Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Linker crank raakt steeds los - Forum Wereldfietser

Linker crank raakt steeds los

Mijn gele Giant heeft een nog vrij nieuwe trapas met daaraan cracks, die middels inbusbouten aan de vierkante tapeinden van de trapas zijn bevestigd. Maar de zwakke plek is de linkerkant, met de draaibewegingen van mijn linkerbeen wordt de inbusbout nogal makkelijk los gedraaid. Waarom niet met een omgekeerde schroefdraad? Dan draait hij zichzelf vaster. De linkercrank is maar een paar maanden nieuw. Te zachte metaal? Ik heb de inbussleutel standaard bij me voor het geval dat. In Dresden twee maanden geleden overkwam mij het ook; een paar keer krachtig vastgedraaid. Het ging soms een tijd lang goed, dan weer niet.
Vanmiddag wou ik naar de kerk fietsen (4 km) waar m'n vrouw in een koor ging zingen. Lap, daar raakte de crank iedere 100 meter weer los, vastdraaien ging niet meer. Onverrichter zake terug naar huis.
Komt dit probleem vaker voor?
Op de onderstaande foto zit de inbussleutel erin.
20241224_155401.jpg
Een losgelopen crank moet je altijd direct vervangen. Dan heeft deze 1 keer niet goed vast gezeten en is hij intern beschadigd en zal hij altijd los blijven lopen omdat dit normaal conisch vast klemt en nu niet meer.

Even nieuwe crank erop zetten en deze met een momentsleutel vast zetten en je kan weer jaren vooruit en de tandarts zal ook blij met je zijn..
Maar een paar keer per jaar een crank vervangen wordt mij wel te gortig en kost geld.... Of moet ik naar een crank van keihard metaal zoeken.
Vroeger had ik cranks met een spie, ook aan de linkerkant had ik een deuk in de spie getrapt. Crank weer los. Zijn mijn benen soms te sterk?
Wat is een momentsleutel? 🤔
Dit is bij mij 1 keer gebeurd, toen had ik achteraf gezien de crank niet helemaal netjes vastgezet. Na een klein stukje fietsen was het klaar met dat crankstel, ik was verrast hoe een klein foutje gelijk betekende dat het niet meer te repareren was. Als je een nieuwe netjes monteert gaat het wel lang mee. Ik denk dat je blij mag zijn dat je niet verder van huis stil bent komen staan.
Ik heb dit in mijn hele fietscarrière één keer onderweg gehad, lang geleden.
Een fietsenmaker heeft toen de crank goed vastgezet.
Ik heb hier nog wel een aluminium linkercrank liggen, tegen verzendkosten stuur ik die op.

Momentsleutel zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Momentsleutel
Een crankstel hoeft vaak niet echt duur te zijn. Vaak kan je met wat zoeken een vervanger vinden. Soms gebruik ik een flinke dot loc-tight bij de inbus bouten die willen soms wat makkelijker los gaan, verdenk de rubber ring ervan. Let wel dat je flink stevig de bouten aanzet, liefst met moment sleutel.

In hele zeldzame gevallen, kan het ook bij de trapas liggen, dat kan je uitmeten, bij een paar MM geeft het soms ook gedonder.
loctite is daar voor......
Bij mijn cranks (de oude vierkant) gaat daar gewoon de bijpassende zeskant moer op, als je de boel vernaggelt heb dan eens kijken of Marten (Kiel Windeweer) nog wat heeft liggen (wel even met de andere fiets daar naartoe fietsen denk ik dan (of de auto))
sjefke schreef:
di 24 dec, 2024 19:21
loctite is daar voor......
Niet iedereen gebruikt het, zelfs wanneer men de remschijven monteren doet kwamen we laatst achter...
Martin E. van Doornik schreef:
di 24 dec, 2024 16:39
Wat is een momentsleutel? 🤔
kom eens onder die steen uit! .. :o
Crankbout met engelenhaar of teflon omwikkelen en dan de bout terug in de crankas en stevig aandraaien maar. Of anders loctite proberen. Al een andere crankbout geprobeerd?
sjefke schreef:
wo 25 dec, 2024 00:48
Martin E. van Doornik schreef:
di 24 dec, 2024 16:39
Wat is een momentsleutel? 🤔
kom eens onder die steen uit! .. :o
Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wel