door
ErikB81 » wo 11 dec, 2024 17:17
Als je een schijfrem hebt, moet daar ook een specifiek model voor kiezen.
Als je de spaken wil hergebruiken, moeten de spaakgaten op dezelfde plek zitten als bij de oude naaf, dat is de 'flange diameter' op die website van jouw screenshot. 1-2mm verschil is meestal nog wel werkbaar, mits de originele wielbouwer een beetje marge heeft overgelaten. Ook is een te korte spaak soms op te lossen door een iets langere nippel te kiezen, zo levert DT Swiss bijvoorbeeld nippels in 12, 14 en 16mm. Dus als je nu 12mm lange nippels hebt en naar 16mm gaat zou je in theorie je oude spaken met een nieuwe DH-UR705-3D kunnen gebruiken. Met de nadruk op 'in theorie' want die marge van de originele wielbouwer speelt hier een rol, ik kan niet zien hoe veel draad er op je huidige spaken zit en hoe ver ze in de nippels zitten.
Naven kunnen ook nog asymmetrisch zijn, dat kan er voor zorgen dat je links en rechts verschillende spaken nodig hebt, maar dat maakt bij dit voorwiel weinig uit, het gaat misschien op een halve millimeter.
Dus als je nog zo'n DH-T8000-3D naaf zou kunnen vinden zou dat verreweg de makkelijkste optie zijn. Of de voorlopers van die naaf, die staan ook in de lijst van naven op kstoerz.com, ze hebben ook een flange diameter van 70.
Los van dat alles, als de draden nu toch al afgebroken zijn, kan je net zo goed de het binnenwerk eens uit de naaf draaien, misschien dat er daar wel nog een goede plek is om te solderen? De zijkant van de naaf zou je nu gewoon los moeten kunnen schroeven.