Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bafang midden motor - Forum Wereldfietser

Bafang midden motor

Ben van plan om mijn fiets om te bouwen tot een ebike, met een bafang midden motor.

Wie heeft hier ervaring mee en wat is jullie mening over de kwaliteit?

Op het net zijn de rensies goed, maar hoe het zit met vakantie fietser hoor ik liever hier.

In bouwen is, als ik de you tube filmpjes zie, niet zo moeilijk. Heb wel een beld drive.

Mario
Ken ze en heb deze ook weleens in mogen bouwen. Kwaliteit van de motor is prima, batterijen geven soms problemen. Onderhoudsgevoeliger als andere merken. Ze hebben smering nodig en veel ook, niet in de zin van heel veel vet maar gewoon vaker om de zeg eens duizend kilometer of minder zelfs. Zeker bij vochtig koud weer, doe je dat niet heb je in een mum van tijd een koffiemolen onder je voeten. En Bafang gebruikte zelf een smeringsvet wat niet geschikt was voor de kunststof (nylon) tandwieltjes hadden daar een obscuur Chinees smeringsvet voor, in het Chinees wat erop stond uiteraard.

Heb zelf nooit een Pendix geïnstalleerd weleens mee gereden vind ze mooier afgewerkt en heb er meer vertrouwen in. Wel wat duurder natuurlijk. Al is Bafang zeker niet slecht hoor.
Hoi.

Een pendix kost ongeveer €2000

Mario
>€1000 uitgeven aan iets wat misschien gaat werken is wel een bepaald risico.

Hier een blogje over die vraag;

https://california-ebike.com/pages/thin ... NxU5GyadQZ

Waarin hij eigenlijk stelt dat Bafang icm belt drive een uitdaging is en je héél goed vooraf je huiswerk moet doen om het een kans van slagen te geven.
supermario schreef:
zo 17 nov, 2024 14:25
Hoi.

Een pendix kost ongeveer €2000

Mario
Goedkoop is duurkoop, zoals mijn oma altijd zei :wink:
Een landelijke fietsenzaak, Het zwarte fietsenplan, is gestopt met ebike motoren inbouwen, omdat hun ervaringen niet goed waren. Zij verkopen alleen fietsen met een Bosch motor.

Mario
Ik heb in het verleden op mijn werk al enkele fietsen omgebouwd naar een Bafang midden motor.

Mijn ervaringen:
- Betrouwbaar, zolang je het gebruikt voor 'normale' dingen. Een trekkingfiets, stadsfietsen, een bakfiets met een kind, ... geen probleem. Eens je een cargo fiets met een kar gaat voorttrekken (bv. koeriersbedrijven) is loop je héél snel tegen de limieten aan en gaat het sneller stuk dan bv. Shimano.
- Persoonlijk vind ik het lang niet zo prettig fietsen als Bosch (of Shimano).
- Krachtiger dan Pendix
- Lijkt even krachtig als Shimano/Bosch, tot je bergop begint te fietsen.
- Stuk goedkoper dan bovengenoemde
- Onderdelen zijn goed te verkrijgen en kosten niet overdreven duur. (i.t.t shimano)
- Met de batterijen heb ik goeie ervaringen. Ze gaan lang mee, en in geval van schade (bv. laten vallen of slijtage van de contacten) kan je de meeste reparaties zelf uitvoeren als je een beetje handig bent. Bij Shimano is dat helemaal uitgesloten.

Ombouwen naar Belt drive gaat niet lukken. De belt-lijn gaat veel te schuin lopen. Je mag max 1.5mm afwijken. Ook zijn er bij mijn weten zijn er geen tandwielen te verkrijgen die op de motor passen (maar ik kan verkeerd zijn). Ik gebruik bij een ombouw in principe een 8-speed ketting ketting, omdat je, ook met een sprocket die naar buiten gedraaid is, de lijn verre van recht is. Voor een 8-speed ketting is dat geen probleem.

Moest ik op een elektrische fiets rijden, dan zou ik, met wat ik nu weet, altijd kiezen voor Bosch. Rijdt het vlotst, en veruit het minst problemen. Shimano is een ramp naar leverbaarheid van onderdelen, maar rijdt op zich wel aangenaam. Pendix vind ik van alle opties de minst aangename om mee te rijden, en als ik het zo begin te horen, na enkele jaren toch ook niet zo betrouwbaar.

Je kan overigens ook ombouwen naar een Bafang achterwiel motor. Dan is een Belt wel mogelijk. Zolang je zonder karren rijdt en goeie dikke spaken gebruikt is dat best ok. (Spaakpatroon is in een achterwielmotor niet ideaal door de hoge flens) Persoonlijk vind ik het aangenamer rijden dan de middenmotor van Bafang.
Stef, weet niet wanneer je alles testte, maar bijna alle grote fietsen zaken monteren een pendix in een fiets, als meest betrouwbare.

Bv Santos, Snel. Roel Pereboon, Bike4travel. De verhalen zijn goed.

Mario
Afbeelding

Kwam na de zomer terug met verrotte knie en moet fietsen zonder belasten.
Net E-Ogre conversie afgerond en 200km op de teller. Op MP een 500€ BBS02 met Accu op de kop getikt.
Kleinste tandwiel opgezet en de motor ge-herprogrammeerd om wél heuvelop te kunnen fietsen.
Tot nu toe prettig maar geen vergelijk met een motor met moment sensor zoals Bosch.

Ik hoop hem deze winter te kunnen (misbruiken) en dan weer te demonteren :)
supermario schreef:
di 19 nov, 2024 22:21
Stef, weet niet wanneer je alles testte, maar bijna alle grote fietsen zaken monteren een pendix in een fiets, als meest betrouwbare.

Bv Santos, Snel. Roel Pereboon, Bike4travel. De verhalen zijn goed.
Klopt, ik werkte ook lang in een fietsenwinkel die Santos verkocht, maar bij die winkel rapporteren ze na een aantal jaren toch een verhoogde uitval bij het Pendixen, alsof ze het na een aantal jaar betrouwbaar werken ineens 'op' zijn.
stef schreef:
wo 20 nov, 2024 22:14
supermario schreef:
di 19 nov, 2024 22:21
Stef, weet niet wanneer je alles testte, maar bijna alle grote fietsen zaken monteren een pendix in een fiets, als meest betrouwbare.

Bv Santos, Snel. Roel Pereboon, Bike4travel. De verhalen zijn goed.
Klopt, ik werkte ook lang in een fietsenwinkel die Santos verkocht, maar bij die winkel rapporteren ze na een aantal jaren toch een verhoogde uitval bij het Pendixen, alsof ze het na een aantal jaar betrouwbaar werken ineens 'op' zijn.
Stef,
Welke periode was dat dan, want je zegt: "werkte". Mss in de beginperiode van pendix met z'n kinderziektes? (geef eens een hint hoelang pendix al op de markt is, ik heb geen idee).

En wat was dan het euvel waarom de pendixen plots "op" waren? Accuproblemen, motor, andere euvels?
En was dit dan eenvoudig op te lossen?

Veel vragen, maar met een reden. Ik lees mij een beetje in om eventueel over te stappen op pendix, vandaar ...
(nee, ook geen ervaring met andere E-bike-systemen als Bosch of andere ...).
Ik werkte in de winkel een drietal jaar geleden, en toen waren we/ze daar al bij al tevreden over Pendix. In vergelijking met de andere systemen die Santos daarvoor monteerde kwam er toen zelden iets terug.

Ik sprak echter enkele weken terug met een oud collega en die zei dat het enthousiasme flink was gedaald, en dat dat het aantal probleemgevallen met Pendix erg was toegenomen. Dus Pendixen die al enkele jaren prima werkten. Typische voor alle elektrische fietsen zijn er ook voor Pendix ondertussen ook verschillende aansluitingen, dus alles is niet meer zo netjes compatibel met elkaar.

Ook in de winkel waar ik nu werk hebben we al gedoe gehad met Pendix (o.a. uitgesloten slechte batterijcontacten).

Ik wil Pendix overigens niet afschilderen als het complete brolmerk hoor. Het heeft zijn plaats in de markt, door de eenvoud is er wel iets voor te zeggen, maar persoonlijk ben ik geen fan. Samengevat, de miserie van eender welke elektrische fiets ('Het werkt, en dan ineens werkt het niet.') is ook Pendix niet vreemd is.
Dankvoor de informatie. Ik word nu wel neuwsgierig naar ervarigen van andere leveranciers (en natuurlijk klanten) die daarmee ook zijn geconfronteerd.

Maar ik denk wel dat dit deel dan het beste kan worden afgesplitst van dit onderwerp, is wel weggedreven van de Bafang middenmotor…. Moderator, kan dat?
Probleem is, dat voor bosch en shimano, heb je een speciaal frame nodig. Gaat je motor stuk en je hebt geen geld meer kan je het frame weg gooien. Een pendix of bafang kan je overzetten op een ander frame.

Las laatst een verhaal van man die al 3 jaar zonder problemen fietst met pendix.

Mario
Het zou grappig zijn als het niet zo treurig was, we zijn langzamerhand zover dat drie jaar functioneren van een elektronisch artikel als heel wat beschouwd mag worden.
Ik heb zo’n ding, en hoop toch echt dat drie jaar niet de norm is…