Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties gevraagd: Aansluiting dynamo Shimano XT - Forum Wereldfietser

Suggesties gevraagd: Aansluiting dynamo Shimano XT

De 2 draden uit de naaf dynamo van Shimano XT zijn afgebroken. Zie foto
Wie heeft er suggesties om dit te repareren ?

Volgens de fietsenmaker is een nieuw wiel de goedkoopste optie. 🫣
Mijn instinct zegt dat er best mogelijkheden zouden moeten zijn, maar daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Alvast bedankt!


Ps: mocht iemand een dergelijke naaf hebben liggen, dan verneem ik dat natuurlijk graag!

Bijlagen

https://biketory.nl/content/40/maintena ... rhoud.html

bovenstaande site heeft mij geholpen om mijn eigen naafdynamo te solderen. Was wel gepruts, en het eindje wat uitsteekt bij jou lijkt wel erg kort.
(Zou het gewoon proberen, let wel op de nodige isolatie van het draadje….)
Onderdeel Y2AG98010 lijkt niet meer leverbaar, dus als er niet meer gesoldeerd kan worden dan wordt het ben ik bang een nieuw wiel.
_Peter_ schreef:
wo 27 nov, 2024 19:17
Onderdeel Y2AG98010 lijkt niet meer leverbaar, dus als er niet meer gesoldeerd kan worden dan wordt het ben ik bang een nieuw wiel.
Is het deze https://www.radversender.de/Shimano-Deo ... ck-schwarz toevallig?
Het lijkt er wel op maar dan moet je dus er nog wel voor zorgen de nieuwe spoel en alles daar om heen heel er uit zien te krijgen. En in de oude huls weten te stoppen.
Misschien even met Shimano Nunspeet bellen?
fl78 schreef:
wo 27 nov, 2024 22:39
_Peter_ schreef:
wo 27 nov, 2024 19:17
Onderdeel Y2AG98010 lijkt niet meer leverbaar, dus als er niet meer gesoldeerd kan worden dan wordt het ben ik bang een nieuw wiel.
Is het deze https://www.radversender.de/Shimano-Deo ... ck-schwarz toevallig?
Ik denk van wel! Super. Ga ze direct ff mailen!
BvD schreef:
zo 01 dec, 2024 16:41
fl78 schreef:
wo 27 nov, 2024 22:39
_Peter_ schreef:
wo 27 nov, 2024 19:17
Onderdeel Y2AG98010 lijkt niet meer leverbaar, dus als er niet meer gesoldeerd kan worden dan wordt het ben ik bang een nieuw wiel.
Is het deze https://www.radversender.de/Shimano-Deo ... ck-schwarz toevallig?
Ik denk van wel! Super. Ga ze direct ff mailen!
Helaas, het was geen passend alternatief
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij het zoeken van een alternatieve naaf?

Het is me duidelijk dat het alternatief in ieder geval een type moet zijn met:
- 9mm snelspanner
- 100mm inbouwbreedte
- 36spaaks
- 6V en 3W

Wat is nog meer belangrijk?

Graag zou ik de velg en spaken hergebruiken, voor zover mogelijk.

Bijlagen

Als je een schijfrem hebt, moet daar ook een specifiek model voor kiezen.
Als je de spaken wil hergebruiken, moeten de spaakgaten op dezelfde plek zitten als bij de oude naaf, dat is de 'flange diameter' op die website van jouw screenshot. 1-2mm verschil is meestal nog wel werkbaar, mits de originele wielbouwer een beetje marge heeft overgelaten. Ook is een te korte spaak soms op te lossen door een iets langere nippel te kiezen, zo levert DT Swiss bijvoorbeeld nippels in 12, 14 en 16mm. Dus als je nu 12mm lange nippels hebt en naar 16mm gaat zou je in theorie je oude spaken met een nieuwe DH-UR705-3D kunnen gebruiken. Met de nadruk op 'in theorie' want die marge van de originele wielbouwer speelt hier een rol, ik kan niet zien hoe veel draad er op je huidige spaken zit en hoe ver ze in de nippels zitten.

Naven kunnen ook nog asymmetrisch zijn, dat kan er voor zorgen dat je links en rechts verschillende spaken nodig hebt, maar dat maakt bij dit voorwiel weinig uit, het gaat misschien op een halve millimeter.

Dus als je nog zo'n DH-T8000-3D naaf zou kunnen vinden zou dat verreweg de makkelijkste optie zijn. Of de voorlopers van die naaf, die staan ook in de lijst van naven op kstoerz.com, ze hebben ook een flange diameter van 70.

Los van dat alles, als de draden nu toch al afgebroken zijn, kan je net zo goed de het binnenwerk eens uit de naaf draaien, misschien dat er daar wel nog een goede plek is om te solderen? De zijkant van de naaf zou je nu gewoon los moeten kunnen schroeven.