Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Upgraden of vervangen fiets - Forum Wereldfietser

Upgraden of vervangen fiets

Nu de kinderen wat ouder zijn (ik krijg op 1 kind na noch de kinderen noch mijn vrouw aan de fietsvakantie/trip) zit ik er aan te denken om eens wat trips te gaan maken. Als kind met mijn ouders wel paar keer fietsvakantie gedaan en recreatief race- en mountainbike ik wel wat.

Nu zoek ik een fiets. Mijn woonwerk-fiets zou een prima kandidaat kunnen zijn. Ik vroeg er eerder al wat over (hier). Hij rijdt heerlijk voor woon-werk. Ik heb hem zelf omgebouwd van typische jaren 90 hybride naar een iets meer sportievere fiets van te maken met dropbars, racezadel en verwijderen van de nodige onderdelen.

Het betreft:

Afbeelding

Giant Trooper 1995 of 1996
Oorspronkelijk volledige Shimano STX afgemonteerd.
Regida S Laser 40 velgen met Continental Top Touring 2000 banden. (ja die gaan gewoon maar door na al die jaren!)
Dropbar met 3x7 STI brifters (Geloof RSX of RX100).
Cantilevers

Nu kan ik een voordrager monteren en gaan, maar aangezien ik ook al halverwege de 40 ben merk ik dat die dropbars steeds minder zijn en ik de stuurpen steeds meer omhoog verstel :). Op de foto nog mooi agressieve stand maar inmiddels is de pen dus al schuin omhoog. Ook de 3x7 word ik niet blij van. Leuk voor hier. Aan de andere kant, dat was vroeger luxe en toen randonneurde men ook.

Uitdaging 1: remmen
Die remmerij is zorg 1: ik kan met dropbars / STI alleen maar klassieke canti's of ik moet een traveladapter regelen toch? Als ik naar normale remhandels ga (i.c.m. ander stuur) kan ik ook v-brakes of magura's. Liefst zou ik mechanische disc brakes willen maar geen zin in laswerkzaamheden voor nokken.

Uitdaging 2: stuur
Ik vind dropbar lekker rijden (in zekere zin) en ook cool qua looks. Je hebt weinig aan looks op lange trips maar kan niet ontkennen dat ik er gevoelig voor ben. Wat zijn alternatieven? Een flatbar? zo'n vlinderstuur?

Uitdaging 3: aandrijflijn
Ik zou best wel willen upgraden maar dat betekent echt gelijk cassette, shifters de hele mikmak. Heb nog wel een 9 speedgroep maar geen wielen. Dus dan nieuwe wielset. Tja hoeveel ga je er in steken?

Kortom: zouden jullie hem nog oppoetsen, waar mogelijk on the cheap upgraden en gaan of dit lekker als lokaal woon-werk fietsje laten en naar iets anders zoeken?


Ik sleutel al 25 jaar aan fietsen en ben vrij handig en heb bakken vol onderdelen. Meeste wel jaren 90 spul haha.
Jazzper schreef:
wo 31 jul, 2024 15:06

Uitdaging 3: aandrijflijn
Ik zou best wel willen upgraden maar dat betekent echt gelijk cassette, shifters de hele mikmak. Heb nog wel een 9 speedgroep maar geen wielen. Dus dan nieuwe wielset. Tja hoeveel ga je er in steken?

Wat is er mis aan die 3x7? Kun je achteraan geen cassette monteren met wat grotere tandwielen en de rest laten zoals hij is?
Met zo’n uitrusting heeft een hele generatie leren fiets kamperen, er is niets mis mee, maar inderdaad, het kan beter/nieuwer/moderner. Elke andere set-up heeft voordelen en nadelen. Jij bent de enige die kan bepalen wat voor jou het prettigste is. Wanneer je besluit om te gaan upgraden zou ik wel in de gaten houden dat de kosten binnen de perken blijven. Mijn advies: ga nog eens een paar dagen weg met deze fiets, en probeer goed op te letten wat nog wel lekker fiests en wat je liefst anders zou zien. En bedenk ook wat je nog zou willen qua afstand en snelheid en bepakking.
En als laatste (zie dat als een opsteker) je bent niet al halverwege de 40, maar pas halverwege de 40 :D
En als laatste (zie dat als een opsteker) je bent niet al halverwege de 40, maar pas halverwege de 40
Inderdaad, mijn fietsmaatje van 80 fietst mij er makkelijk uit, hij fietst namenlijk iedere dag, En ik (64) fiets nu ook makkelijker als toen ik 40 was :D .
Bert van Sprang schreef:
wo 31 jul, 2024 20:06
En als laatste (zie dat als een opsteker) je bent niet al halverwege de 40, maar pas halverwege de 40
Inderdaad, mijn fietsmaatje van 80 fietst mij er makkelijk uit, hij fietst namenlijk iedere dag, En ik (64) fiets nu ook makkelijker als toen ik 40 was :D .
En dat is ook logisch natuurlijk, vanaf je veertigste gaat het alleen nog maar bergafwaarts, en als fietser wordt je dar heel blij van! ;-)
Die 3x7 maakt me ook niet uit hoor! Mijn racefiets was tot paar jaar terug 2x7, mijn mtb 3x8. Afgelopen periode naar 2x9 of 10 race en 2x10 MTB. Luxe toestanden ;)

Blijft over de kwestie remmerij. Snelste klappen thuis is canti voor afmaken. Andere route is v-brakes (ja ook canti) terug erop en dan weer ander stuur omdat STI dat niet aankan.

Mijn doel zou zijn on the cheap max haalbare uit huidige fiets te halen en waar mogelijk zo modern mogelijk. Frankenbike zoals dat mooi heet maakt me niet uit.
Dat de Trooper lekker rijdt verbaast me niet, aangezien die het 'armere' broertje was van de Expedition, en die leek weer verdacht veel op de Koga-Miyata Randonneur. Beide zijn fietsen met nog steeds een behoorlijke schare aan liefhebbers.

Zo'n krom stuur werd in het Frans niet voor niets een guidon á trois positions genoemd. In de praktijk zijn het er zelfs wel meer. Een vlinderstuur biedt ook veel verschillende handposities, maar die zijn allemaal meer of minder rechtop.

Wat mogelijk wel een verbetering zou zijn is een grotere maat frame. Deze lijkt me wat krap, waardoor zadel- en stuurpen veel moeten compenseren.

Zelf ben ik met mijn onlangs opgebouwde Expedition qua maat wat naar de andere kant doorgeschoten. Ben er qua look & feel nog niet helemaal tevreden mee, maar hij rijdt inmiddels al wel heel goed en comfortabel.

Afbeelding
En mocht je nog om wat inspiratie verlegen zitten: dit verscheen toevallig vandaag op een ander forum.

https://www.bikeforums.net/classic-vint ... -tour.html

Foto van de schrijver:

Afbeelding
Jazzper schreef:
wo 31 jul, 2024 23:10
Blijft over de kwestie remmerij. Snelste klappen thuis is canti voor afmaken. Andere route is v-brakes (ja ook canti) terug erop en dan weer ander stuur omdat STI dat niet aankan.
Afhankelijk van de clearance die je wenst: mini V-brake als het past, en anders inderdaad canti, in beide gevallen met koolstop salmon blokjes en lekker rijden met dat ding 8)

Zowel miniV als canti komt op MP best eens een fraai setje voorbij voor weinig.
Met een 3x7 kun je overal komen. Zeker als je als grootste tandwiel achter een 32 hebt. Dat lukt hopelijk net met jouw derailleur.
Niks aan doen, behalve regulier onderhoud. Gewoon lekker mee gaan fietsen. Mijn fiets (koga) uit die tijd is helaas gestolen, anders zat ik er ook nog op.
Terug van mijn 'reguliere' gezinsvakantie begroette mijn Giant me al op de oprit.

Nog even zitten denken qua remmen en setup

1. Dropbars houden (al dan niet meer moderne flare dropbar erop) met canti's: kan, maar dan moet ik die voorrem nog fixen (zie andere topic in de TS)
2. Dropbars houden, travel adapter en v-brakes. Zag dat ali ook goedkopere opties heeft. Vooralsnog geen plannen voor mega trips dus wie weet proberen waard. Reviews zijn goed: https://nl.aliexpress.com/item/1005006108847648.html
3. Flatbar en dan terug naar thumbshifters/brakes zoals MTB en andere fietsen. Dit biedt wel meer mogelijkheden. Ook ander soortig stuur zou nog optie zijn.

Ik weet dat we er weinig om moeten geven maar vind dropbars wel ten goede komen van de looks van de fiets. Met looks fiets je de wereld niet rond, i know ;)

Nu kwam ik ergens een 9-speed deel van een XT-groep tegen. Zou ik de hele fiets mee kunnen volhangen. Mijn achterwiel heeft echter een 7 speed hub. Das jammer, want die kan je niet zonder meer naar 8-11 speed versie ombouwen geloof ik. Of kan je die body's swappen? Heb al eerder body's gereviseerd dus ken de techniek, maar weet niet of het compatible is. Andere optie zou zijn nieuwe wielset ergens regelen. Dan zou ik voor ook een dynamo-hub kunnen zoeken. Zelf wielen spaken heb ik nog nooit gedaan. Ongeveer een van de weinige dingen die ik nog niet kan (vlechten/spaken).
Jazzper schreef:
za 10 aug, 2024 10:54
Ik weet dat we er weinig om moeten geven maar vind dropbars wel ten goede komen van de looks van de fiets. Met looks fiets je de wereld niet rond, i know ;)
Op een mooie fiets, waar je met een gepast gevoel van trots op zit, fiets je met veel meer plezier. Daarop is het leuker om kilometers te maken.
Jazzper schreef:
za 10 aug, 2024 10:54
Nu kwam ik ergens een 9-speed deel van een XT-groep tegen. Zou ik de hele fiets mee kunnen volhangen. Mijn achterwiel heeft echter een 7 speed hub. Das jammer, want die kan je niet zonder meer naar 8-11 speed versie ombouwen geloof ik. Of kan je die body's swappen? Heb al eerder body's gereviseerd dus ken de techniek, maar weet niet of het compatible is. Andere optie zou zijn nieuwe wielset ergens regelen. Dan zou ik voor ook een dynamo-hub kunnen zoeken. Zelf wielen spaken heb ik nog nooit gedaan. Ongeveer een van de weinige dingen die ik nog niet kan (vlechten/spaken).
Ik heb op een van mijn fietsen momenteel een 7-speed Shimano hub, met daarop een tot 8 kransjes ingekorte 9-speed Shimano cassette. Die schakel ik met een Shimano XT derailleur, bediend door Campagnolo 11-speed shifters.

Gewoon omdat het kan. :wink:

Afbeelding
Om niet te eindigen met open einde een kleine tussentijdse update.

Heb vorig weekend een twee-daagse gedaan. Van 'even' poetsen ging het los en heb ik twee avonden tot in de nacht lopen doorbeunen. Dat resulteerde in dat ik wat doorsloeg:

Afbeelding

- alles demonteren
- wassen, polijsten en waxen kaal frame
- bestaande RSX 3x7 STI voor (race brifters dus) met WD-40 doorspuiten want waren stroef, nu weer soepel
- nieuwe/nos Deore LX RD-M571 & Deore FD-591 derailleurs
- nieuwe 8 speed KMC ketting
- z.g.a.n. 7 speed HG cassette
- nieuwe Sunrace 123mm trapas
- nieuwe FC-M311 48/38/28 crankset die 123mm trapas nodig heeft
- nieuwe binnenkabels en deels buitenkabels
- SSM Rolls zadel weer terug erop (had ik jaren, maar tijdje eraf gehad)
- alles afgesteld en gesmeerd

Vraag over schakelen
Ding is strak als wat, maarrrrr het loopt nog niet helemaal lekker. Zal deels komen door de verschillende 'speeds' die ik hier door elkaar haal, deels door tweaken van mijn kant. Achter schakelt als een malle, voor zozo. De uitslag van de kooi is aan beide kanten afdoende, de capaciteit van de FD is 22, het verschil 20 dus ook ok. De jump van de FD is maximaal 12 tanden, dat is bij mij 10 dus ook binnen de marges. Heb zorgvuldig gekeken of kooi parallel aan de tandwielen loopt en mijn best gedaan op de hoogte. Nu is mijn vermoeden dat een STI race shifter niet 100% compatible is met een mtb voorderailleur. Qua bereik wel maar het lijkt wel of hij iets meer pull nodig heeft.

Wensen toekomst
Ik ga langzaam op zoek naar een nieuwe wielset die circa 9 speed is om bv een XT 3x9 groep erop te gooien. De huidige zijn Rigida Laser 40 met 18mm binnenbreedte (met nu 42mm banden erop) en een 7 speed body. Blijven al wel 25 jaar kaarsrechts trouwens en zijn ook nog niet ingesleten qua remmen.

De canti's krijg ik ook niet goed afgesteld wat deels mijn skills is maar ook deels wel oude meuk (het zijn STX canti's, geen Deore DX of luxer). Ik ga voor v-brakes i.c.m. namaak Problem Solvers Travel adapters (op de bekende chinese site lovende reviews en stuk goedkoper). Een andere wens is nog een breder / modernere dropbar, misschien zelfs met flare zoals gravel en dan ook gelijk een mooi (nep)leren cognac stuurlint erop. Of toch zwart.

Nog wat foto's

Afbeelding
De bashring haal ik er misschien nog wel wat af. Beetje suffig. Wel schoon :)

Afbeelding
In actie (hier bij het Woudagemaal in Lemmer)

Afbeelding
Zo was het de dag voor vertrek haha
Kijk ik naar de eerste foto dan zie ik 3 bladen waarvan de kleinste schat ik 26 tanden heeft.
Geef even op hoeveel tanden de blaadjes achter hebben. Dan weten we waar we het over hebben 3x 6/7/8/of 9 zegt zo weinig.
Stond erbij in de opsomming. Hier nog wat aangevuld.

Ooit was het:
EXP-COMP crankstel 43/33/22
STX RC FD en RD
7 speed HG 11-13-15-18-21-24-28
7 speed ketting

Nu:
FC-M311 crankstel 48/38/28
Deore LX RD-M571 & Deore FD-591
7 speed HG en ik spiekte even snel volgens mij ook 11-28
8 speed KMC ketting
Lekker bezig! Fietsje met karakter hoor.
Jazzper schreef:
do 22 aug, 2024 12:58
Nu is mijn vermoeden dat een STI race shifter niet 100% compatible is met een mtb voorderailleur. Qua bereik wel maar het lijkt wel of hij iets meer pull nodig heeft.
Dat heb je goed gezien. De cable pull is net anders. Soms gaat het goed. Op het www best wat draadjes te vinden om dit op te lossen, kan een uitdaging worden. Vervangen voor een road derailleur is niet altijd een optie.
Grandonneur schreef:
vr 23 aug, 2024 10:31
Lekker bezig! Fietsje met karakter hoor.

Vervangen voor een road derailleur is niet altijd een optie.
Thanks, ja beetje tegendraads van die 'cleane' trend die je met name bij racefietsen ziet. Ergens lekker strak, ergens alleen nog maar te herkennen aan de merksticker op de onderbuis.

En die laatste zin van je. Waar zit dat dan in? Verval in tanden? Ik dacht als ik nou een triple race voorderrie zoek in mijn rommelbak of online kom ik er wel. Heb bv nog een Ultegra FD-6503 liggen met gelijk de juiste diameter voor de zitbuis (28,6). En nog een FD-Sora 3303 (meh..). En geloof ook nog een 105. Wat ik ook nog heb is een NOS (nog in plastic) Deore XT FD-M750. Is wel weer MTB maar wel uit 2000 en klassiek. Is het wel danwel niet werken ergens in te kwalificeren? Een eigenschap? Zodat ik daar op kan zoeken. Bereik? Capaciteit? etc.
Om bij de topictitel te blijven, upgraden dus! Gaaf hoor, ik word meestal blijer van upgraden dan iets nieuws kopen
Weer een stap verder. Het komt er op neer, lijkt het, dat als ik per se STI shifters wil en een triple voor ik een road voorderailleur moet hebben. Grappig genoeg komt zowel in nieuwe fietsen als in voorgangers van mijn probleem steeds dezelfde triple voorderailleur terug: de Sora FD-3xx3 (paar generaties). Die zijn nog lang 7/8 speed gebleven en voor triple en met juiste pull. Ook de opvolger Claris heeft er paar.

Nou heb ik hier en Sora FD-3303 maar met nok. En de enige klemband die ik heb is te groot. Heb wel verloopjes maar die zijn weer voor andere buitendiameter. Kan ik het nog niet testen. Dus nu als de wiedeweerga de juiste klemband zoeken (iemand hier?) of een andere Sora met 28,6mm band scoren. Niet te vinden op MP helaas.

Ook nog die XT geprobeerd uit 2000 maar zelfde pull probleem.