Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen op Eurocity & EuroCity Direct Brussel - Nederland - Forum Wereldfietser

Fietsen op Eurocity & EuroCity Direct Brussel - Nederland

Vanaf de nieuwe dienstregeling op 15 december 2024 wordt de bestaande Beneluxtrein verdubbeld, namelijk vervangen door twee treinseries, 2 x 16 treinen per dag:
  • "gewone" EuroCity Brussel - Breda - Rotterdam [2 fietsplaatsen]
  • "snelle" Eurocity Direct tussen Brussel-Zuid, Amsterdam Zuid (en Lelystad) [op termijn 12 fietsplaatsen]
Vanaf vandaag te boeken, ook fietskaartjes.

De voorwaarden voor fietsvervoer lijken op beide treinen gelijkaardig als de bestaande Beneluxtrein (IC Amsterdam - Brussel).

De de snelle Eurocity Direct rijdt op termijn volledig de nieuwe ICNG.
Op de "trage" EuroCity Brussel - Breda - Rotterdam lijkt er een omgebouwd I11-rijtuig met [CORRECTIE] twee fietsplaatsen ingezet te worden.
Ik kon op die trein als test een ticket voor vier fietsen aanduiden, in tweede klas, non-flex:
Koop je fietsticket online
Op Intercity of regionale treinen mogen ook niet-opvouwbare fietsen mee (zonder demontage). Hiervoor heb je een fietsticket nodig, dat je hier kunt kopen voor reizen van/naar Nederland, Luxemburg, Noord-Frankrijk (Rijsel / Maubeuge) en Aken
https://travel.b-europe.com/bike/nl/booking
Omwisselingsvoorwaarden: Niet omwisselbaar
Reisvoorwaarden: Voor reiziger in het bezit van een geldig vervoerbewijs
Terugbetalingsvoorwaarden: Terugbetaalbaar tot 1 dag voor vertrekdatum
Veelgestelde vragen over de EuroCity
Mag ik op de Eurocity Direct en op de EuroCity mijn fiets meenemen?
Ja!
Zowel Eurocity Direct als EuroCity treinen beschikken over een fietscompartiment. Je kunt je fiets dus zonder problemen meenemen. Je hoeft alleen maar een speciaal fietsticket te kopen. Dat kan online, via ons Contact Center of aan de het loket in stations met verkoop van internationale tickets.
De prijs van dit fietsticket is afhankelijk van de afstand. Een paar voobeelden (prijs per enkele reis):
Brussel-Breda: €7,50
Brussel-Rotterdam: €10,30
Brussel-Amsterdam: €14,10
Antwerpen-Breda: €5,40
Antwerpen-Rotterdam: €8,20
Antwerpen-Amsterdam: €12
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity
@Beste Dries,
Op de I11 zat altijd een klein fietsenhokje, waarin twee fietsen kunnen hangen. Dit hokje zat helemaal aan een van de uiteinden van de trein bij de eerste klas. De treinbegeleider (conducteur) moet de deur naar dit hok openen.
Is daar nu een aangepaste fietsruimte gekomen? De I11 die van Brussel naar Rotterdam gaat lijkt mij ook een stuk korter, dan de I11 die van Eupen naar Oostende reedt.
Fietstickets van Nederland naar België en Luxemburg V.V. zijn ook online te koop bij NS International: https://www.nsinternational.com/nl/trei ... ike-search

Bij de buitenlandbalie van de Nederlandse stations
Amsterdam Centraal
Rotterdam Centraal
Utrecht Centraal
Arnhem Centraal
Schiphol

Telefonisch Bij NS International 030-2300023
bert sitters schreef:
wo 16 okt, 2024 22:57
Op de I11 zat altijd een klein fietsenhokje, waarin twee fietsen kunnen hangen. Dit hokje zat helemaal aan een van de uiteinden van de trein bij de eerste klas. De treinbegeleider (conducteur) moet de deur naar dit hok openen.
Is daar nu een aangepaste fietsruimte gekomen?
Er is geen grote verbouwing gebeurd (of mogelijk) op die I11, maar op hgbtf (met Begische insiders) las ik in september:
Onlangs foto's zien passeren van een I11-riktuig waar een vierzit werd uitgebroken om fietsplaatsen te creëren. Denk dat deze rijtuigen specifiek bedoeld zijn voor de "nieuwe, trage" Benelux
Dit moet dus wel nog bevestigd worden, ook het aantal fietsplaatsen.

Dat lijkt me heel gelijkaardig als de fietsplaatsen die jaren geleden gecreëerd zijn op de oudere I10-rijtuigen, die voor de fietsplaatsen zorgen op de treinen met I11 op de belangrijke hoofdas Oostende - Eupen: toegankelijk zonder conducteur, naast de gewone zitplaatsen, maar wel met het nadeel van de wat moeilijke opstap via een trapje en een smalle deur.
NS heeft de bestaande regels voor de InterCity uitgebreid met de Eurocity Direct / EuroCity. Inclusief verplichte fietsreservatie in de zomerperiode en dat deze fietsplaatsen enkel toegankelijk zijn voor "internationale" reizigers, net zoals de huidige InterCity Brussel - Amsterdam:
Eurocity Direct / EuroCity / Intercity Brussel » Reizen met een fiets
Voorwaarden
Maximaal 1 fiets per persoon.
De fietsplaatsen zijn voorbehouden aan reizigers met een geldig vervoerbewijs en fietsticket voor Eurocity Direct / EuroCity / Intercity Brussel.
Binnenlandse reizigers met een fiets moeten reizen met een binnenlandse trein.
Op Eurocity Direct / EuroCity / Intercity Brussel kunt u een gewone fiets, gewone elektrische fiets of fatbike meenemen. Bij een elektrische fiets moet de accu tijdens de reis in/op de fiets blijven.
Bromfietsen, bakfietsen, fietskarren, bolderkarren e.d. zijn niet toegestaan. Tandems, driewielfietsen, segways en ligfietsen zijn alleen toegestaan als deze worden gebruikt als hulpmiddel door reizigers met een beperking.
Een fatbike vouwfiets is opgevouwen te groot om gratis mee te nemen als vouwfiets, dus hiervoor moet net als voor gewone (elektrische) fietsen en fatbikes een fietsticket worden aangeschaft.
De prijs van een fietsticket is afhankelijk van het traject.
Een fietsreservering is gratis.
Reserveren voor fietsen op Eurocity Direct / EuroCity / Intercity Brussel is verplicht in de zomer, buiten die periode is reserveren niet verplicht en ook niet mogelijk.
De reservering is alleen geldig op de geboekte dag en trein.
Het is voor groepen niet toegestaan om fietsen mee te nemen.
De fietsen moeten geplaatst worden in het daarvoor bestemde rijtuig, aangegeven met een pictogram van fietsen op de deuren.
Een gratis fietslabel om aan de fiets te bevestigen is niet nodig.
U bent zelf verantwoordelijk voor het laden en lossen van uw fiets.
Tijdens de reis moet alle bagage van de fiets verwijderd zijn.
Een vouwfiets kan gratis mee als bagage.
Een fietsticket is alleen op de reisdag geldig.
Een fietsticket wordt altijd in de 2de klas geboekt.
https://support.nsinternational.com/app ... -een-fiets
Correctie: er is informatie bijgekomen bij de NS, de gewone EuroCity heeft slechts 2 fietsplaatsen:
Eurocity Direct [Brussel - Amsterdam ( - Lelystad)]
Er is een speciale ruimte voor 12 onverpakte fietsen.

EuroCity [Brussel - Breda - Rotterdam]
Er is een speciale ruimte voor 2 onverpakte fietsen.

Intercity Brussel [tot 14 december 2024]
Er is een speciale ruimte voor 4 onverpakte fietsen.

https://support.nsinternational.com/app ... -een-fiets
Die nieuwe info van NS is niet helemaal volledig: aangezien er de eerste maanden nog ICR zal rijden op de Eurocity Direct, is daar geen ruimte voor 12 fietsen, maar 4.
@Ha die Dries,

Als er in de gewone Eurocity maar twee fietsen meekunnen, moeten de fietsen dan toch in dat kleine hokje?
Er staat bij de NS-informatie dat de reiziger de fiets zelf moet laden, maar weet de Nederlandse Spoorwegen (NS) niet, dat de reiziger in deze Belgische trein de deur naar dit hokje niet zelf kan openen? Bovendien is deze deur hoog en er is geen trap. Iemand moet het perron de fiets optillen en iemand moet de fiets aanpakken. Vanuit mijn ervaring in Belgë hielp meestal de trein begeleider (conducteur), die wilde vaak ook niet dat ik in dat hokje kwam, want dat is dienstruimte.
Weten Nederlandse conducteurs die dienst gaan doen op deze trein van het hokje en hoe dit open gaat?
12 fietsplaatsen in de Eurocity Direct is natuurlijk een flinke verbetering ten opzicht van de huidige situatie met vier fietsplaatsen en soms acht in de huidige trein van Amsterdam naar Brussel.
Wat er is "zomer" volgens de NS voor het reserveren voor de fiets? Afgelopen "zomer" was dat van 9 juni tot 15 september.
bert sitters schreef:
do 17 okt, 2024 13:22
Als er in de gewone Eurocity maar twee fietsen meekunnen, moeten de fietsen dan toch in dat kleine hokje?
Er staat bij de NS-informatie dat de reiziger de fiets zelf moet laden, maar weet de Nederlandse Spoorwegen (NS) niet, dat de reiziger in deze Belgische trein de deur naar dit hokje niet zelf kan openen? Bovendien is deze deur hoog en er is geen trap. Iemand moet het perron de fiets optillen en iemand moet de fiets aanpakken. Vanuit mijn ervaring in Belgë hielp meestal de trein begeleider (conducteur), die wilde vaak ook niet dat ik in dat hokje kwam, want dat is dienstruimte.
Weten Nederlandse conducteurs die dienst gaan doen op deze trein van het hokje en hoe dit open gaat?
Mijn interpretatie: de insider bij het Belgische spoor/Beneluxtrein spreekt niet zonder reden over vier zitjes in het reizigersgedeelte die onlangs op een I11 verwijderd werden om plaats te maken voor fietsen.
Voor Belgische lijnen is dat niet nodig, want daarvoor zijn I10-rijtuigen op gelijkaardige manier aangepast.
Dit zou effectief twee officiële fietsplaatsen kunnen opleveren

Ik hoop dus dat het op de "trage" EuroCity Rotterdam - Breda - Brussel echt gaat over (twee) fietsplaatsen naast de zitplaatsen en niet in dat hokje.
De rest is afwachten, maar als er nieuws is, post ik het hier.
Voor de EuroCity (Ouigo Classique?) Brussel - Parijs die officieel start in december en ook I11 gebruitkt, is nog niets bekend of fietsvervoer mogelijk zal zijn...
Wat is "zomer" volgens de NS voor het reserveren voor de fiets? Afgelopen "zomer" was dat van 9 juni tot 15 september.
Ik zie elk jaar zo'n periode voor verplichte reservatie verschijnen (even voordien) op de website van de NS. De periode werd de afgelopen jaren wat langer. Ik zou uitgaan voor dezelfde periode als beste gok.