Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebroken frame Koga Miyata GlobeTraveller - Forum Wereldfietser

Gebroken frame Koga Miyata GlobeTraveller

Beste mensen,

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening hierover, hoe kan een frame zomaar breken? Gaat om een Koga Miyata GlobeTraveller ergens 2004-2006.

Dit gebeurde met de fiets van een vriend, hij zei halverwege de dag al dat zijn fiets zwabberig aanvoelde. We waren 100 km boven Parijs en zochten een plekje in het bos om te overnachten. Stapvoets op een bospaadje vloog zijn ketting eraf en zag dat zijn frame volledig doormidden was, nogal geschrokken en verbaasd konden we er ook wel om lachen.

Volgende dag met tape, tie wraps en tentstokken een mooie reparatie om naar het station te fietsen en door Parijs (niet te hard uiteraard). In totaal nog 30km op gefietst. Gelukkig brak het niet volledig bij een afdaling.

Al contact gehad met Koga maar dit frame had 10 jaar garantie en zeiden dat het inderdaad erg spijtig was maar konden verder niks betekenen.

Hij was niet erg zwaar beladen en is zelf ook niet zwaar. Niet gevallen oid en fiets zag er erg goed uit. Ooit 2e hands gekocht en hij is er vorig jaar mee naar Praag gefietst. Ben wel benieuwd wat jullie hiervan denken!
IMG_8642.jpeg
IMG_8651.jpeg
Dit mag natuurlijk nooit gebeuren. Dat er een lasnaad scheurt ok, maar dit is wel heel bijzonder. Helaas is Koga allang geen A-merk en bovendien geldt garantie alleen voor eerste eigenaar. Desondanks moet een product volgens EU-wetgeving aan de verwachtingen voldoen. Ik waag te betwijfelen of dit frame aan de verwachtingen heeft voldaan.
Ik kan me niet voorstellen dat je bij een frame van 18-20 jaar oud mag zeggen dat het niet aan je verwachtingen heeft voldaan, ook al doen we natuurlijk graag langer met een fiets. Ik moet wel zeggen dat, voor zover ik kan zien op deze foto, de fiets er best wel netjes uitziet voor zijn leeftijd. Zou wel graag willen weten wat een expert zegt over deze breuk.
Wellicht heeft de vorige eigenaar er iets mee gedaan waardoor het frame veel te verduren heeft gekregen, ik dacht ook aan een productiefout misschien?

De fiets zag er nog heel gaaf uit, weinig tot geen beschadigingen.
Tja. Blijkbaar was er een kracht te groot voor de sterkte van de buis. Of de sterkte van de buis te zwak voor de kracht.

Wat kun je er verder van zeggen, en wat kun je daar verder mee.

Ik denk dat je je gelukkig moet prijzen dat alle tanden nog intact zijn, plezier van de fiets gehad, tijd voor een nieuwe.
Ik heb laatst een 57 cm Globetraveller gekocht om op te knappen. Er moet veel aan vervangen worden maar het frame is nog mooi.
Deze is eventueel te koop.
Christia schreef:
do 26 sep, 2024 17:52
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening hierover, hoe kan een frame zomaar breken?
Het frame is niet zomaar gebroken, maar toen er op gereden werd. Dat klinkt heel flauw, maar is wel het belangrijkste deel van de verklaring. Bij het rijden wordt het frame belast en dat veroorzaakt een zeer langzaam-oplopende schade aan het materiaal. Ik ben geen expert, maar vermoed dat de breuk is ontstaan door metaalvermoeiing.

Anders dan bij een kaars of een gloeilamp waarbij het essentiële materiaal geleidelijk wordt verbruikt en je de levensduur redelijk precies kunt voorspellen, en ook anders dan bij een fietsketting waarbij de slijtage zichtbaar oploopt maar wel sterk afhankelijk is van de gebruiksomstandigheden (modder, e.d.), is metaalvermoeiing een onzichtbaar proces dat zich afspeelt in de inwendige structuur van het metaal. De levensduur bij zo'n sluipend proces kan een factor 10 tot 1000 verschillen tussen identieke exemplaren (zie de horizontale as van de grafiek in het Wikipedia artikel). Je kunt het dus goed treffen of slecht treffen.

Vermoeiingsbreuk treedt ook niet perse op in het hoogstbelaste punt : bij spaken juist waar de belasting steeds wisselt.

Om zekerheid te krijgen of dit inderdaad de oorzaak is, zou je het breukvlak microscopisch moeten laten onderzoeken door een expert. Dat is de kosten niet waard.

Bruggen, vliegtuigen en schepen zijn ook onderhevig aan metaalvermoeiing. Omdat de gevolgen van een breuk dan zeer ernstig kunnen zijn, wordt daar bij het ontwerp scherper op gelet. Regelmatig inspectie en tijdige vervanging zijn daar ook gebruikelijk. Bij een fiets ligt dat anders. Er is altijd het dilemma tussen sterkte en gewicht van een frame en niemand doet een goed uitziende fiets weg omdat hij uit de garantieperiode is.

Is het een ontwerpfout of productiefout van Koga, zoals hierboven gesuggereerd door Bert van Sprang? Wat je ziet is een breuk in de schuine buis, niet in de las. Als het een productiefout is, dan zit die in het buismateriaal (Reynolds?, Dedecai?) en niet bij de framemaker. Een levensduur van 20 jaar lijkt me ook geen reden om te klagen. Ik zou wel eens willen weten of dat Europese consumentenrecht ook limieten aan de gebruiksduur stelt. Misschien dat Bert dat nog kan uitpluizen, want hij maakt er een scherp punt van.

Het benaming A-merk in de handel heeft meestal te maken met merkbekendheid. A-merken kunnen voor een product van gelijke kwaliteit een hogere prijs vragen dan B-merken, zogenaamde 'price premium'. Ik neem aan dat Bert met A-merk iets anders bedoelt : kwaliteit. Was die van Koga 20 jaar geleden ook al beneden peil? Waar blijkt dat uit?
Onder de letter K zie ik een beschadiging, is de fiets ergens tegen aan gevallen oid?
Zou dat iets kunnen verklaren? Is wel minimaal dus misschien wat ver gezocht
Wel balen in ieder geval
Afgaande op de foto op http://www.koga-america.com/globetraveller.html zou ik zeggen dat het frame slecht ontworpen is.
De diagonale buis had net boven de vork moeten gelast geweest zijn in plaats van bij de verbinding horizontale buis met stuurbuis.
De stuurbuis is "versterkt" door de stuurpen, allicht staal.
Met die puntige driehoek zit het wiel als het ware op een uitstekende buis, en is er een hefboomeffect, bij elke bump gaat die diagonale buis iets plooien naar binnen de driehoek. Staal kan onder een bepaalde grens een oneindig aantal keren buigen, aluminium heeft zo geen grens, louter aantal buigingen. Van zodra er een defect ontstaat zet dat zich exponentieel verder.
Buiten vandalisme is een betere verklaring voor een breuk zo in het midden moeilijk te bedenken.
Ik heb deze zomer op een Venturelli Star, 20 jaar oud, de horizontale framebuis halfgebroken gehad vlakbij de verbinding onder het zadel. En niet de lasnaden.
Wat was er "speciaal" aan het ontwerp: de horizontale buis had bovenaan een afplatting.
In de doorsnede maakt dat dat de ronding op 2 plekken abrupt-geen geleidelijke overgangen-, wijzigt. Op die overgangen waren de breuklijnen links/rechts.
Dat kan enkel een cosmetische keuze geweest zijn bij het ontwerpen en ze hielden geen rekening met de ermee geintroduceerde zwakke plekken.
Toch is hier iets bijzonders aan de hand of gebeurd. Er fietsen veel Globetraveller s die niet breken rond.
Vernoeidheid of verkeerd ontwerp zou wat vreemd zijn volgens mij.
math schreef:
za 28 sep, 2024 13:40
Bij het rijden wordt het frame belast en dat veroorzaakt een zeer langzaam-oplopende schade aan het materiaal. Ik ben geen expert, maar vermoed dat de breuk is ontstaan door metaalvermoeiing.
In het artikel dat je aanhaalt Math, lees ik ook een pleidooi voor een stalen danwel titanium frame :-)..

"Sommige materialen hebben een maximaal spanningsniveau waarbij nooit vermoeiing optreedt indien de cyclische spanning zich eronder bevindt (bijvoorbeeld staal en titanium). Andere metalen (aluminium en koper) vermoeien echter bij elke spanning".

Overigens zal een aluminium fietsframe een legering zijn en geen zuiver aluminium. Dat maakt de zaak wellicht weer anders

Interessante stelling: Het woord ‘metaalmoeheid’ dekt de lading niet helemaal van wat er op microscopisch niveau gebeurt. In het metaal zit vaak al een minuscuul en nog onschuldig scheurtje dat zich door al die wisselende krachten in verschillende richtingen uitbreidt. Dat gaat langzaam maar zeker door, tot het moment dat de spanning die zich rond de scheur heeft opgebouwd te groot wordt en het metaal helemaal doorscheurt.
WillemT schreef:
zo 29 sep, 2024 21:17
"Sommige materialen hebben een maximaal spanningsniveau waarbij nooit vermoeiing optreedt indien de cyclische spanning zich eronder bevindt (bijvoorbeeld staal en titanium). Andere metalen (aluminium en koper) vermoeien echter bij elke spanning".

Overigens zal een aluminium fietsframe een legering zijn en geen zuiver aluminium. Dat maakt de zaak wellicht weer anders

Interessante stelling: Het woord ‘metaalmoeheid’ dekt de lading niet helemaal van wat er op microscopisch niveau gebeurt. In het metaal zit vaak al een minuscuul en nog onschuldig scheurtje dat zich door al die wisselende krachten in verschillende richtingen uitbreidt. Dat gaat langzaam maar zeker door, tot het moment dat de spanning die zich rond de scheur heeft opgebouwd te groot wordt en het metaal helemaal doorscheurt.
Ik had er beter aan gedaan om me eerst te vergewissen van het framemateriaal voordat ik mijn vorige reactie schreef, maar optisch zag het frame er door de dikke buizen uit als van aluminium, niet staal. Dat vond ik bevestigd in dit topic.

En wat ej groningen hierboven opmerkt, kan ook goed kloppen: een eerste beschadiging van buitenaf

Het scheurmechanisme is dan :
(1) oppervlakkige beschadiging van buitenaf (kras in frame),
(2) wisselende druk/rek belastingen in het midden van de schuine alu buis vergroten de beschadiging langzaam tot een microscheurtje (vermoeiing),
(3) afringelen (dit is een term die ik ken uit het chemisch lab : je maakt met een vijltje een klein kerfje in een glasbuis en met heel geringe buigkracht op de buis wordt die kerf een ringvormige breuk).
ej groningen schreef:
za 28 sep, 2024 15:33
Onder de letter K zie ik een beschadiging, is de fiets ergens tegen aan gevallen oid?
Zou dat iets kunnen verklaren? Is wel minimaal dus misschien wat ver gezocht
Wel balen in ieder geval
Spatbord heeft ongeveer op dezelfde hoogte (ook) een keer een tik gehad, getuige het deukje.
ronaldi schreef:
zo 29 sep, 2024 21:01
Er fietsen veel Globetraveller s die niet breken rond.
Er zullen anders genoeg Koga's zijn waarvan heb leven eindig is gebleken, met een reis naar de schroothoop als laatste bestemming.

Om wat zinnigs te zeggen over de levensduur van de fiets die voor Parijs is gesneefd (Parijs is nog ver), is het handig om ook iets te weten van het aantal gereden kilometers in alle jaren en wellicht ook of het een buitenslaper is of niet (vermoed van niet). Twintig jaar is hoe dan ook niet niks.
Ook ooit een gebroken frame gehad (fiets was net geen 10 jaar oud) met mijn Koga, ik heb toen ook mogen ervaren hoe onbehulpzaam Koga was, uiteindelijk kreeg ik een niet te kiezen oud frame van een totaal ander model als die van mij die dus een breuk had. Zelfs hadden de Koga mensen het lef om niet de juiste, tevens gewenste maat te leveren. Onderdelen moesten van de ene naar de andere fiets worden overgezet en dat moest ik uit eigen geldbeugel betalen. Nooit nog een koga hier.
Ed kettingvet schreef:
ma 30 sep, 2024 20:54
Ook ooit een gebroken frame gehad (fiets was net geen 10 jaar oud) met mijn Koga, ik heb toen ook mogen ervaren hoe onbehulpzaam Koga was, uiteindelijk kreeg ik een niet te kiezen oud frame van een totaal ander model als die van mij die dus een breuk had. Zelfs hadden de Koga mensen het lef om niet de juiste, tevens gewenste maat te leveren. Onderdelen moesten van de ene naar de andere fiets worden overgezet en dat moest ik uit eigen geldbeugel betalen. Nooit nog een koga hier.
Los van het feit dat het hier duidelijk niet goed en netjes opgelost is, vraag ik me af wat jou leverancier hier aan gedaan heeft, want hij is verantwoordelijk voor de afhandeling van garantie, niet de fabrikant. Mocht je de fiets 2de hands gekocht hebben, dan had je waarschijnlijk geen rechten meer. Blijft natuurlijk dat Koga in dat geval wel klantvriendelijker te werk had kunnen gaan. En dat is Koga zeker aan te rekenen.
Senior2 schreef:
di 01 okt, 2024 09:36
Ed kettingvet schreef:
ma 30 sep, 2024 20:54
Ook ooit een gebroken frame gehad (fiets was net geen 10 jaar oud) met mijn Koga, ik heb toen ook mogen ervaren hoe onbehulpzaam Koga was, uiteindelijk kreeg ik een niet te kiezen oud frame van een totaal ander model als die van mij die dus een breuk had. Zelfs hadden de Koga mensen het lef om niet de juiste, tevens gewenste maat te leveren. Onderdelen moesten van de ene naar de andere fiets worden overgezet en dat moest ik uit eigen geldbeugel betalen. Nooit nog een koga hier.
Los van het feit dat het hier duidelijk niet goed en netjes opgelost is, vraag ik me af wat je leverancier hier aan gedaan heeft, want hij is verantwoordelijk voor de afhandeling van garantie, niet de fabrikant. Mocht je de fiets 2de hands gekocht hebben, dan had je waarschijnlijk geen rechten meer. Blijft natuurlijk dat Koga in dat geval wel klantvriendelijker te werk had kunnen gaan. En dat is Koga zeker aan te rekenen.
Wat mij opvalt is dat ik niet met 100% zekerheid weet van welk materiaal dit frame is gemaakt. Het laswerk lijkt op dat van titanium.
En dat is Koga zeker aan te rekenen.
Dat doen ze id al een tijd niet goed en daarom mijd ik Koga.
WimB schreef:
di 01 okt, 2024 10:17
Wat mij opvalt is dat ik niet met 100% zekerheid weet van welk materiaal dit frame is gemaakt. Het laswerk lijkt op dat van titanium.
Daar kan toch geen twijfel over bestaan : aluminium, type 7005
Hier is een lijst van Koga brochures uit 2001-2010. Als je die van 2005 aanklikt vind je op pagina 36 een plaatje van de Globe Traveller en een beschrijving van het frame materiaal.