Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje: nieuwe verkeersregels voor fietsers - Forum Wereldfietser

Spanje: nieuwe verkeersregels voor fietsers

Er zijn nieuwe verkeersregels voor fietsers in Spanje. Onder andere is een helm nu verplicht.
Voor meer info zie: https://inspanje.nl/fietsers-in-spanje- ... op-de-weg/
DaVinci schreef:
do 26 dec, 2024 23:28
Er zijn nieuwe verkeersregels voor fietsers in Spanje. Onder andere is een helm nu verplicht.
Nu altijd verplicht; die verplichting bestond al, maar met enkele uitzonderingen.
Verder roepen de cijfers wel wat vragen op:
In 2023 waren er 7.598 ongevallen waarbij fietsers betrokken waren in Spanje. Dit omvat 2.143 ongevallen op de snelweg en 5.465 ongevallen in stedelijke gebieden.
Fietsers op de snelweg? Ik ben niet verbaasd dat je onmiddellijk wordt aangereden als je op de snelweg fietst, maar zijn er echt 2143 personen in een jaar tijd die dat proberen? :roll: En dan: 2143 op de snelweg + 5465 in stedelijk gebied = 7608, dus -10 ongevallen in landelijk gebied? Of geen ongevallen in landelijk gebied, en 10 ongevallen vinden plaats op snelwegen in stedelijk gebied. Of…

Peinzends,

Carl
Het lijkt mij dat het aantal ongelukken op het platteland misschien zo klein is dat het statistisch niet te onderscheiden is, of dat zulke ongelukken gewoon niet worden geteld.
Hier moet je niet te lang over peinzen, maar actief gaan zoeken naar de oorspronkelijke bron.

En el 2020 se produjeron 72.959 accidentes de tráfico en España (un 30% menos que en el 2019), de los que 26.611 ocurrieron en carretera y 46.348 en ámbito urbano. De este total, en 7.510 accidentes estuvieron implicados ciclistas de los que 2.247 fueron accidentes en carretera y 5.263 fueron en ámbito urbano [17]

Hier staat 'accidentes en carretera', wat zo veel wil zeggen als 'op de weg' en met de context van 'non-urbano'. Bovendien klopt de som hier wel.
Let ook op het belangrijke verschil : 2020 of 2023.
Carl schreef:
vr 27 dec, 2024 01:21
...maar met enkele uitzonderingen.
Nou ja, 'enkele'? In de bebouwde kom hoefde je geen helm op, en tijdens een lange, warme beklimming ook niet. Toch wel fijn.

Ik neem aan dat 'snelweg' de niet helemaal juiste vertaling is van wat wij een 'provinciale weg' zouden noemen.
Edit: zoals Math ook zojuist hierboven heeft genoemd.
DaVinci schreef:
do 26 dec, 2024 23:28
Er zijn nieuwe verkeersregels voor fietsers in Spanje. Onder andere is een helm nu verplicht.
Voor meer info zie: https://inspanje.nl/fietsers-in-spanje- ... op-de-weg/
Dat zouden er méér moeten doen!
math schreef:
vr 27 dec, 2024 11:48
Hier moet je niet te lang over peinzen, maar actief gaan zoeken naar de oorspronkelijke bron.

En el 2020 se produjeron 72.959 accidentes de tráfico en España (un 30% menos que en el 2019), de los que 26.611 ocurrieron en carretera y 46.348 en ámbito urbano. De este total, en 7.510 accidentes estuvieron implicados ciclistas de los que 2.247 fueron accidentes en carretera y 5.263 fueron en ámbito urbano [17]

Hier staat 'accidentes en carretera', wat zo veel wil zeggen als 'op de weg' en met de context van 'non-urbano'. Bovendien klopt de som hier wel.
Let ook op het belangrijke verschil : 2020 of 2023.
Googel translate maakt er dit van:
In 2020 zijn er 72.959 ongelukken in het verkeer in Spanje geproduceerd (30% in 2019), waarvan 26.611 in de auto en 46.348 in de stad. In totaal zijn er 7.510 ongelukken veroorzaakt door 2.247 ongelukken in de auto en 5.263 ongelukken in de stad [17]

Dan snap ik wel dat wij het ook niet meer snappen.
Het is overigens niet ongewoon dat je in sommige Europese landen op de snelweg mag fietsen, of dat verstandig is is vraag 2. Je leest regelmatig dat er weer iemand van de snelweg geplukt is die dacht dat het wel toegestaan was omdat dat thuis (niet in NL) ook mag.
Dan heb jij een andere Google Translate dan ik. Die van mij vertaalt het stukje Spaanse tekst tot

In 2020 vonden in Spanje 72.959 verkeersongevallen plaats (30% minder dan in 2019), waarvan 26.611 op de weg en 46.348 in stedelijke gebieden. Van dit totaal waren fietsers betrokken bij 7.510 ongevallen, waarvan 2.247 verkeersongevallen en 5.263 in stedelijke gebieden [17]

In deze vertaling blijft overeind dat de tweede zin over fietsers gaat. De nuance stedelijk vs niet-stedelijk is inderdaad niet meteen duidelijk, maar met een beetje verstand wél.
Poppink schreef:
vr 27 dec, 2024 12:23
DaVinci schreef:
do 26 dec, 2024 23:28
Er zijn nieuwe verkeersregels voor fietsers in Spanje. Onder andere is een helm nu verplicht.
Voor meer info zie: https://inspanje.nl/fietsers-in-spanje- ... op-de-weg/
Dat zouden er méér moeten doen!
Wat bedoel je precies? Er worden meerdere maatregelen besproken toch?
math schreef:
vr 27 dec, 2024 12:39
Dan heb jij een andere Google Translate dan ik. Die van mij vertaalt het stukje Spaanse tekst tot

In 2020 vonden in Spanje 72.959 verkeersongevallen plaats (30% minder dan in 2019), waarvan 26.611 op de weg en 46.348 in stedelijke gebieden. Van dit totaal waren fietsers betrokken bij 7.510 ongevallen, waarvan 2.247 verkeersongevallen en 5.263 in stedelijke gebieden [17]

In deze vertaling blijft overeind dat de tweede zin over fietsers gaat. De nuance stedelijk vs niet-stedelijk is inderdaad niet meteen duidelijk, maar met een beetje verstand wél.
Googel was nog niet zo slim om zelf de taal te herkennen, en dan staat die dus op Engels en dan is het wel weer verrassend wat er uit komt.
Berger schreef:
vr 27 dec, 2024 14:24
Poppink schreef:
vr 27 dec, 2024 12:23
Dat zouden er méér moeten doen!
Wat bedoel je precies? Er worden meerdere maatregelen besproken toch?
De uitdrukking "dat zouden er méér moeten doen" komt uit een reclamecampagne van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze slogan werd gebruikt om mensen aan te moedigen vaker de trein te nemen in plaats van de auto, met het idee dat meer mensen zouden moeten kiezen voor duurzaam vervoer.

Ik had kunnen schrijven: dat zouden meer landen moeten doen.
Berger schreef:
vr 27 dec, 2024 14:24
Wat bedoel je precies? Er worden meerdere maatregelen besproken toch?
Als ik een gokje mag wagen denk ik dat de helmplicht bedoeld wordt.

En dan meteen maar (weer) mijn mening daarover: ik vind dat iemand die op de fiets een helm wil dragen zulks moet kunnen doen zónder gestoord te worden door mensen die m.b.t. dat onderwerp een ándere mening hebben.
Poppink schreef:
vr 27 dec, 2024 23:46
De uitdrukking "dat zouden er méér moeten doen" komt uit een reclamecampagne van de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Ik ken deze slogan van cup-a-soup.... weliswaar ietsjes anders....
Knipsel.JPG
Samen met "NU EVEN NIET" :D
Screenshot 2024-12-28 at 09-46-55 Spanje nieuwe verkeersregels voor fietsers - Forum Wereldfietser.png
:roll:
math schreef:
vr 27 dec, 2024 11:48
Hier moet je niet te lang over peinzen, maar actief gaan zoeken naar de oorspronkelijke bron.
Of afwachten tot iemand anders dat doet, natuurlijk. :wink: Dank je voor de verheldering.

Groetjes,

Carl
Pasta Baksel 03 schreef:
za 28 dec, 2024 22:04
Carl schreef:
vr 27 dec, 2024 01:21
i.t.t. de effectiviteit van het verplichten van fietshelmen, waar sommige ‘vrijheidsstrijders’ hier naar hinten. Dat blijkt namelijk minder effectief dan het dragen van fietshelmen in auto’s…)
Maar in Spanje haalt de landelijke overheid wel vaker rare fratsen uit.
Ik ben wel heel benieuwd waar je deze onderzoeksresultaten vandaan hebt, en vooral ook hoe dat dan is onderzocht…
Polling schreef:
zo 29 dec, 2024 09:25
Ik ben wel heel benieuwd waar je deze onderzoeksresultaten vandaan hebt, en vooral ook hoe dat dan is onderzocht…
Als je zo'n vraag stelt, neem ik aan dat je ook de tijd neemt om zo'n studie te lezen.
Ik heb daar de volgende grafiek uitgeplukt.
Deze grafiek gaat over dodelijke ongevallen.
Dodelijke fietsongevallen EU.png

Ik vind dat je deze resultaten wel moet relativeren met het fietsgebruik per miljoen inwoners, bv in km/jaar. Waar weinig gefietst wordt, vallen weinig dodelijke slachtoffers

Voor een diepere studie, met name naar onderscheid stedelijk/niet-stedelijk en invloed van de fietshelm in Spanje moet je in een Spaanstalig publicatie bekijken
https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/1 ... sAllowed=y

Veel leesplezier met die laatste studie!
Poppink schreef:
vr 27 dec, 2024 23:46
De uitdrukking "dat zouden er méér moeten doen" komt uit een reclamecampagne van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze slogan werd gebruikt om mensen aan te moedigen vaker de trein te nemen in plaats van de auto, met het idee dat meer mensen zouden moeten kiezen voor duurzaam vervoer.

Ik had kunnen schrijven: dat zouden meer landen moeten doen.
Vage reactie en geen antwoord op mijn vraag. Maar goed, als het over wel/geen helmplicht gaat haak ik hierbij graag af...
De Europese Road Safety werkgroep brengt elke jaar een rapport uit over dodelijke ongevallen van fietsers waarin je landen kunt vergelijken. Dit is het laatste en gaat over 2022 .

Een zwak punt in de vergelijking is dat er niet in meegenomen wordt hoeveel er per land gefietst wordt. Zoals eerder gezegd: waar nooit gefietst wordt vallen geen dodelijke fietsslachtoffers. Ik vind het heel vreemd dat een Road Safety werkgroep, die toch over zulke gegevens moet beschikken, daar geen enkele aandacht aan geeft. Wel komen ze dan met zulke bizarre grafieken als die waarin de dodelijke fietsongevallen worden vergeleken met dodelijke ongevallen van overige weggebruikers over de dagen van de week. Op vrijdagmiddag houden fietsers het hoofd koel! Dolgedraaide statistiek, mijns inziens.
Fatal accidents over week and hour.png
Fatal accidents over week and hour.png (93.97 KiB) 1601 keer bekeken


Ik heb gezocht of er ook een soortgelijk EU-wijd overzicht van niet-dodelijke ongevallen is, maar dat heb ik niet gevonden. Dat is vermoedelijk te verklaren uit dat dodelijke gevallen bijna altijd goed onderzocht en geregistreerd worden, maar niet-dodelijk ongevallen een heel brede categorie zijn, van 'met een schaafwond afgelopen' tot 'zwaar gewond'. Wie houdt dat bij? Kennelijk hebben ze in Spanje die getallen wél, maar je mag je afvragen wat ze waard zijn. Vermoedelijk vastgesteld bij ongevallen met fietsers waar de politie bij te pas komt. Dat is, denk ik, een minderheid.

Omdat de discussie hier veel gaat over helmen, is er recent een interessant Europees rapport over veiligheid door fietshelmen. Ik heb gezocht naar de uitgiftedatum, maar heb hem niet kunnen vinden. Vreemd, voor zo'n deftige werkgroep. Wel van na 2020, want de werkgroep komt voort uit een EU-programma gestart in 2020.
Als tegenstander van de verplichting om een fietshelm te dragen, met uitzondering van bij rijden in groepen, vond ik ondersteuning voor mijn gedrag in onderstaande grafiek. Bij veel typen ongevallen blijkt het niet-dragen van een helm de kans op ongevallen te verkleinen. Dat zal wel liggen aan de hinder bij het rondom-je-heen kijken en het wat koelere hoofd. Nu ligt dat verschil bij ongevallen met auto's omgekeerd : dan hebben niet-dragers veel meer kans op een hoofdwond. Maar ik denk dat die categorie in het geheel zwaar overschat wordt, omdat daar vrijwel altijd politie bij komt en er dan officiële registratie volgt. Bij de andere aanrijding-categorieën zal alleen bij ernstige ongevallen (ambulance?) registratie volgen.
Helmets.png
math schreef:
zo 29 dec, 2024 12:24
Polling schreef:
zo 29 dec, 2024 09:25
Ik ben wel heel benieuwd waar je deze onderzoeksresultaten vandaan hebt, en vooral ook hoe dat dan is onderzocht…
Als je zo'n vraag stelt, neem ik aan dat je ook de tijd neemt om zo'n studie te lezen.
8<
Veel leesplezier met die laatste studie!
Mijn vraag was op zich niet gericht op de cijfers over fietsongevallen, maar op de opmerking dat het dragen van fietshelmen in auto’s effectiever is… Ik vraag me echt af wie dat onderzocht heeft, en hoe dat dan is gedaan….