Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebroken frame Koga Miyata GlobeTraveller - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gebroken frame Koga Miyata GlobeTraveller

Bert van Sprang schreef:
di 01 okt, 2024 10:24
En dat is Koga zeker aan te rekenen.
Dat doen ze id al een tijd niet goed en daarom mijd ik Koga.
Als je een Koga ziet aankomen, maak je snel een ommetje of zo?🙂

Maar er wordt nu wel door sommigen heel erg de nadruk gelegd op claims die nooit gemaakt kunnen worden.
Geen enkele fabrikant kan instaan voor een frame van 10 of 20 jaar oud. Dus als de leverancier -waar je idd je claim hoort neer te leggen- of eventueel ook de fabrikant 'garantie' geeft, dan is dat puur op coulance.

Even opgezocht:
Op al onze producten zit minimaal twee jaar garantie, gerekend vanaf de aankoopdatum bij een erkend KOGA verkooppunt. Alle aluminium KOGA frames en ongeveerde voorvorken hebben daarnaast een levenslange garantie op constructie- en/of materiaalfouten. Voor carbon frames geldt een garantieperiode van 10 jaar.
Levenslange garantie dus. Vermoedelijk beloven ze dan meer dat ze willen waarmaken. Ze kunnen zicht natuurlijk makkelijk achter de regel verschuilen dat de bewijslast dat er netjes mee is om gegaan na 6 maanden bij de koper ligt.
Want probeer maar eens te bewijzen dat de genoemde breuken zijn ontstaan ten gevolge van 'constructie- en/of materiaalfouten'.
Fietsen vallen wel eens om
Mensen leunen wel eens tegen fietsen of gaan er op zitten
De fiets is misschien wel eens op een fietsdrager bevestigd, meegeweest in een pondje, in een busje
Bij de fietsenmaker is er misschien wel eens wat contact geweest, of bij het zelf sleutelen
Iemand heeft toch een keer een stoeprandje/putdeksel/boomstronk meegepakt dat je dan achteraf denkt, dan had zachter gekund

In al die jaren kan er zoveel gebeurd zijn. Het is vervelend, een nieuwe/andere fiets op zijn tijd is dan wel weer leuk.
Senior2 schreef:
di 01 okt, 2024 09:36
Ed kettingvet schreef:
ma 30 sep, 2024 20:54
Ook ooit een gebroken frame gehad (fiets was net geen 10 jaar oud) met mijn Koga, ik heb toen ook mogen ervaren hoe onbehulpzaam Koga was, uiteindelijk kreeg ik een niet te kiezen oud frame van een totaal ander model als die van mij die dus een breuk had. Zelfs hadden de Koga mensen het lef om niet de juiste, tevens gewenste maat te leveren. Onderdelen moesten van de ene naar de andere fiets worden overgezet en dat moest ik uit eigen geldbeugel betalen. Nooit nog een koga hier.
Los van het feit dat het hier duidelijk niet goed en netjes opgelost is, vraag ik me af wat jou leverancier hier aan gedaan heeft, want hij is verantwoordelijk voor de afhandeling van garantie, niet de fabrikant. Mocht je de fiets 2de hands gekocht hebben, dan had je waarschijnlijk geen rechten meer. Blijft natuurlijk dat Koga in dat geval wel klantvriendelijker te werk had kunnen gaan. En dat is Koga zeker aan te rekenen.
De fietshandelaar waar ik de fiets had gekocht was toen ik de breuk vaststelden reeds gestopt. Voor regelmatig nazicht/onderhoud ging ik naar een andere (officiële) Koga verkoper. Die heeft dan bij vaststelling contact gehad met Koga, met als resultaat dat wat ik schreef in mijn vorige post.
gerr schreef:
ma 30 sep, 2024 20:07
ej groningen schreef:
za 28 sep, 2024 15:33
Onder de letter K zie ik een beschadiging, is de fiets ergens tegen aan gevallen oid?
Zou dat iets kunnen verklaren? Is wel minimaal dus misschien wat ver gezocht
Wel balen in ieder geval
Spatbord heeft ongeveer op dezelfde hoogte (ook) een keer een tik gehad, getuige het deukje.
ronaldi schreef:
zo 29 sep, 2024 21:01
Er fietsen veel Globetraveller s die niet breken rond.
Er zullen anders genoeg Koga's zijn waarvan heb leven eindig is gebleken, met een reis naar de schroothoop als laatste bestemming.

Om wat zinnigs te zeggen over de levensduur van de fiets die voor Parijs is gesneefd (Parijs is nog ver), is het handig om ook iets te weten van het aantal gereden kilometers in alle jaren en wellicht ook of het een buitenslaper is of niet (vermoed van niet). Twintig jaar is hoe dan ook niet niks.

Aan de fiets te zien was er goed voor gezorgd en inderdaad een tikje op dezelfde bij het spatbord viel mij later ook op. De fiets zag er gewoon heel goed uit, misschien dat daarom de verassing iets groter was?
Flix schreef:
di 01 okt, 2024 11:15
Even opgezocht:
Op al onze producten zit minimaal twee jaar garantie, gerekend vanaf de aankoopdatum bij een erkend KOGA verkooppunt. Alle aluminium KOGA frames en ongeveerde voorvorken hebben daarnaast een levenslange garantie op constructie- en/of materiaalfouten. Voor carbon frames geldt een garantieperiode van 10 jaar.
Levenslange garantie dus. Vermoedelijk beloven ze dan meer dat ze willen waarmaken. Ze kunnen zicht natuurlijk makkelijk achter de regel verschuilen dat de bewijslast dat er netjes mee is om gegaan na 6 maanden bij de koper ligt.
Want probeer maar eens te bewijzen dat de genoemde breuken zijn ontstaan ten gevolge van 'constructie- en/of materiaalfouten'.
In de link die je geeft staat ook een pdf ('garantievoorwaarden 1992-2023'). Daarin staat dat op fietsen van voor 2007 een garantie op het frame (constructie en materiaalfouten) van 10 jaar geldt (of 3 jaar, afhankelijk van het soort fiets). Uit de openingspost blijkt dat het om een fiets uit 2004-2006 gaat. 10 jaar garantie dus.
Als ik het hele verhaal goed lees dan betekent levenslang bij Koga ook “maar” 25 jaar bij aluminium frames
Uit de openingspost blijkt dat het om een fiets uit 2004-2006 gaat. 10 jaar garantie dus.
De garantieperiode is hier echter niet bepalend, vanuit de Europese wetgeving moet een product zolang meegaan als je mag verwachten op basis van de bij aankoop beschikbare en gesuggereerde informatie. Koga verkoopt zich als een premium product, dan mag je ook premium kwaliteit, levensduur en service verwachten. Dat maakt Koga allang niet meer waar. Ook als je je fiets mishandelt, blijft het onverklaarbaar dat een framebuis in het midden breekt. Het betreft hier een GlobeTraveler, een fiets waar je (de naam zegt het al) de wereld mee kunt bereizen. Ik had eerder een Koga Lightrunner, daar kon je met je duim een deuk in het frame duwen, met die fiets ben ik door de ondergrens van de gewichtsreductie gegaan.
@Bert, wat zou dan volgens jouw verwachting een passende garantie leeftijd moeten zijn voor een aluminium fiets, en hoe onderbouw je die levensverwachting? En Koga is misschien vandaag de dag geen premium merk meer, maar mag ik Koga dan wel als A merk bestempelen of is dat ook nog te hoog gegrepen volgens jou.
Ach….zo nu en dan is op dit forum de santos heilig, dan later is de santos weer veel te duur, dan is idworx weer helemaal super, dan zwabbert de idworx dus die zijn niet goed, nu is koga geen goed merk…of maakt een fietsmerk niet uit want een fiets is een frame waar de onderdelen de fiets maken, dan was vroeger alles weer beter met stalen frames, maar die roesten weer en zwaar etc etc etc

Als je blij bent met je fiets en er lekker op zit gewoon van genieten, zo nu en dan gaat er een fiets of onderdeel kapot, dat maakt het gehele merk niet meteen fout of slecht..als er nou de hele tijd fietsen breken dan zou je dat kunnen zeggen zoals laatst met babboe en als elke idworx fiets zwabbert als dat al zo is etc…

Blijft natuurlijk wel apart dat dit frame op die plek scheurt, dat dan weer wel….

Gr
Bert van Sprang schreef:
do 03 okt, 2024 14:52
De garantieperiode is hier echter niet bepalend, vanuit de Europese wetgeving moet een product zolang meegaan als je mag verwachten op basis van de bij aankoop beschikbare en gesuggereerde informatie.
Dan moet je wel de juiste informatie geven:
De EU regel is standaard 2 jaar garantie op een product. Het verhaal van de verwachte levensduur, het z.g. conformiteitsbeginsel, is iets uit het Nederlandse Burgerlijk Wetboek (Art. 7:17 BW).

§ Wettelijke garantie is de garantie die u standaard krijgt als u een product koopt in de EU. In de meeste gevallen krijgt u bij aankoop van een nieuw product in de EU minimaal 2 jaar garantie.

Maar let op: de duur van de garantie kan per land verschillen. In sommige landen heeft u langer dan 2 jaar garantie. In Nederland geldt geen vaste garantie van 2 jaar. In plaats daarvan kijkt de Nederlandse wet naar de verwachte levensduur van een product.
§
(bron)


Verder denk ik niet dat je hier echt gelijk hebt, en dat je bij geen leverancier gelijk krijgt.