Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting aanspannen , welk gereedschap? - Forum Wereldfietser

ketting aanspannen , welk gereedschap?

Voor ketting aan te spannen zei fietsenmaker gewoon inbussleutel gebruiken maar rechterkant wou amper goed weerstand maken om bij te draaien. Maar als ik nu kijk op ingezoomde foto is rechterkant iets anders?

update : is dit normaal , en wat zoek ik dan voor de rechterkant als gereedschap?

update 2 : betere foto's van schuifpatten

PS ik weet dat ik ook een as heb om ketting aan te spannen maar met kettingkast die er op zit is dat moeilijker dan schuifpatten gebruiken , want dan moet ik ze tegenhouden dat ze niet meedraait
IMG-20241015-WA0001.jpg
rechts
IMG-20241015-WA0000.jpg
links
fiets (1).jpg
fiets (2).jpg
fiets (3).jpg
Ik zie toch iets van uitvalnaven en daar heb ik nog nooit iets gezien dat je een ketting kan spannen. Maak is een foto van verderaf.
De derailleur spant de ketting. Overigens onbegrijpelijke fotoos zonder ketting.....waarom is dat moeilijk? De spanhandle zit links en daar is geen ketting....
Schuifpadden, dikke inbussen los, en dan ‘iets’ met dat kleine gaatje van achter in het pad? Is je vraag wat dat ‘iets’ precies moet zijn?

Of eigenlijk; van achter in het frame.
zijn schuifpaden , dan in het frame frame zelf zit er dan iets waarmee je ze kan verschuiven.

Bijlagen

Als dat een Rohloff-naaf is heb je dan bij de trapas een excenter zitten? zoek daar eens op internet naar en dan komt die inbus denk ik wel van pas.
Grandonneur schreef:
di 15 okt, 2024 21:33
Schuifpadden, dikke inbussen los, en dan ‘iets’ met dat kleine gaatje van achter in het pad? Is je vraag wat dat ‘iets’ precies moet zijn?

Of eigenlijk; van achter in het frame.
Dat dus, schuifpadden...
schuifpaTTen dus.....
sjefke schreef:
di 15 okt, 2024 22:49
schuifpaTTen dus.....
Dat dus! aan de zijkant de Inbus los.....kleine gaatje op de foto zit inbus 4 daarmee kan je de schuifpaTTen :lol: verstellen

toevallig een VeloDEVille?
Kan je aan de fietsenmaker vragen het even voor te doen, dat je dan meekijkt? Ik zie op de foto rechts een pinnetje, daar kan je geen inbussleutel in steken lijkt mij.

Als je dit heel enthousiast verkeerd doet en dan lekker gaat fietsen kan het stuk gaan. Dus daarom zou ik de fietsenmaker nog een keer vragen.

Overigens, schuifpadden, schuifpatten, het kan allebei, er is volgens mij geen taalkundige onderbouwing voor het één of ander. Als die er wel is hoor ik dat graag. Dan drop ik mezelf out of deze discussie...
Op eerste foto van TS lijkt een soort spanner afgebroken, die op tweede foto er goed uitziet. Ook beschadigde randen waar die zwarte 'spanner' zou moeten zitten.
Lijkt op hefboompje links en rechts waar je wiel mee kan los- en vastzetten zodat je wiel kan naar voren of achter kan verplaatsen en zo ketting strakker of losser...
RianGeenen schreef:
wo 16 okt, 2024 09:01
Overigens, schuifpadden, schuifpatten, het kan allebei, er is volgens mij geen taalkundige onderbouwing voor het één of ander. Als die er wel is hoor ik dat graag. Dan drop ik mezelf out of deze discussie...
Pat is het franse woord voor het deel van de achtervork voor de montage van de achteras/naaf. Uitvalpat in het Nederlands.
extra foto's toegevoegd , vraag me af of die bout aan rechterkant misschien niet gewoon wat scheef zit en dat ik daarom niet die inbus 4 er makkelijk in krijg? Want zou wel heel raar zijn dat het aan linker kant met een inbus 4 mm sleutel is en rechterkant iets anders?
Je hebt een excentrische trapas.
Daar moet je je ketting mee spannen.
Ik zou van de achterkant afblijven.
M276 schreef:
do 17 okt, 2024 07:59
Je hebt een excentrische trapas.
Nee.
Shrek schreef:
do 17 okt, 2024 10:07
M276 schreef:
do 17 okt, 2024 07:59
Je hebt een excentrische trapas.
Nee.
Uh ja. Je moet even naar de nieuwe foto's kijken in het eerste bericht.

Afbeelding
plonske schreef:
wo 16 okt, 2024 23:57
extra foto's toegevoegd , vraag me af of die bout aan rechterkant misschien niet gewoon wat scheef zit en dat ik daarom niet die inbus 4 er makkelijk in krijg? Want zou wel heel raar zijn dat het aan linker kant met een inbus 4 mm sleutel is en rechterkant iets anders?
Is die bout niet gewoon uitgelubberd? Of het gereedschap, of allebei? Verder is het nog steeds volledig onduidelijk wat voor een soort gereedschap in de kleine gaatjes moet, nadat je de inbusbouten los hebt. Het helpt als je wat duidelijker bent in je vraagstelling en de informatie die je geeft (wat voor fiets is het?), want je echte vraag is eigenlijk (denk ik): waarom krijg ik deze bout niet los. Of gaat het toch over dat kleine gaatje?
Als je het achterwiel verschuift, verander je ook de zitting van de remschijf in de caliper, iets wat je niet wil als de boel al ingesleten is, of je moet gelijk je remblokken vervangen. En als ik het zo eens goed bekijk, wil je je achterwiel niet nog verder naar achteren plaatsen, want de remschijf lijkt al ongelijke slijtage te hebben (te veel aan de buitenkant). Als dat klopt wil je eigenlijk je wiel een stukje naar voren zetten.
Als je de ketting wil spannen moet je toch echt de excentrische trapas (die duidelijk te zien is) gebruiken, Dit filmpje laat zien hoe makkelijk het kan zijn om de hem te draaien. In jouw geval moet je eerst die grote zelfborgende moer losmaken. Aan de kettingkast hoef je niet te zitten, als ik het goed zie, ik denk dat de achterkant daarvan vanzelf mee schuift.
je hebt idd ook een excentrische trapas
Schijf en caliper zitten beide aan het verschuifdeel dus daar verstel je niks aan.

Het verschuifdeel waar je inderdaad met de kennis van nu niks mee hoeft te doen.

Rare fiets.
ErikB81 schreef:
do 17 okt, 2024 11:18
plonske schreef:
wo 16 okt, 2024 23:57
extra foto's toegevoegd , vraag me af of die bout aan rechterkant misschien niet gewoon wat scheef zit en dat ik daarom niet die inbus 4 er makkelijk in krijg? Want zou wel heel raar zijn dat het aan linker kant met een inbus 4 mm sleutel is en rechterkant iets anders?
Is die bout niet gewoon uitgelubberd? Of het gereedschap, of allebei? Verder is het nog steeds volledig onduidelijk wat voor een soort gereedschap in de kleine gaatjes moet, nadat je de inbusbouten los hebt. Het helpt als je wat duidelijker bent in je vraagstelling en de informatie die je geeft (wat voor fiets is het?), want je echte vraag is eigenlijk (denk ik): waarom krijg ik deze bout niet los. Of gaat het toch over dat kleine gaatje?
Als je het achterwiel verschuift, verander je ook de zitting van de remschijf in de caliper, iets wat je niet wil als de boel al ingesleten is, of je moet gelijk je remblokken vervangen. En als ik het zo eens goed bekijk, wil je je achterwiel niet nog verder naar achteren plaatsen, want de remschijf lijkt al ongelijke slijtage te hebben (te veel aan de buitenkant). Als dat klopt wil je eigenlijk je wiel een stukje naar voren zetten.
Als je de ketting wil spannen moet je toch echt de excentrische trapas (die duidelijk te zien is) gebruiken, Dit filmpje laat zien hoe makkelijk het kan zijn om de hem te draaien. In jouw geval moet je eerst die grote zelfborgende moer losmaken. Aan de kettingkast hoef je niet te zitten, als ik het goed zie, ik denk dat de achterkant daarvan vanzelf mee schuift.
Dus ik maak eerste de schuifpatten langs beide zijkanten los , de rode cirkels , de schijfrem zit helemaal gemonteerd op schuifpat en is genoeg speling in bedrading van alles. Voor ketting te spannen kan je dan in die kleine gaatjes met een inbus 4 ketting zo beetje aanspannen maar dan beide kanten doen zodat wiel mooi in het midden blijft. (Dit allemaal is wat de fietsenmaker mij heeft gezegd). Maar aan rechterkant voelt het bijna onmogelijk om goed draaicontact te maken, dus was fietsenmaker verkeerd, zit bout scheef , werkt het anders?


Het doel is mijn fiets beetje beter leren kennen , want volgend jaar langere(alleen ik) fietstocht waar een fietsenmaker niet altijd beschikbaar is. Dus ik heb inderdaad de excentrische as is geprobeerd , moeren vanonder losmaken, sleuteltje insteken , draaien en voila , maar mijn kettingkast draait dan beetje mee , Jan Janssen fabrikant zelf zei dat je dat best met twee mensen doet zodat iemand kettingkast kan tegenhouden en bij mijn lokale fietsenmaker zeiden ze eventueel hamertje. Dit leek meer werk dan de schuipatten gebruiken , maar dan stoot ik op het probleem dat de rechterkant waar de inbus heel moeilijk goed contact kan maken.
Dus alle tips zijn welkom :)