Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting aanspannen , welk gereedschap? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ketting aanspannen , welk gereedschap?

Die schuifpatten zijn om in geval je een riem ipv een ketting gebruikt het frame te delen en er dan voor te zorgen dat die riem ook netjes strak staat. De ketting spannen doe je met de excenter bij je trapas. Als dat boutje dolgedraaid is of niet meer los kan dan heeft een goede fietsenmaker daar wel gereedschap voor al is dat voor hem ook geen dagelijkse kost.
Vreemd dat hier geen goede beschrijving voor is van vanuit de fabrikant
M276 schreef:
do 17 okt, 2024 11:05
Shrek schreef:
do 17 okt, 2024 10:07
M276 schreef:
do 17 okt, 2024 07:59
Je hebt een excentrische trapas.
Nee.
Uh ja. Je moet even naar de nieuwe foto's kijken in het eerste bericht.

Afbeelding
Ooops mijn fout, je hebt helemaal gelijk, óók nog een EBB.

Zijn die achterpadtdtdtdjes dan überhaupt wel verstelbaar, of enkel los te halen om de achtervork te openen ivm een eventueel te monteren riem?
Grandonneur schreef:
do 17 okt, 2024 14:44
Schijf en caliper zitten beide aan het verschuifdeel dus daar verstel je niks aan.
Ah, dat had ik niet door, dan is mijn remschijfverhaal niet relevant.
Dus ik maak eerste de schuifpatten langs beide zijkanten los , de rode cirkels , de schijfrem zit helemaal gemonteerd op schuifpat en is genoeg speling in bedrading van alles. Voor ketting te spannen kan je dan in die kleine gaatjes met een inbus 4 ketting zo beetje aanspannen maar dan beide kanten doen zodat wiel mooi in het midden blijft. (Dit allemaal is wat de fietsenmaker mij heeft gezegd). Maar aan rechterkant voelt het bijna onmogelijk om goed draaicontact te maken, dus was fietsenmaker verkeerd, zit bout scheef , werkt het anders?
Dan zijn we in ieder geval een stap verder. Ik ken dit systeem met kleine gaatjes niet, de functie is duidelijk, maar weet je zeker dat daar een inbus 4 in moet? Het enige systeem met een pinnetje in het midden dat ik ken is een 'torx met pin', maar dat is dit niet, want dan zou je de kop van de schroef ook zien op de foto. Het is die zichtbare pin op jouw eerste foto die ik niet snap.
Nu ik nog eens goed kijk naar de tweede foto, lijkt die pin ook daar te zitten, alleen een stuk dieper.

Wat betreft het spatbord, ze hebben bijna altijd een telescopisch deel, zodat je een beetje kan aanpassen binnen een marge. Als het vast zit aan het frame, (niet de (het?) schuifpad/t) is het inderdaad een kwestie van bijbuigen, al dan niet met een hamertje, het gaat om millimeters. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met deze fiets, dus die tip van eerder, 'laat je fietsenmaker het een keer voordoen', lijkt me een goede tip.
M276 schreef:
do 17 okt, 2024 07:59
Je hebt een excentrische trapas.
Daar moet je je ketting mee spannen.
Ik zou van de achterkant afblijven.
Dat! Je moet bij de trapas zijn. Niet aan de achterkant.
Met de schuifpadten moet het ketting spannen prima lukken. Lijkt geen imbus rechts aanwezig. Misschien mist hier iets, links en rechts moeten gelijk zijn. Spannen kan ook door de padden naar achteren te trekken, bv door links vast te zetten, wiel naar rechts trekken, vast zetten en dan links los, wiel weer recht in de vork zetten.
met zoveel verschillende adviezen hier misschien toch beter eerst langs de fietsen maker gaan..
Nee, alleen met de ebb ga je stellen al het andere aan de achterzijde is om je wiel uit te richten bij montage en eventueel vervangen voor een riem aandrijving.
Tomtom2012 schreef:
za 19 okt, 2024 11:56
Nee, alleen met de ebb ga je stellen al het andere aan de achterzijde is om je wiel uit te richten bij montage en eventueel vervangen voor een riem aandrijving.
Lijkt me niet logisch. Verschuifbare padden die je alleen gebruikt om je wiel uit te richten? Dan kan je beter vaste achterpadden hebben die netjes uitgelijnd staan toch? Voor het monteren van een riem zie ik dat het frame deelbaar is.

Ik zou er een kettingspanner op zetten :wink: :D
Nog maar een duit in het zakje, al zal Plonske er inmiddels ook weinig meer van snappen. De schuifpatten zijn er volgens mij niet om het wiel te verschuiven maar om aan de kant van de standaard de schijfrem op de juiste positie te krijgen en aan de andere kant om indien gewenst een riem te monteren.
Waar die gaten in het frame toe dienen mag Plonske ons vertellen, als ze door de bomen het bos inmiddels niet kwijt is geraakt.
Jan Janssen blinkt overigens niet echt uit in het geven van informatie op zijn website voor wat betreft hoe je fiets in elkaar zit en wat je aan onderhoud kan doen.
Wel heel soms misschien een beetje twijfelachtig advies. Frame delen doe je met de andere boutjes, niet met de padden. Wiel moet naar achteren getrokken, met de hand of met de.... (daar zijn misschien de draadeinden in de gaatjes in de achterpad voor.
ketting spannen met excenter en ketting kast is bij mij onhandig, je kunt je trapas los draaien als je hem weer recht wilt tikken. - je moet de trapas dus weer controleren.