Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas vervangen door een ander model - Forum Wereldfietser

Trapas vervangen door een ander model

Hoi,

Inmiddels ben ik in staat om mijn trapas te vervangen. Vooralsnog heb ik dat gedaan met een identieke trapas als de originele maar die zijn steeds lastiger verkrijgbaar.

Ik wil dus de trapas kunnen vervangen door een ander model dat wel past en beter verkrijgbaar is.

Waar moet ik op letten?

Mijn huidige trapas Shimano UN55 BSA maat 68-110

Ik begrijp dat de 110 de totale breedte in mm is en dat het handig is om altijd die lengte aan te houden. Dat 1 of 2 mm verschil misschien kan maar dat dat invloed heeft op de drive train en je dus van alles weer moet verstellen. Ik kan dus het beste zoeken naar 110mm, klopt dat?

De 68 is klaarblijkelijk de breedte van het 'middelste gedeelte'. Ik snap dit verhaal niet helemaal maar volgens mij zijn er maar een paar smaken en kan ik dus gewoon die 68 aanhouden. Correct?

Verder begrijp ik dat ik een trapas met schroefdraad (geen pers) moet hebben en een vierkante.

Ik weet echter niet wat UN55 inhoudt en of ik daar rekening mee moet houden. Is dat wellicht aan een modelnummer of is het wel echt van belang?

BSA is het type as en duidt op het feit dat er aan weerskanten schroefdraad zit waar je de doppen opdraait en ik ga er vanuit dat ik sowieso ook weer BSA moet hebben.

Wat me echter niet helemaal duidelijk is is het feit dat zo'n trapas ook een diameter heeft en dat die kan variëren. Ik weet niet hoe ik dat precies kan vaststellen en het lijkt me wel van belang.

Als voorbeeld: dit is een beetje de standaard trapas ik als vergelijkbaar zoekresultaat krijg wanneer ik zoek op mijn Shimano UN55 BSA maat 68-110:

https://www.rosebikes.nl/shimano-bb-un3 ... size=110mm

Ik schat in dat ik deze gewoon zou kunnen gebruiken maar ik hoor graag het oordeel van experts voordat ik het probeer.

Dank!
Squinky schreef:
do 04 jul, 2024 17:47
Hoi,

Inmiddels ben ik in staat om mijn trapas te vervangen. Vooralsnog heb ik dat gedaan met een identieke trapas als de originele maar die zijn steeds lastiger verkrijgbaar.

Ik wil dus de trapas kunnen vervangen door een ander model dat wel past en beter verkrijgbaar is.

Waar moet ik op letten?

Mijn huidige trapas Shimano UN55 BSA maat 68-110

Ik begrijp dat de 110 de totale breedte in mm is en dat het handig is om altijd die lengte aan te houden. Dat 1 of 2 mm verschil misschien kan maar dat dat invloed heeft op de drive train en je dus van alles weer moet verstellen. Ik kan dus het beste zoeken naar 110mm, klopt dat?

De 68 is klaarblijkelijk de breedte van het 'middelste gedeelte'. Ik snap dit verhaal niet helemaal maar volgens mij zijn er maar een paar smaken en kan ik dus gewoon die 68 aanhouden. Correct?

Verder begrijp ik dat ik een trapas met schroefdraad (geen pers) moet hebben en een vierkante.

Ik weet echter niet wat UN55 inhoudt en of ik daar rekening mee moet houden. Is dat wellicht aan een modelnummer of is het wel echt van belang?

BSA is het type as en duidt op het feit dat er aan weerskanten schroefdraad zit waar je de doppen opdraait en ik ga er vanuit dat ik sowieso ook weer BSA moet hebben.

Wat me echter niet helemaal duidelijk is is het feit dat zo'n trapas ook een diameter heeft en dat die kan variëren. Ik weet niet hoe ik dat precies kan vaststellen en het lijkt me wel van belang.

Als voorbeeld: dit is een beetje de standaard trapas ik als vergelijkbaar zoekresultaat krijg wanneer ik zoek op mijn Shimano UN55 BSA maat 68-110:

https://www.rosebikes.nl/shimano-bb-un3 ... size=110mm

Ik schat in dat ik deze gewoon zou kunnen gebruiken maar ik hoor graag het oordeel van experts voordat ik het probeer.

Dank!
Shimano UN55 BSA maat 68-110 = Shimano UN55 BSA maat 68-110.
Als je nieuwe trapas aan deze specs voldoet, dan gaat het gewoon passen.
Die 68 mm gaat over de breedte van het brackethuis. Dat deel van het frame waar je de trapas in monteert.

Als je nu een 68 mm hebt, moet de nieuwe dat ook zijn.

Dat geldt ook voor de breedte vd trapas. Oud 110, nieuw ook 110 mm. Als je tenminste hetzelfde, of hetzelfde type crankstel gebruikt.

De asbreedte is afhankelijk van het crankstel. Dus bij een ander type kan de bijbehorende aslengte anders zijn.

Als je kiest voor een hollowtech crankstel moet je ook een nog ander soort trapas hebben. Maar dat ben je als ik het zo lees denk ik niet van plan.

De UNbb300 68/ 110 kun je volgens mij gebruiken. Maar dat laat ik graag nog bevestigen door een ander forumlid.
Nummer 3 in de rij: Een vierkante trapas BSA 68 110 = een vierkante trapas BSA 68/110mm. :D
De bb un55 is niet meer verkrijgbaar. Dit is een zg JIS trapas. Daar zijn andere shimano types voor in de plaats gekomen, helaas wat minder kwaliteit. Zoals anderen al stelden: een ander crankstel kan een ander, meestal langere trapas vergen, bijoorbeeld 113mm. Overigens zijn 3mm verschil aan eeen kant slechts 1,5 mm en dat merk je nauwelijks.
Ik was zeker (voorlopig) niet van plan om een andere crankstel te plaatsen en ook geen Hollowtech trapas.

Ik wil gewoon zeker weten dat ik ten alle tijden mijn trapas A. kan vervangen (dat heb ik geleerd) en dat ik B. ook een makkelijk te kopen aanbod heb van trapassen die gewoon exact passen.
HenkS schreef:
do 04 jul, 2024 18:50
Squinky schreef:
do 04 jul, 2024 17:47
Hoi,

Inmiddels ben ik in staat om mijn trapas te vervangen. Vooralsnog heb ik dat gedaan met een identieke trapas als de originele maar die zijn steeds lastiger verkrijgbaar.

Ik wil dus de trapas kunnen vervangen door een ander model dat wel past en beter verkrijgbaar is.

Waar moet ik op letten?

Mijn huidige trapas Shimano UN55 BSA maat 68-110

Ik begrijp dat de 110 de totale breedte in mm is en dat het handig is om altijd die lengte aan te houden. Dat 1 of 2 mm verschil misschien kan maar dat dat invloed heeft op de drive train en je dus van alles weer moet verstellen. Ik kan dus het beste zoeken naar 110mm, klopt dat?

De 68 is klaarblijkelijk de breedte van het 'middelste gedeelte'. Ik snap dit verhaal niet helemaal maar volgens mij zijn er maar een paar smaken en kan ik dus gewoon die 68 aanhouden. Correct?

Verder begrijp ik dat ik een trapas met schroefdraad (geen pers) moet hebben en een vierkante.

Ik weet echter niet wat UN55 inhoudt en of ik daar rekening mee moet houden. Is dat wellicht aan een modelnummer of is het wel echt van belang?

BSA is het type as en duidt op het feit dat er aan weerskanten schroefdraad zit waar je de doppen opdraait en ik ga er vanuit dat ik sowieso ook weer BSA moet hebben.

Wat me echter niet helemaal duidelijk is is het feit dat zo'n trapas ook een diameter heeft en dat die kan variëren. Ik weet niet hoe ik dat precies kan vaststellen en het lijkt me wel van belang.

Als voorbeeld: dit is een beetje de standaard trapas ik als vergelijkbaar zoekresultaat krijg wanneer ik zoek op mijn Shimano UN55 BSA maat 68-110:

https://www.rosebikes.nl/shimano-bb-un3 ... size=110mm

Ik schat in dat ik deze gewoon zou kunnen gebruiken maar ik hoor graag het oordeel van experts voordat ik het probeer.

Dank!
Shimano UN55 BSA maat 68-110 = Shimano UN55 BSA maat 68-110.
Als je nieuwe trapas aan deze specs voldoet, dan gaat het gewoon passen.
Ik snap deze reactie niet zo goed. Het punt is namelijk dat die UN55 nauwelijks nog te krijgen is en dus vraag ik mij af of die UN300 past. Alleen weet ik dus niet waar dat 55 versus 300 precies op duidt want dat heb ik niet kunnen vinden. Wat is het verschil? Is het slechts een modelnummer zonder verdere betekenis of is het toch een bepaalde maat van een deel van de as die wel relevant kan zijn?
Over de verkrijgbaarheid van deze onderdelen is op lange termijn geen zekerheid te geven.
Squinky schreef:
do 04 jul, 2024 21:43
. Het punt is namelijk dat die UN55 nauwelijks nog te krijgen is en dus vraag ik mij af of die UN300 past. Alleen weet ik dus niet waar dat 55 versus 300 precies op duidt want dat heb ik niet kunnen vinden. Wat is het verschil? Is het slechts een modelnummer zonder verdere betekenis of is het toch een bepaalde maat van een deel van de as die wel relevant kan zijn?
Het eerste! het is slechts een modelnummer en heeft niets te maken met maatvoering. De 68 en 110 zijn wél relevant.

Zo kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor een miche of stronglight of token of wat dan ook voor variant die past.
Mijn ervaring is (N=3) dat ze niet precies hetzelfde zijn. Om dezelfde kettinglijn te houden heb ik een Sunrace trapas gekocht bij mijn lokale fietsenmaker ('mag ik even passen en als het fout is terugbrengen?', 'prima'), die had wel dezelfde afstand vanaf de bracketpot als de oude UN55. En bij het nameten, staan mijn pedalen/cranks nu precies evenwichtig buiten het frame. Ik heb toen drie verschillende UN300 trapassen gekocht die allemaal niet goed centreerden op mijn fiets.
Je kan bij alle assen nog wat aanpassen met spacers, maar ik vermoed dat Shimano met de nieuwe trapassen ook een nieuwe standaard heeft ingevoerd met nieuwe passing, waardoor je verplicht bent om het crankstel gelijk te vervangen.
Grandonneur schreef:
do 04 jul, 2024 21:53
...Het eerste! het is slechts een modelnummer en heeft niets te maken met maatvoering. De 68 en 110 zijn wél relevant.
BSA is óók relevant. Het staat voor een bepaalde schroefdraad. BSA ('Birmingham Small Arms') is anders dan bv. Italiaanse draad, die je ook tegenkomt in de wereld van de trapassen.
Zie https://www.parktool.com/en-int/blog/re ... erminology
ErikB81 schreef:
do 04 jul, 2024 22:04
Mijn ervaring is (N=3) dat ze niet precies hetzelfde zijn. Om dezelfde kettinglijn te houden heb ik een Sunrace trapas gekocht bij mijn lokale fietsenmaker ('mag ik even passen en als het fout is terugbrengen?', 'prima'), die had wel dezelfde afstand vanaf de bracketpot als de oude UN55. En bij het nameten, staan mijn pedalen/cranks nu precies evenwichtig buiten het frame. Ik heb toen drie verschillende UN300 trapassen gekocht die allemaal niet goed centreerden op mijn fiets.
Je kan bij alle assen nog wat aanpassen met spacers, maar ik vermoed dat Shimano met de nieuwe trapassen ook een nieuwe standaard heeft ingevoerd met nieuwe passing, waardoor je verplicht bent om het crankstel gelijk te vervangen.
Heb je dan de Sunrace 68-111 gekocht?

Ik kan namelijk geen 68-110 vinden.
Squinky schreef:
do 04 jul, 2024 23:01
Heb je dan de Sunrace 68-111 gekocht?

Ik kan namelijk geen 68-110 vinden.
Ik kan het je niet zeggen. Ik had een schuifmaat mee, het was in de buurt, dus toen vroeg ik of hem mocht passen. Misschien was het geluk, misschien niet. Maar 1mm verschil zal weinig problemen opleveren, in de praktijk. Er zitten ook verschillen tussen fabrikanten en er zijn genoeg fietsen, ook van grote merken, waar de cranks niet perfect gecentreerd zijn in het frame. Dat is geen groot probleem, want je voetpositie is ook nooit perfect tot op 1mm.
Bij een Beltdrive is een verschil van 1 mm of meer wel een probleem want dan slijt de Beltdrive te snel en verkeerd en dat moet je niet willen.

Wil je een betere trapas dan de Shimano dan zou ik voor een Stronglight JP400 trapas gaan. Die gaat een stuk langer mee als de Shimano trapas en past er ook gewoon in met dezelfde crankset.
John Jongerius schreef:
vr 05 jul, 2024 07:25
Bij een Beltdrive is een verschil van 1 mm of meer wel een probleem want dan slijt de Beltdrive te snel en verkeerd en dat moet je niet willen.

Wil je een betere trapas dan de Shimano dan zou ik voor een Stronglight JP400 trapas gaan. Die gaat een stuk langer mee als de Shimano trapas en past er ook gewoon in met dezelfde crankset.
Bedankt voor de tip. Wat is de reden dat deze langer meegaan?
Squinky schreef:
za 20 jul, 2024 22:47
Bedankt voor de tip. Wat is de reden dat deze langer meegaan?
kwaliteit... :)
sjefke schreef:
Squinky schreef:
za 20 jul, 2024 22:47
Bedankt voor de tip. Wat is de reden dat deze langer meegaan?
kwaliteit... :)
Daar kan niemand iets mee.
Maar welke reden zou iemand wel wat mee kunnen dan? Wat zou je er mee willen?

Ander ontwerp? Andere materialen? Legering? Kogels? Toleranties? Afwerking? Afdichtingen? In elkaar zetten van het ding?
Wij monteren 200-300 trapassen per jaar in vakantiefietsen en als we er bij de Stronglight de minste terug krijgen ten opzichte van Shimano, Sunrace en Neko dan is dat voor ons een reden de Stronglight aan te raden.

De keuze is helaas steeds beperkter in deze vierkante trapassen en Shimano maakt alleen nog maar de goedkopere variant.
John Jongerius schreef:
di 23 jul, 2024 22:20
Wij monteren 200-300 trapassen per jaar in vakantiefietsen en als we er bij de Stronglight de minste terug krijgen ten opzichte van Shimano, Sunrace en Neko dan is dat voor ons een reden de Stronglight aan te raden.

De keuze is helaas steeds beperkter in deze vierkante trapassen en Shimano maakt alleen nog maar de goedkopere variant.
Bedankt.