Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfremblokken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schijfremblokken

Ik verwacht overigens dat de meeste remblokjes een soort van indicatie lijn/streep/uitsparing hebben, dat wanneer het blokje tot of over de lijn is afgesleten je moet vervangen volgens de fabrikant.
Ik verwacht ook erg veel, maar dat is gezien de geringe dikte van zo'n remblokje nauwelijk mogelijk als je al de moeite zou nemen om te kijken zouden ze zo'n blokje in 2 kleuren moeten maken die ook zichtbaar zijn als ze door het remmen zwart zijn geworden. De truc is geen koptelefoon of oortjes in en luisteren of het geluid bij het remmen opeens erg veranderd, want ijzer op ijzer klinkt duidelijk minder plezierig.
Shrek schreef:
do 24 okt, 2024 15:08
HenkS schreef:
wo 23 okt, 2024 17:54
Als je de wielen verwijdert en door de remmen naar de remblokjes kijkt, dan kun je zien hoeveel 'vlees' er nog op zit.
Meestal kun je ook al een hoop zien als je langs de remschijven door de remklauw heen kijkt terwijl het wiel er nog in zit. :wink:
Dat klopt, maar dat vraagt een geoefend oog dat weet waar je naar moet kijken. Een beginner die de eerste remblokjes nog gaat vervangen heeft een praktijkaanwijzing nodig. "daar zitten ze en dat is waar je naar moet kijken om de slijtage te zien". Als je naast me staat is het helemaal een eitje. Maar dat staat een forumschrijver niet.
Dan heb ik het toch maar makkelijk; ik hang mijn fietsen zo nu en dan in de takel aan het plafond en kijk tijdens het poetsen en smeren meteen ook even met een goed led-zaklampje naar de toestand van de remblokken. De dikte van de voering beoordelen zou iedereen toch wel moeten kunnen, vooral omdat je ze op die manier van nieuwstaat af ziet verminderen (qua voering-dikte).
Ik moest vandaag toch even langs bij Snel in Den Haag. Ik vroeg over de remblokken.

Hij zei: heel simpel. Pak een lamp, schijn op de remblokken, nu kan je simpel zien of ze nog goed zijn. Bij 1mm vervangen.

Mario
supermario schreef:
vr 25 okt, 2024 17:15
Hij zei: heel simpel. Pak een lamp, schijn op de remblokken, nu kan je simpel zien of ze nog goed zijn. Bij 1mm vervangen.
Goh, met een lampje de toestand van de remblokjes beoordelen, je moet er toch maar óp komen :wink: .
20241006_140657.jpg
20241006_140623.jpg
20241006_140522.jpg
Zo ziet dat er uit.
Duidelijk.

Poppink, na hoeveel km, zagen die er zo uit?

Het moeilijkste lijkt mij inremmen.

Mario
Inremmen is niet zo moeilijk zoek een viaduct of andere helling en gaan met die banaan. Ik doe dit tegenwoordig overigens zelf niet meer aangezien ik geen verschil merk tussen wel en niet inremmen.
supermario schreef:
za 26 okt, 2024 05:30
Poppink, na hoeveel km, zagen die er zo uit?
Het moeilijkste lijkt mij inremmen.
Mario
Km -> viewtopic.php?t=40063#p468226
Ik had nog nooit een schijfrem van een fiets van dichtbij gekeken.
Filmpje op Youtube en gewoon proberen. Dat probleem met die cylinder die niet terug wilde, dat vergde wat nadenken.
Inremmen: ik denk er net zo over als _Peter_.
Maak het in ieder geval niet te gek door met nieuwe remblokjes gelijk de Ventoux af te dalen.
Gewoon bij het dagelijks fietsen gedoseerd remmen om de boel de kans te geven om in te lopen.
Ik merk bij inremmen wél dat de remmen steeds beter grijpen.
Ik heb hier dichtbij een viaduct van ca. 5 meter hoog dat over ongeveer 150 meter afloopt op een recht fietspad. Ik kan daar 3 keer tot ca. 30 km/h versnellen, remmen totdat de banden bijna slippen (in hoofdzaak met de rem met nieuwe blokjes) en weer versnellen. Na 2 keer dat viaduct afrijden, dus 6 keer snel na elkaar krachtig remmen, doen die rem het merkbaar beter dan de eerste keer.

De gedachte achter dit inremmen is dat de blokjes zo heet worden dat er materiaal uit de remblokjes afgezet wordt op de schijf.
math schreef:
za 26 okt, 2024 23:24
Na 2 keer dat viaduct afrijden, dus 6 keer snel na elkaar krachtig remmen, doen die rem het merkbaar beter dan de eerste keer.
En dat komt dan waarschijnlijk omdat zowel de blokjes alsook de schijven door die afdalingen flink op temperatuur zijn gebracht. Of is die verbetering blijvend, dus ook als je de volgende dag met blokjes en schijven in koude toestand een keer remt?
Het proces van inremmen zorgt voor een blijvende verbetering.
Je kunt het hier nalezen, met wetenschappelijke documentatie