Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vooraslager Shimano M765 vervanging - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vooraslager Shimano M765 vervanging

Voor mij is het onmogelijk dat een fietsenmaker even je lagers afstelt.
Mijn procedure. Alles is goed schoon gemaakt en van vet voorzien. Ik stel het lager af met een minimale speling door de as wat op en neer te tillen.
Hang het wiel in de fiets en voel hoe groot de speling bij de velg is, dan draai ik het wiel rond en ik controleer om de 10/20 cm de hele omtrek van het wiel of het lager over de hele draai dezelfde speling heeft. Te veel speling het wiel eruit en het lager iets minder speling geven.
Tijdens die controle ontdek je vanzelf waar het lager meer of minder speling kan hebben. Hou dat in de gaten. Dan trek ik de snelspanner iets vast maar nog niet strak aan en voel even wat dat op het ruime en strakke punt doet van het lager.
Daarna trek ik de snelspanner aan alsof ik de fiets gaat gebruiken, geef het wiel een draai en het wiel moet altijd op het zelfde punt volledig stil komen te staan. Staat het lager bij het strakke punt iets te strak kan dat zichtbaar worden.
Het is bekend dat lagers die te strak staan sneller slijten dan lagers met iets van speling.
Er is iets van het lager versleten als er tussen die twee punten te veel verschil is.

Heb je je fiets al van de grond getild en zijn de wielen uit zich zelf geen draaien?
Shrek schreef:
za 22 jun, 2024 08:16
Zie hier de verklaring voor je extreme slijtage :wink:

Door de kracht van de snelspanner wordt de as ietsjes gecomprimeerd (of gebogen) waardoor de lagers altijd strakker staan met de QR dicht. Daar moet je dus rekening houden met afstellen.
Dan moet, sterk overdreven de sluitmoer/conus iets naar binnen opschuiven op de as aan beide kanten. Wellicht zit er een fractie speling in de schroefdraad.
De druk van de QR wordt immers op de sluitmoer uitgeoefend, niet op de uiteinden van de as.

Excuus dat ik er zo over doorzaag maar ik probeer het nu eens echt te begrijpen.
WimB schreef:
za 22 jun, 2024 09:43
Voor mij is het onmogelijk dat een fietsenmaker even je lagers afstelt.
Mijn procedure. Alles is goed schoon gemaakt en van vet voorzien. Ik stel het lager af met een minimale speling door de as wat op en neer te tillen.
Hang het wiel in de fiets en voel hoe groot de speling bij de velg is, dan draai ik het wiel rond en ik controleer om de 10/20 cm de hele omtrek van het wiel of het lager over de hele draai dezelfde speling heeft. Te veel speling het wiel eruit en het lager iets minder speling geven.
Tijdens die controle ontdek je vanzelf waar het lager meer of minder speling kan hebben. Hou dat in de gaten. Dan trek ik de snelspanner iets vast maar nog niet strak aan en voel even wat dat op het ruime en strakke punt doet van het lager.
Daarna trek ik de snelspanner aan alsof ik de fiets gaat gebruiken, geef het wiel een draai en het wiel moet altijd op het zelfde punt volledig stil komen te staan. Staat het lager bij het strakke punt iets te strak kan dat zichtbaar worden.
Het is bekend dat lagers die te strak staan sneller slijten dan lagers met iets van speling.
Er is iets van het lager versleten als er tussen die twee punten te veel verschil is.

Heb je je fiets al van de grond getild en zijn de wielen uit zich zelf geen draaien?
De fietsenmaker heeft gezegd is versleten moet vervangen worden gaat 200 euro kosten naaf nieuwe spaken want andere flens diameter en andere remschijf want nu bolt on.
Ik ga een nieuw wiel bestellen QR kost 80

https://www.bike24.com/p2360295.html

Mijn vraag is hoe frequent moet je je lager smeren natuurlijk hangt van gebruik af maar helemaal nooit zoals eerder werd geadviseerd lijkt mij niet juist.
robgru schreef:
za 22 jun, 2024 13:04
Dan moet, sterk overdreven de sluitmoer/conus iets naar binnen opschuiven op de as aan beide kanten. Wellicht zit er een fractie speling in de schroefdraad.
De druk van de QR wordt immers op de sluitmoer uitgeoefend, niet op de uiteinden van de as.

Excuus dat ik er zo over doorzaag maar ik probeer het nu eens echt te begrijpen.
De sluitmoer (waar via de vork de kracht van de snelspanner op komt) en de conus zitten op de as geschroefd.
Dus de kracht van de snelspanner wordt via de sluitmoer en conus ook op de as overgebracht.
En die is weliswaar verrekte stijf, maar niet oneindig stijf.


robgru schreef:
za 22 jun, 2024 13:15
Mijn vraag is hoe frequent moet je je lager smeren
n=1, maar ik heb op zolder nog een mooi achterwiel staan met FH-M756 naaf die ik direct na aankoop heb schoongemaakt, gevuld met Finish Line Teflon Grease en perfect heb afgesteld. Na 17.500 km met bagage en zonder enig onderhoud draait 'ie nog steeds buttery smooth.

Als ik 'm nu weer in gebruik zou nemen zou ik 'm misschien wel even open trekken trouwens.

En voornaven hebben nog weer minder te lijden dan achternaven, want minder gewicht erop, en minder spatwater erop.
Ik krijg een onbehaaglijk gevoel dat ik wellicht de veroorzaker ben van het probleem met het voorlager....
Shrek schreef:
za 22 jun, 2024 16:14
robgru schreef:
za 22 jun, 2024 13:04
Dan moet, sterk overdreven de sluitmoer/conus iets naar binnen opschuiven op de as aan beide kanten. Wellicht zit er een fractie speling in de schroefdraad.
De druk van de QR wordt immers op de sluitmoer uitgeoefend, niet op de uiteinden van de as.

Excuus dat ik er zo over doorzaag maar ik probeer het nu eens echt te begrijpen.
De sluitmoer (waar via de vork de kracht van de snelspanner op komt) en de conus zitten op de as geschroefd.
Dus de kracht van de snelspanner wordt via de sluitmoer en conus ook op de as overgebracht.
En die is weliswaar verrekte stijf, maar niet oneindig stijf.


robgru schreef:
za 22 jun, 2024 13:15
Mijn vraag is hoe frequent moet je je lager smeren
n=1, maar ik heb op zolder nog een mooi achterwiel staan met FH-M756 naaf die ik direct na aankoop heb schoongemaakt, gevuld met Finish Line Teflon Grease en perfect heb afgesteld. Na 17.500 km met bagage en zonder enig onderhoud draait 'ie nog steeds buttery smooth.

Als ik 'm nu weer in gebruik zou nemen zou ik 'm misschien wel even open trekken trouwens.

En voornaven hebben nog weer minder te lijden dan achternaven, want minder gewicht erop, en minder spatwater erop.
De fietsenmaker adviseerde mij om een nieuw wiel te kopen, reparatie zou 200 euro gaan kosten want ze hadden wel een naaf maar die had een hogere flens en daarom moesten ook de spaken vervangen worden..


Ik heb inmiddels een nieuw wiel Mavic XM 119 binnen . As HB M6000 ( Malaysia VIA)

Deore kwaliteit dus niet XT Deore...jammer

Ik heb het van extra vet voorzien en weer afgesteld
Punt van aandacht is dat je de sluitmoer van de andere kant waar je niet afstelt in een bankschroef moet zetten zodat ie niet kan meedraaien
Maar het blijft een klusje dat je niet zo maar even snel doet.... althans ik niet.
Het is trouwens tekenend voor de moderne fietsen industrie dat je het lager dat ik nodig had niet meer kunt krijgen,
Ja ik ben natuurlijk hopeloos ouderwets om met een fiets van 20 jaar oud 26 inch rond te rijden, geen van de originele onderdelen van mijn XT uitgeruste fiets zijn nog verkrijgbaar
Ik heb besloten net zolang door te rijden totdat hij in de categorie vintage valt..
Shimano naven staan vanuit de fabriek vaak te strak.

Dus ik zou zeggen open halen, mooi vet erin (Finish Line Teflon Grease bv) en goed afstellen :wink:
robgru schreef:
do 27 jun, 2024 13:10
Het is trouwens tekenend voor de moderne fietsen industrie dat je het lager dat ik nodig had niet meer kunt krijgen,
‘Het lager’ bestaat uit onderdelen. Kogels kun je vervangen. Conus kun je vervangen, maar soms lastig aan te komen vanwege veelvoud aan naven. Cup is onderdeel van de naaf dus kun je niet vervangen anders dan een nieuwe naaf. Tekenend voor dit ouderwetse type naaf dus, niet zo zeer van de moderne fietsen industrie.

En je suggereert meermaals dat deore inferieur is aan xt. Bedenk je dat véél meer vakantiefietsers rijden met deore dan met xt en dat is niet omdat ze xt niet kunnen betalen.

(en, “xt” bestaat natuurlijk ook uit onderdelen. Het mooist is om per onderdeel te kunnen kiezen wat het best bij je past)
robgru schreef:
do 27 jun, 2024 13:10
Deore kwaliteit dus niet XT Deore...jammer.
Wat merk je daarvan onder het fietsen. Ik rij al 24 jaar met Deore, zonder onderhoud.
robgru schreef:
do 27 jun, 2024 13:10
Ik heb het van extra vet voorzien en weer afgesteld. Punt van aandacht is dat je de sluitmoer van de andere kant waar je niet afstelt in een bankschroef moet zetten zodat ie niet kan meedraaien
Maar het blijft een klusje dat je niet zo maar even snel doet.... althans ik niet.
Wat is het nut van extra lagervet in een nieuw wiel? Dat het wiel zwaarder gaat draaien in z'n eigen extra vet.
Waarom het wiel uit de vork lichten en in een bankschroef zetten? Gewoon de fiets op het stuur en zadel en in de vork controleren. QR spanner lossen en een lichte speling voelen. QR spannen en een zeer lichte lager speling voelen. Maximaal 5 minuten werk. Doe dit al meer dan 60 jaar en nooit problemen gehad met wiellagers.