Nu de kinderen wat ouder zijn (ik krijg op 1 kind na noch de kinderen noch mijn vrouw aan de fietsvakantie/trip) zit ik er aan te denken om eens wat trips te gaan maken. Als kind met mijn ouders wel paar keer fietsvakantie gedaan en recreatief race- en mountainbike ik wel wat.
Nu zoek ik een fiets. Mijn woonwerk-fiets zou een prima kandidaat kunnen zijn. Ik vroeg er eerder al wat over (hier). Hij rijdt heerlijk voor woon-werk. Ik heb hem zelf omgebouwd van typische jaren 90 hybride naar een iets meer sportievere fiets van te maken met dropbars, racezadel en verwijderen van de nodige onderdelen.
Het betreft:
Giant Trooper 1995 of 1996
Oorspronkelijk volledige Shimano STX afgemonteerd.
Regida S Laser 40 velgen met Continental Top Touring 2000 banden. (ja die gaan gewoon maar door na al die jaren!)
Dropbar met 3x7 STI brifters (Geloof RSX of RX100).
Cantilevers
Nu kan ik een voordrager monteren en gaan, maar aangezien ik ook al halverwege de 40 ben merk ik dat die dropbars steeds minder zijn en ik de stuurpen steeds meer omhoog verstel . Op de foto nog mooi agressieve stand maar inmiddels is de pen dus al schuin omhoog. Ook de 3x7 word ik niet blij van. Leuk voor hier. Aan de andere kant, dat was vroeger luxe en toen randonneurde men ook.
Uitdaging 1: remmen
Die remmerij is zorg 1: ik kan met dropbars / STI alleen maar klassieke canti's of ik moet een traveladapter regelen toch? Als ik naar normale remhandels ga (i.c.m. ander stuur) kan ik ook v-brakes of magura's. Liefst zou ik mechanische disc brakes willen maar geen zin in laswerkzaamheden voor nokken.
Uitdaging 2: stuur
Ik vind dropbar lekker rijden (in zekere zin) en ook cool qua looks. Je hebt weinig aan looks op lange trips maar kan niet ontkennen dat ik er gevoelig voor ben. Wat zijn alternatieven? Een flatbar? zo'n vlinderstuur?
Uitdaging 3: aandrijflijn
Ik zou best wel willen upgraden maar dat betekent echt gelijk cassette, shifters de hele mikmak. Heb nog wel een 9 speedgroep maar geen wielen. Dus dan nieuwe wielset. Tja hoeveel ga je er in steken?
Kortom: zouden jullie hem nog oppoetsen, waar mogelijk on the cheap upgraden en gaan of dit lekker als lokaal woon-werk fietsje laten en naar iets anders zoeken?
Ik sleutel al 25 jaar aan fietsen en ben vrij handig en heb bakken vol onderdelen. Meeste wel jaren 90 spul haha.
Nu zoek ik een fiets. Mijn woonwerk-fiets zou een prima kandidaat kunnen zijn. Ik vroeg er eerder al wat over (hier). Hij rijdt heerlijk voor woon-werk. Ik heb hem zelf omgebouwd van typische jaren 90 hybride naar een iets meer sportievere fiets van te maken met dropbars, racezadel en verwijderen van de nodige onderdelen.
Het betreft:
Giant Trooper 1995 of 1996
Oorspronkelijk volledige Shimano STX afgemonteerd.
Regida S Laser 40 velgen met Continental Top Touring 2000 banden. (ja die gaan gewoon maar door na al die jaren!)
Dropbar met 3x7 STI brifters (Geloof RSX of RX100).
Cantilevers
Nu kan ik een voordrager monteren en gaan, maar aangezien ik ook al halverwege de 40 ben merk ik dat die dropbars steeds minder zijn en ik de stuurpen steeds meer omhoog verstel . Op de foto nog mooi agressieve stand maar inmiddels is de pen dus al schuin omhoog. Ook de 3x7 word ik niet blij van. Leuk voor hier. Aan de andere kant, dat was vroeger luxe en toen randonneurde men ook.
Uitdaging 1: remmen
Die remmerij is zorg 1: ik kan met dropbars / STI alleen maar klassieke canti's of ik moet een traveladapter regelen toch? Als ik naar normale remhandels ga (i.c.m. ander stuur) kan ik ook v-brakes of magura's. Liefst zou ik mechanische disc brakes willen maar geen zin in laswerkzaamheden voor nokken.
Uitdaging 2: stuur
Ik vind dropbar lekker rijden (in zekere zin) en ook cool qua looks. Je hebt weinig aan looks op lange trips maar kan niet ontkennen dat ik er gevoelig voor ben. Wat zijn alternatieven? Een flatbar? zo'n vlinderstuur?
Uitdaging 3: aandrijflijn
Ik zou best wel willen upgraden maar dat betekent echt gelijk cassette, shifters de hele mikmak. Heb nog wel een 9 speedgroep maar geen wielen. Dus dan nieuwe wielset. Tja hoeveel ga je er in steken?
Kortom: zouden jullie hem nog oppoetsen, waar mogelijk on the cheap upgraden en gaan of dit lekker als lokaal woon-werk fietsje laten en naar iets anders zoeken?
Ik sleutel al 25 jaar aan fietsen en ben vrij handig en heb bakken vol onderdelen. Meeste wel jaren 90 spul haha.