door
math » zo 29 dec, 2024 18:04
De Europese Road Safety werkgroep brengt elke jaar een rapport uit over dodelijke ongevallen van fietsers waarin je landen kunt vergelijken.
Dit is het laatste en gaat over 2022 .
Een zwak punt in de vergelijking is dat er niet in meegenomen wordt hoeveel er per land gefietst wordt. Zoals eerder gezegd: waar nooit gefietst wordt vallen geen dodelijke fietsslachtoffers. Ik vind het heel vreemd dat een Road Safety werkgroep, die toch over zulke gegevens moet beschikken, daar geen enkele aandacht aan geeft. Wel komen ze dan met zulke bizarre grafieken als die waarin de dodelijke fietsongevallen worden vergeleken met dodelijke ongevallen van overige weggebruikers over de dagen van de week. Op vrijdagmiddag houden fietsers het hoofd koel! Dolgedraaide statistiek, mijns inziens.
- Fatal accidents over week and hour.png (93.97 KiB) 1602 keer bekeken
Ik heb gezocht of er ook een soortgelijk EU-wijd overzicht van
niet-dodelijke ongevallen is, maar dat heb ik niet gevonden. Dat is vermoedelijk te verklaren uit dat dodelijke gevallen bijna altijd goed onderzocht en geregistreerd worden, maar niet-dodelijk ongevallen een heel brede categorie zijn, van 'met een schaafwond afgelopen' tot 'zwaar gewond'. Wie houdt dat bij? Kennelijk hebben ze in Spanje die getallen wél, maar je mag je afvragen wat ze waard zijn. Vermoedelijk vastgesteld bij ongevallen met fietsers waar de politie bij te pas komt. Dat is, denk ik, een minderheid.
Omdat de discussie hier veel gaat over helmen, is er recent een interessant
Europees rapport over veiligheid door fietshelmen. Ik heb gezocht naar de uitgiftedatum, maar heb hem niet kunnen vinden. Vreemd, voor zo'n deftige werkgroep. Wel van na 2020, want de werkgroep komt voort uit een EU-programma gestart in 2020.
Als tegenstander van de verplichting om een fietshelm te dragen, met uitzondering van bij rijden in groepen, vond ik ondersteuning voor mijn gedrag in onderstaande grafiek. Bij veel typen ongevallen blijkt het niet-dragen van een helm de kans op ongevallen te verkleinen. Dat zal wel liggen aan de hinder bij het rondom-je-heen kijken en het wat koelere hoofd. Nu ligt dat verschil bij ongevallen met auto's omgekeerd : dan hebben niet-dragers veel meer kans op een hoofdwond. Maar ik denk dat die categorie in het geheel zwaar overschat wordt, omdat daar vrijwel altijd politie bij komt en er dan officiële registratie volgt. Bij de andere aanrijding-categorieën zal alleen bij ernstige ongevallen (ambulance?) registratie volgen.