoogtemeters die ik vrijwel dagelijks maakte): De Nootau is een veel "kalere" fiets wat natuurlijk flink zou kunnen schelen. Het frame en de 29" velgen/banden zijn echter best zwaar dus het gewichtsverschil is kleiner dat je zou verwachten en als je de fiets "winterhard" zou willen maken (de wegen zijn hier al zeker drie weken continue nat en modderig) komen er toch weer spatborden bij, plus een rekje voor de meerdaagse tochten. Hoogtemeters maak ik nu sowieso veel minder dus dat argument is ook komen te vervallen.

Neemt niet weg dat het een mooie fiets is en ik titanium een erg fraai materiaal vind (en zeer geschikt om frametassen e.d. op te hangen). Maar om alleen daar nu 1000-en euro's aan uit geven, en dan aan een fiets die voor het dagelijks of winters gebruik minder geschikt is... dat kan ik nu niet over mijn hart krijgen. De WTS doet het nog prima en over de verf hoef ik me geen zorgen te maken want die heeft toch al gebruikssporen ;)
Er bestaan carbonnen spatborden die 150 gram per stuk wegen, het bevestigingsmateriaal is geloof ik net zo zwaar. (en je portemonnee meteen een stuk lichter ook)
https://www.veloduo.co.uk/collections/c ... 35-40-50mm
of
https://www.libertecycles.nl/Spatbord/carbonspatbord
Per 1 januari is de vanaf-prijs van een Nootau met 7% (350 euro) omhoog gegaan. dat is flink... Geen idee of andere merken ook zulke prijsstijgingen hebben doorgevoerd.