Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga randonneur 2007 vs koga globe traveller 2007 - Forum Wereldfietser

koga randonneur 2007 vs koga globe traveller 2007

Mijn doel is om alleen, in het voorjaar, via maastricht naar de middellandse zee(de groene weg naar de middelandse zee) te fietsen.
Daarvoor heb ik dus wel een goede fiets nodig....

Ik heb me daarom flink verdiept in de keuze van echte trekkingsfietsen maar loop bij deze laatste keuze toch vast.
Nu weet ik dat verscheidene forumleden andere voorkeuren/eisen aan een trekkingfiets stellen maar mijn keus gaat uit naar deze 2 koga's.

Ik heb als student de laatste tijd de nodige pilsjes/feestjes aan me voorbij laten gaan en ben ook al 3maanden gestopt met roken :D (niks moeilijks aan). Hierdoor heb ik een aardig maar nog bescheiden bedrag op gespaard. :o

Nu...ben ik na secuur zoeken op de vele aanbod-sites, deze 2 fietsen tegen gekomen, die vallen binnen mijn budget. De wel bekende Randonneur en 'de voor mij wat minder bekende' Globe traveller. Ik heb de site van koga bezocht en deze aandachtig bestudeerd maar voor mij als startende fietser zijn de verschillen toch te klein om er echt een 'winnaar' uit te halen.

Dus... wie kan mij de grootste verschillen benoemen en naar welke koga gaat uw voorkeur uit en waarom?

mvg casper
Ik kan de gtr2013 niet zo snel vinden op de geweldige design-site van koga.
Heb je aub links naar de specs van beide fietsen, da's handig voor antwoorders.

Leon
De Globe Traveller is iets mooier afgemonteerd, maar het verschil is nauwelijks relevant. De GT is inderdaad alu en de randonneur staal en dat is eigenlijk het grootste verschil. Dat voelt verschillend: alu zal stijver/stugger/direkter zijn, staal soepeler en comfortabeler. Dat is dus echt een kwestie van smaak (ik hou van staal), en dat kun je zelf het beste uitproberen. De randonneur zal vast zonder bagage lekkerder fietsen, maar als je de randonneur heel zwaar belast zou hij wat minder strak kunnen worden (je kunt ook besluiten minder mee te nemen). Voor de rest is het van belang te weten wat de breedste band is die in deze frames past. Breder is comfortabeler en geeft meer grip op bospaadjes etc.
Wim
nu weet ik niet of er echt nog spraken van is maar de oude aluminium frames (volgens mij 6061 alu) verliezde vroeger na 6 jaar hun stijfheid. Is hier nog spraken van?
Dat is nooit waar geweest. Wel zijn er bij alu twee andere mogelijke problemen.
Als een frame breekt gebeurt dat niet zoals bij staal tamelijk geleidelijk, maar opeens. Dat is riskanter. Maar de kans is niet groot.
In de tweede plaats is het materiaal zachter en dat betekent dat schroefdraad eerder slijt of helemaal kapot gaat.
Wim
Ik zou voor de stalen randonneur gaan, de breedste band er op die je kunt vinden [panaracer. grandbois, vittoria] en ik weet zeker dat je lekker comfortabel door kunt fietsen. Ik zou zo min mogelijk aan bagage meenemen, 14 kilo max.
Het liefst een race bocht op de fiets zodat je vele posities kunt nemen.
En SPD bedalen.
Een derailleur is goed genoeg.

Zo fiets je lekker snel, licht, en met veel comfort :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Helemaal mee eens.
Wim
Dito
henkfietst52 schreef: En SPD bedalen.
SPD-combi-pedalen zitten er origineel al op; de Globetraveler is ook een uitstekende fiets, ook al is hij van aluminium en was hij 250 euro duurder. Ik heb er zelf eentje staan uit 2004; niks mis mee :wink:

Afbeelding
Er worden ook vaan koga globe travelers aangeboden met race stuur en shimano 105 afmontage. Ik zou hier op letten. Zodra je een berg op wil met veel bepakking mis je een paar lichte versnellingen omdat dit een racegroep is. Ook zit je met dat racestuur erg ver voorover en heb je 4 remhendels op je stuur waardoor er niet veel ruimte over blijft.

Maar goed ik ben vorig jaar met een 2ehands randonneur op pad gegaan en toen is het stalen frame doormidden gebroken.
zzznick schreef:Er worden ook vaak koga globe travelers aangeboden met race stuur en shimano 105 afmontage.
Die zijn uit 2005 :wink:
2006 ook nog
zzznick schreef:2006 ook nog
Klopt ja, ook niks mis mee ook al is hij maar van aluminium 8)
Wel mooie geometrie !!

Afbeelding
Er worden ook vaan koga globe travelers aangeboden met race stuur en shimano 105 afmontage. Ik zou hier op letten. Zodra je een berg op wil met veel bepakking mis je een paar lichte versnellingen omdat dit een racegroep is. Ook zit je met dat racestuur erg ver voorover en heb je 4 remhendels op je stuur waardoor er niet veel ruimte over blijft.

Maar goed ik ben vorig jaar met een 2ehands randonneur op pad gegaan en toen is het stalen frame doormidden gebroken.
Een race bocht geeft nog steeds de meeste mogelijkheden voor verschillende posities, klimmen doe je met je handen losjes boven op het stuur, nooit onder in de beugel. :wink: Dalen lekker onder in de beugel. :D
De pignon is altijd aan te passen naar de doelen die je voor ogen hebt.

Staal daalt lekker comfortabel.
Ik zakte al eens door gebroken een alu frame. :cry:

Klopt ja, ook niks mis mee ook al is hij maar van aluminium
Wel mooie geometrie !!


Het gaat er niet om of het er mooi uit ziet maar of het frame jou past, dat is voor een ieder verschillend. Voor mij zou die fiets/frame veelste kort zijn vrees ik.
Een mooi lopende randonneur heeft een iet wat diepere zit, je zit meer tussen het frame zeg maar, de wielbasis is iets langer en de voorloop van de fork wat langer zodat het rustig stuurt. Niet onbelangrijk op een lange tocht. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Een race bocht geeft nog steeds de meeste mogelijkheden voor verschillende posities,
Is dat zo? Dat heette vroeger zo toen er alleen stadfietssturen en mountainbikebezemstelen zwaren. Met de grotere stuurhoorns, krakelingsturen en desnoods triathlonsturen is een racebocht geen buitenbeentje meer qua aantal bruikbare posities.
En {ervaring} als je de positie onder in de beugels toch niet gebruikt kun je die beter weglaten, dan zitten de remmen vaak ook op een betere plek {/ervaring}.
Leon
Misschien is een racebocht geen buitenbeentje, maar nog steeds een heel fijn stuur.
Die sturen die ze tegenwoordig op een fiets monteren zien er in mijn ogen niet uit, ik moet bekennen dat ik een krakeling stuur nooit geprobeerd heb het zal er ook nooit van komen.
Tegen de wind in fietsen is voor mij nog steeds het meest plezierig onder in de beugel net zoals een lange afdaling.


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Misschien is een racebocht geen buitenbeentje, maar nog steeds een heel fijn stuur.
Die sturen die ze tegenwoordig op een fiets monteren zien er in mijn ogen niet uit, ik moet bekennen dat ik een krakeling stuur nooit geprobeerd heb het zal er ook nooit van komen.
Tegen de wind in fietsen is voor mij nog steeds het meest plezierig onder in de beugel net zoals een lange afdaling.


Henk

kunst en fietswerk
Voor hotseknots offroad werk is een racestuur niet het meest practische, omdat je als je in technisch terrein moet remmen te laag en te ver naar voren zit. Maar een krakeling is veel slechter, want daar zitten de remgrepen niet ver genoeg uit elkaar.

Voor een randonnee is een racestuur (op een verstandig hoogte) voor mij de eerste keus
m-gineering schreef:
henkfietst52 schreef:Misschien is een racebocht geen buitenbeentje, maar nog steeds een heel fijn stuur.
Die sturen die ze tegenwoordig op een fiets monteren zien er in mijn ogen niet uit, ik moet bekennen dat ik een krakeling stuur nooit geprobeerd heb het zal er ook nooit van komen.
Tegen de wind in fietsen is voor mij nog steeds het meest plezierig onder in de beugel net zoals een lange afdaling.


Henk

kunst en fietswerk
Voor hotseknots offroad werk is een racestuur niet het meest practische, omdat je als je in technisch terrein moet remmen te laag en te ver naar voren zit. Maar een krakeling is veel slechter, want daar zitten de remgrepen niet ver genoeg uit elkaar.

Voor een randonnee is een racestuur (op een verstandig hoogte) voor mij de eerste keus
Waar op het vlakke fietsen tegen tegenwind wel van belang is en waar snel afdalen niet van belang is, verkies ik ATB-stuur met ligstuur. Nadeel is dat je dan geen stuurtasje kunt monteren. Echt steil afdalen met racestuur geeft mij altijd een onzeker gevoel tav remmen, liever dan mijn zwaartepunt wat meer naar achteren.
Voor een sprintje of een snelle demarage gebruik ik de onderkant van een racestuur wel, op een trekkingbike zal dat niet zo snel voorkomen (imho).
Racestuurtje staat wel mooi natuurlijk :).
En hoe zwaarder je bent, hoe meer gewicht je draagt, dan heeft een stijf frame mijn voorkeur. Oversized alu dus. Lomp en stug zijn begrippen die ik totaal niet herken in een aluframe. Een strak reagerend frame vind ik juist erg prettig. Fietsen op staal is als lopen door drijfzand :).
henkfietst52 schreef:Die sturen die ze tegenwoordig op een fiets monteren zien er in mijn ogen niet uit, ik moet bekennen dat ik een krakeling stuur nooit geprobeerd heb het zal er ook nooit van komen.
Met die instelling zou ik inmiddels al 35 jaar last van rug, schouders en handen hebben gehad. Gelukkig werden andere sturen dan racesturen vanaf ca. 1992, toch best al even dus, ook cool.
Leon