door
stef » di 19 nov, 2024 22:11
Ik heb in het verleden op mijn werk al enkele fietsen omgebouwd naar een Bafang midden motor.
Mijn ervaringen:
- Betrouwbaar, zolang je het gebruikt voor 'normale' dingen. Een trekkingfiets, stadsfietsen, een bakfiets met een kind, ... geen probleem. Eens je een cargo fiets met een kar gaat voorttrekken (bv. koeriersbedrijven) is loop je héél snel tegen de limieten aan en gaat het sneller stuk dan bv. Shimano.
- Persoonlijk vind ik het lang niet zo prettig fietsen als Bosch (of Shimano).
- Krachtiger dan Pendix
- Lijkt even krachtig als Shimano/Bosch, tot je bergop begint te fietsen.
- Stuk goedkoper dan bovengenoemde
- Onderdelen zijn goed te verkrijgen en kosten niet overdreven duur. (i.t.t shimano)
- Met de batterijen heb ik goeie ervaringen. Ze gaan lang mee, en in geval van schade (bv. laten vallen of slijtage van de contacten) kan je de meeste reparaties zelf uitvoeren als je een beetje handig bent. Bij Shimano is dat helemaal uitgesloten.
Ombouwen naar Belt drive gaat niet lukken. De belt-lijn gaat veel te schuin lopen. Je mag max 1.5mm afwijken. Ook zijn er bij mijn weten zijn er geen tandwielen te verkrijgen die op de motor passen (maar ik kan verkeerd zijn). Ik gebruik bij een ombouw in principe een 8-speed ketting ketting, omdat je, ook met een sprocket die naar buiten gedraaid is, de lijn verre van recht is. Voor een 8-speed ketting is dat geen probleem.
Moest ik op een elektrische fiets rijden, dan zou ik, met wat ik nu weet, altijd kiezen voor Bosch. Rijdt het vlotst, en veruit het minst problemen. Shimano is een ramp naar leverbaarheid van onderdelen, maar rijdt op zich wel aangenaam. Pendix vind ik van alle opties de minst aangename om mee te rijden, en als ik het zo begin te horen, na enkele jaren toch ook niet zo betrouwbaar.
Je kan overigens ook ombouwen naar een Bafang achterwiel motor. Dan is een Belt wel mogelijk. Zolang je zonder karren rijdt en goeie dikke spaken gebruikt is dat best ok. (Spaakpatroon is in een achterwielmotor niet ideaal door de hoge flens) Persoonlijk vind ik het aangenamer rijden dan de middenmotor van Bafang.