Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfremblokken - Forum Wereldfietser

Schijfremblokken

Ik ben nu 1 jaar in het bezit van een rohnin fiets met schijfremmen.

De vraag is hoe lang gaan deze ongeveer mee.
Ik fiets verhard met magura mt remmen met 2 zuigers. Ik heb er nu ongeveer 3200 km mee gefietst.

Ik heb altijd met v-brakes gefietst. Vandaar de vraag.

Remblok: magura type 7 (s)port
resin/organic

Remschijf type
SMRT-54-S diameter 160
Resinpad only

Mario
Dat is helemaal afhankelijk van het wegdek, het weer en hoeveel je remt daar is dus weinig van te zeggen behalve dan dat als het veel regent en de straten zijn vuil zoals in herfst bijvoorbeeld het snel kan gaan, gewoon zo nu en dan controleren en een reservesetje meenemen voor als ze onderweg toch op zijn (en dat merk je wel)
Uit eigen ervaring op een MTB en een Santos, tussen de 50 km [ erg natte modderige mtb rit] tot iets van 6000km inclusief 2 x de pyreneeën over.

Ligt idd maar net aan het weer en het wegdek.
Neem nu al 4 fietsvakanties [ 2 x Santos met Magura MT5 remmen] van 3 weken met veel heuvels en bergen reserve remblokken mee maar nooit nodig gehad.
Als je de wielen verwijdert en door de remmen naar de remblokjes kijkt, dan kun je zien hoeveel 'vlees' er nog op zit. Je kunt ze er ook even uithalen. Dat moet je toch leren, omdat je ooit een keer vervangen wilt.

Als er nog meer dan 2 á 3 mm slijtoppervlak op de achterplaat zit, dan hoef je ze nog niet vervangen. Daaronder is vervangen aan de orde. Voor- en achterremmen slijten niet even snel. Net als bij de auto zijn de blokken aan de voorzijde eerder op.

Afbeelding
The MAGURA brake pad is considered worn if the thickness t
(pad + pad carrier plate) is less than 2.5 mm at any point.
https://api.magura.com/medias/sys_maste ... 017-en.pdf
De remblokken achter gaan juist veel sneller doordat het voorwiel vuil water over het achterwiel gooit.
Als je de remblokjes laat afslijten tot op het metaal en er dan nieuwe inzet komen de blokjes niet meer terug.
Ik liep tegen dat probleem aan.
Wat bleek:
In de loop der jaren ontstaat er een corrosie laagje op de zuigers.
In de nieuwe situatie worden de zuigers verder in de cylinders gedrukt en dan komt de zuiger klem te zitten in de cylinder.
Het kostte me enige tijd om dat fenomeen te achterhalen op YouTube.
Oplossing:
Zuigers naar buiten laten gaan en flink schoonmaken met de minerale olie van Magura.
Daarna heel vaak indrukken en naar buiten drukken door te remmen en na verloop van tijd gaat het weer soepel. De rem sleept niet meer en komt weer los van de remschijf.

Nadien herinnerde ik mij dat ik vroeger de zuigers van de trommelremmen van m'n Simca liet honen bij de Rekos in Almelo en er nieuwe zuigertjes en rubbers indrukte.
Bij de fiets is het allemaal zo klein dat dat niet 1,2,3 lukt.

Het is nu gefikst, maar een volgend keer zal ik zeker overwegen om gewoon een setje nieuwe remklauwen aan te schaffen.
Schijfremblokkenslijtage en kettingslijtage hebben ruwweg hetzelfde mechanisme : héél langzame slijtage door 'schone' wrijving - snelle slijtage door zand, regen en modder. Je kunt er dus de klok op gelijk zetten dat als je vaak een ketting moet vervangen, je ook de remblokken vaak moet vervangen. In mijn belevenis : ongeveer 1 stel remblokken op drie nieuwe kettingen.
Maar het is natuurlijk veel gemakkelijker om regelmatig de dikte van de remblokken op te meten met een schijfmaat en daar een aantekening van te maken.

Een schuifmaat kun je prima ijken met Euro-muntjes : daarvan zijn de dikte en diameter tot op de honderdste millimeter bekend (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_coins).
math schreef:
wo 23 okt, 2024 22:51
Een schuifmaat kun je prima ijken met Euro-muntjes : daarvan zijn de dikte en diameter tot op de honderdste millimeter bekend (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_coins).
Hoe gaat dat precies, zo’n schuifmaat ijken? Ik bedoel, ik heb m’n muntjes, de schuifmaat blijkt af te wijken, en dan?
Dan pak je een ander muntje en legt dat naast je remblokje.
Als ik zo vrij mag zijn:
IJken? Wat een onzin!
Ik heb vroeger geleerd dat alle meetinstrumenten een afwijking hebben.
Zorg er voor dat je steeds met hetzelfde meetinstrument meet.

Wat betreft die remblokjes:
Vervang ze gewoon op tijd.
Ze kosten 3x niks.
Bedenk daarbij dat de overgrote meerderheid van de fietsers never nooit naar remblokjes omkijkt.
Dat deed ik ook niet, totdat het remmen bij de fiets van mijn vrouw gepaard ging met van die vals schurende geluiden.
Na zo'n 13.000 km.
HenkS schreef:
wo 23 okt, 2024 17:54
Als je de wielen verwijdert en door de remmen naar de remblokjes kijkt, dan kun je zien hoeveel 'vlees' er nog op zit.
Meestal kun je ook al een hoop zien als je langs de remschijven door de remklauw heen kijkt terwijl het wiel er nog in zit. :wink:
Poppink schreef:
do 24 okt, 2024 09:16
Wat betreft die remblokjes:
Vervang ze gewoon op tijd.
Precies, het is eigenlijk net als op de beurs. Gewoon je aandelen op tijd kopen en op tijd weer verkopen. Kind kan de was doen...

Maar even serieus, remblokjes kan je letterlijk in 1 vieze natte afdaling van gloednieuw naar niets meer van over remmen.
Speeder300 schreef:
do 24 okt, 2024 08:04
Hoe gaat dat precies, zo’n schuifmaat ijken? Ik bedoel, ik heb m’n muntjes, de schuifmaat blijkt af te wijken, en dan?
Ik zal het eerst wat uitvoerig en ingewikkeld voordoen en daarna een snelle, eenvoudige procedure.

Ik heb hier twee digitale schuifmaten liggen, een van het merk Powerfix en een andere van het merk TopCraft.
Ik heb hiermee de 8 verschillende euromuntjes opgemeten, zowel dikte als diameter.
Ik ga deze resultaten niet in een tabel presenteren, maar in een grafiek.
Op de x-as staan uit de waarden voor dikte en diameter die je op Wikipedia kunt vinden.
Op de y-as staan de waarden voor dikte en diameter die ik gemeten heb.
De groene lijn geeft aan dat de gemeten waarde precies overeenkomt met Wikipedia-waarde.

Eerst de grafiek van alle metingen samen
Euromuntjes1.png
Hier kun je al zien dat de blauwe punten (TC=TopCraft) wat boven de groene lijn liggen.
Dit wordt nog duidelijker als ik alleen de dikte-metingen uitzet.
Euromuntjes2.png
De grafiek laat zien dat de TopCraft metingen ca. 0,4 mm hoger uitkomen dan de werkelijke waarde.
De Powerfix metingen komen redelijk goed overeen met de werkelijke waarde.

De grafiek voor de diameters
Euromuntjes3.png
Hier zie je dat de TopCraft metingen gemiddeld 0,3 mm hoger uitkomen. Dit is relatief geen grote afwijking.
De Powerfix metingen wijken gemiddeld minder dan 0,1 mm af.

De vraag ligt voor de hand: heb je de TopCraft schuifmaat wel op nul gezet vóór elke meting. Het antwoord is : ja dat heb ik !

Een sjieke manier van ijken is nu dat ik voor zowel Powerfix als voor TopCraft een zogenaamde regressielijn bereken waarmee je gemeten waarden kunt omrekenen naar de geschatte werkelijke waarde.
Voor deze Powerfix is die formule : [geschatte werkelijke waarde in mm] = 1,004 x [gemeten waarde in mm]
Voor deze TopCraft is die formule : [geschatte werkelijke waarde in mm] = 1,007 x [gemeten waarde in mm] - 0,41


Nu de sterk vereenvoudigde ijking : neem één willekeurig euromuntje en meet dikte en diameter met de schuifmaat die je hebt. Je vindt dan zowel voor het mm-gebied als voor het centimeter-gebied een afwijking. Neem de afwijking met de officiële dikte als correctieterm en de verhouding van de officiële diameter tov de gemeten diameter als vermenigvuldigingsfactor.
Dus : [geschatte werkelijke waarde in mm] = [gemeten waarde in mm] x [officiële diameter in mm]/[gemeten diameter in mm] - ([gemeten dikte in mm] - [officiële dikte in mm])
Berger schreef:
do 24 okt, 2024 16:45
Maar even serieus, remblokjes kan je letterlijk in 1 vieze natte afdaling van gloednieuw naar niets meer van over remmen.
Dan heb je echt wel heel erg slechte blokjes gekocht!
Ik heb twee keer de Great Divide MTB-route gereden, ongeveer 5000 km lang en 60000 hoogtemeters, ca. 70% onverhard. Eerste keer in voorjaar ; tweede keer in najaar. Af en toe sneeuw, regen, blubber, plakkende klei. Elke keer gestart met nieuwe blokjes en ongeveer halverwege de remblokjes vervangen, nog niet versleten. Dit lijkt me meer typisch voor de slijtage.
Hier nog iets meer uitleg over wanneer je een schuifmaat moet eiken:

https://www.tiktok.com/@cayleependerass ... 7987359022
Poppink schreef:
do 24 okt, 2024 09:16
Als ik zo vrij mag zijn:
IJken? Wat een onzin!
Ik heb vroeger geleerd dat alle meetinstrumenten een afwijking hebben.
Zorg er voor dat je steeds met hetzelfde meetinstrument meet.
Dat hangt er maar van af hoe belangrijk de meetuitkomst in absolute zin is.
Ik heb een keer een velg overlangs gescheurd omdat mijn handpompje een ingebouwde manometer had die schokgewijs reageerde op drukverhoging.
Voor een brievenweger is het gebied rond de 20 gram vooral belangrijk, want PostNL let daar scherp op.
Als je wilt afvallen, is een vaste ongeijkte weegschaal goed genoeg, maar het is wel prettig als hij reageert op verschillen van 0,1 kg.

Het lijkt me geruststellend dat marktkooplui en de KLM-balie wel geijkte weegschalen gebruiken. IJken is met weegschalen ook niet moeilijk omdat ijkstandaarden ruim voorhanden zijn. Gelukkig is dat voor schuifmaten ook geen probleem, dankzij o.a. de overal voorhanden euromuntjes.

Problematischer is het ijken van bv. bloeddrukmeters, want daarvoor zijn bij mijn weten geen goede ijkstandaarden beschikbaar. Het vergt een subtiele statistische methode, de Bland Altman plot, om te bepalen welk meetinstrument beter is.
RianGeenen schreef:
do 24 okt, 2024 20:59
Hier nog iets meer uitleg over wanneer je een schuifmaat moet eiken:
Aha, toevallig heb ik er drie achter in de tuin staan, dus dat moet geen probleem zijn :D .
math schreef:
do 24 okt, 2024 20:00
Dan heb je echt wel heel erg slechte blokjes gekocht!
Met name de organic blokjes waar in de openingspost over geschreven wordt, zijn zo weg, ook de goede.
Ik vind overigens zonder gekheid het ijken van precisiegereedschap helemaal niet raar. Een schuifmaat suggereert dat je heel exact meet, maar de meeste zijn zo vaak gevallen dat het meer ongeveer meten is. Hetzelfde geld voor momentsleutels. Een 5 jaar oude momentsleutel die nooit is geijkt van Ali gebruiken op je carbon voorvork voegt niet zo veel toe. Dat is niet beter dan fingerspitzengefühl.