Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vooraslager Shimano M765 vervanging - Forum Wereldfietser

Vooraslager Shimano M765 vervanging

Tijdens mijn tocht naar Rome kreeg ik problemen met mijn vooraslager van mijn mtb, die is uit 2007 maar altijd heel goed onderhouden en voordat ik vertrok heb ik voorbladen, ketting cassette remblokken remvloeistof schakelkabels wieltjes achter deraillieur vervangen en de lagers schoon gemaakt ingevet en afgesteld, dat laatste doe ik altijd aan het begin van het jaar..
Het lager voor begin luidruchtig te kraken.
Aangekomen bij het Shimano Service Center in Nals dat is tussen Meran en Bolsano stond ik binnen 5 minuten weer buiten sorry lager is kapot en wij hebben geen 26 inch wiel.
Via Decathlon kwam ik terecht bij Sportler in Bolsano zij hebben gedemonteerd ingevet en opnieuw afgesteld, het lager is versleten wringt enigzins maar ik heb er Rome mee gehaald nu is het zaak om het lager te vervangen vraag is met welk onderdeel.
Ter informatie het gaat hier om centerlock met quick release.
Maar allereerst hoe kan het dat die XT naaf die maximaal 15 a 20000 km gedraaid heeft en bekend staat om zijn lange levensduur het nu al opgeeft?
Verder het Shimano Service Center hoef je dus niet op te rekenen die hebben niet eens de moeite genomen om het te proberen te druk m6 E-bikes van 6000 te verkopen waarschijnlijk..ik was diep teleurgesteld.
Geen idee hoe het kan.

Het zijn lagers van het cup/conus type, met kogels. Kijk met een loep wat er mis is. Als er een beschadiging in de conus zit, kun je die gemakkelijk vervangen. Als de beschadiging in de cup zit, zul je een nieuwe naaf moeten kopen en het wiel (laten) omspaken.
Shimano M765.png
Shimano M765.png (62.01 KiB) 417 keer bekeken
robgru schreef: Via Decathlon kwam ik terecht bij Sportler in Bolsano zij hebben gedemonteerd ingevet en opnieuw afgesteld, het lager is versleten wringt enigzins maar ik heb er Rome mee gehaald nu is het zaak om het lager te vervangen vraag is met welk onderdeel.
Klopt het dat dat wiel na het afstellen speling heeft gekregen. Omdat een versleten lager niet meer optimaal is af te stellen. Maar je kan er heel lang mee fietsen.
6 zijn de cups en 7 de conussen. Meestal zijn de conussen 6 het eerste aangetast.
robgru schreef:
vr 21 jun, 2024 07:32
Maar allereerst hoe kan het dat die XT naaf die maximaal 15 a 20000 km gedraaid heeft en bekend staat om zijn lange levensduur het nu al opgeeft?
Twee meest waarschijnlijke mogelijkheden:
- Hogedrukspuit
- Te strak of te los afgesteld
WimB schreef:
vr 21 jun, 2024 14:47
robgru schreef: Via Decathlon kwam ik terecht bij Sportler in Bolsano zij hebben gedemonteerd ingevet en opnieuw afgesteld, het lager is versleten wringt enigzins maar ik heb er Rome mee gehaald nu is het zaak om het lager te vervangen vraag is met welk onderdeel.
Klopt het dat dat wiel na het afstellen speling heeft gekregen. Omdat een versleten lager niet meer optimaal is af te stellen. Maar je kan er heel lang mee fietsen.
6 zijn de cups en 7 de conussen. Meestal zijn de conussen 6 het eerste aangetast.
Er is geen speling geconstateerd door 2 fietsenmakers in Innsbruck en in Bolsano
Ik heb zelf kort gevoeld
Shrek schreef:
vr 21 jun, 2024 15:05
robgru schreef:
vr 21 jun, 2024 07:32
Maar allereerst hoe kan het dat die XT naaf die maximaal 15 a 20000 km gedraaid heeft en bekend staat om zijn lange levensduur het nu al opgeeft?
Twee meest waarschijnlijke mogelijkheden:
- Hogedrukspuit
- Te strak of te los afgesteld
Ik stel voor en achternaaf op dezelfde manier af d.w.z. vast draaien en dan 1/8 los draaien zodat er geen voelbare speling is en het ventiel altijd naar het laagste punt draait onderaan.
Ik heb dat jare6 gedaan aan het begin van het jaar. En 2 lange tochten ermee gereden Compostela en groene weg
Het kan zijn dat ik toch iets niet helemaal goed gedaan heb natuurlijk
Ik heb nooit een hogedrukspuit gebruikt
Ik heb nooit een hogedrukspuit gebruikt
Waarom heb je een goed draaiend lager schoon gemaakt en opnieuw ingevet? Ik rij duizenden kilometers per jaar, vaak dagelijks het hele jaar door, en heb mijn Shimano vooras nog nooit ingevet. Al 24 jaar niet.
Een van de belangrijkste oorzaken van een lager probleem is dat bij afstelbare lagers de speling wordt opgeheven. Als dat het wiel daarna met een snel spanner tussen de vorkeinden wordt gekneld, wordt de te krappe lager speling een lager knelling. Onvoldoende speling is onvoldoende smering, met versnelde slijtage tot gevolg. Na het sluiten van de snel spanner even voelen of er voldoende lager speling aanwezig blijft.
Bij afstellen handvast en daarna 1/8 slag lossen vind ik erg weinig. 1/4 slag lossen en bij oudere naven 1/5 slag lossen is mijn praktijk. Succes. Overigens kun je ook met jongere voornaven het wiel om laten bouwen.
robgru schreef:
vr 21 jun, 2024 15:26
Ik stel voor en achternaaf op dezelfde manier af d.w.z. vast draaien en dan 1/8 los draaien zodat er geen voelbare speling is en het ventiel altijd naar het laagste punt draait onderaan.
Ik heb dat jare6 gedaan aan het begin van het jaar. En 2 lange tochten ermee gereden Compostela en groene weg
Het kan zijn dat ik toch iets niet helemaal goed gedaan heb natuurlijk
PietV zegt het al, de speling moet juist zijn nadat je de QR vast hebt gezet. Maar het kan ook zijn dat er toch iets van zand of roest in de naaf gekomen is, dat is moeilijk te zeggen.
Afgezien daarvan zijn kogellagertjes wel een slijtageonderdeel, vergelijk bij het volgende onderhoud de oude balletjes eens met een paar nieuwe. Je hoeft ze niet zo vaak te vervangen als een ketting maar toch wel af en toe, bij de 'grote beurt'.
robgru schreef:
vr 21 jun, 2024 15:26

Twee meest waarschijnlijke mogelijkheden:
- Hogedrukspuit
- Te strak of te los afgesteld
Ik stel voor en achternaaf op dezelfde manier af d.w.z. vast draaien en dan 1/8 los draaien zodat er geen voelbare speling is en het ventiel altijd naar het laagste punt draait onderaan.
[/quote]
Toch nog even naar de fiets lopen en de wielen van de grond tillen de wielen moeten uit zich zelf gaan draaien.
Als het een beetje tegen zit ben ik een half uur bezig om een lager af te stellen. 1/8 is natte vinger werk. Omdat je niet weet hoe strak het lager is aangedraaid.
ErikB81 schreef:
vr 21 jun, 2024 16:16
robgru schreef:
vr 21 jun, 2024 15:26
Ik stel voor en achternaaf op dezelfde manier af d.w.z. vast draaien en dan 1/8 los draaien zodat er geen voelbare speling is en het ventiel altijd naar het laagste punt draait onderaan.
Ik heb dat jare6 gedaan aan het begin van het jaar. En 2 lange tochten ermee gereden Compostela en groene weg
Het kan zijn dat ik toch iets niet helemaal goed gedaan heb natuurlijk
PietV zegt het al, de speling moet juist zijn nadat je de QR vast hebt gezet. Maar het kan ook zijn dat er toch iets van zand of roest in de naaf gekomen is, dat is moeilijk te zeggen.
Afgezien daarvan zijn kogellagertjes wel een slijtageonderdeel, vergelijk bij het volgende onderhoud de oude balletjes eens met een paar nieuwe. Je hoeft ze niet zo vaak te vervangen als een ketting maar toch wel af en toe, bij de 'grote beurt'.
Ik had de kogels 2 jaar geleden vervangen
Ik heb nooit begrepen dat het sluiten van de QRbeen invloed heeft op de sleling van het lager immers de conus moeren zitten met sluitmoeren vast op de as.
Iin theorie zou het sluiten van de QR geen invloed moeten hebben op de lager speling
Lijkt mij.
sjefke schreef:
vr 21 jun, 2024 16:02
Bij afstellen handvast en daarna 1/8 slag lossen vind ik erg weinig. 1/4 slag lossen en bij oudere naven 1/5 slag lossen is mijn praktijk. Succes. Overigens kun je ook met jongere voornaven het wiel om laten bouwen.
Juist ik schrijf een achtste maar kan ook een kwart zijn die dat op gevoel
https://youtu.be/Uxi7wTRGfZM?si=M7QsGCapRY63bC_d

Dit is de beste fiets professor

Maar ik begrijp nog steeds niet hoe het sluiten van de QR dr speling in h6 lager verminderd
De WR drukt tegen de sluitmoer asn die zit vast op de as tegen de conus
Dus de afstand tussen de beide conussen is vast gefixeerd

Ik zie ongetwijfeld wat over het hoofd
Wat een hoop bij elkaar. je stelt de naaf af tot je bijna geen speling hebt, het kan me echt niet schelen waar je de kennis vandaal haalt. Het mag sheldon brown zijn, een reddit bericht of Leon. Feiten blijven feiten.
Ik zal het dan uitleggen en ik zal proberen het simpel te houden.
Als je lagers op de ideale baan lopen, doet alles het prima. als de lagers slijten, lopen ze meer op de hoge 'runs', en verliezen daarmee hun functie. Een beetje is geen probleem, een beetje meer wel. Ja je kan ze kapot fietsen, tot er niets over is, maar kom echt niet aan met 'lagers slijten niet', want dat is gewoon onzin.
robgru schreef:
za 22 jun, 2024 00:57
ErikB81 schreef:
vr 21 jun, 2024 16:16
robgru schreef:
vr 21 jun, 2024 15:26
Ik stel voor en achternaaf op dezelfde manier af d.w.z. vast draaien en dan 1/8 los draaien zodat er geen voelbare speling is en het ventiel altijd naar het laagste punt draait onderaan.
Ik heb dat jare6 gedaan aan het begin van het jaar. En 2 lange tochten ermee gereden Compostela en groene weg
Het kan zijn dat ik toch iets niet helemaal goed gedaan heb natuurlijk
PietV zegt het al, de speling moet juist zijn nadat je de QR vast hebt gezet. Maar het kan ook zijn dat er toch iets van zand of roest in de naaf gekomen is, dat is moeilijk te zeggen.
Afgezien daarvan zijn kogellagertjes wel een slijtageonderdeel, vergelijk bij het volgende onderhoud de oude balletjes eens met een paar nieuwe. Je hoeft ze niet zo vaak te vervangen als een ketting maar toch wel af en toe, bij de 'grote beurt'.
Ik had de kogels 2 jaar geleden vervangen
Ik heb nooit begrepen dat het sluiten van de QRbeen invloed heeft op de sleling van het lager immers de conus moeren zitten met sluitmoeren vast op de as.
Iin theorie zou het sluiten van de QR geen invloed moeten hebben op de lager speling
Lijkt mij.
jawel, want druk is druk. je stelt de boel af met minimale kogeldruk. na het sluiten van de QR, waarom zou de QR geen invloed hebben?
De conusmoer zit door de sluitmoer vast op de as aan beide kanten
De QR klemt de voorvorkpoot tegen de sluitmoer. Maar de afstand (die de speling bepaald) tussen de beide conusmoeren blijft gelijk.
De klemdruk is tussen de QR en de sluitmoer door die druk worden de conusmoeren niet verplaatst en zou de speling niet moeten veranderen lijkt mij.

Kortom ik begrijp niet waarom dat in de praktijk de lager speling verminderd als je de QR vast zet.
Zie hier de verklaring voor je extreme slijtage :wink:

Door de kracht van de snelspanner wordt de as ietsjes gecomprimeerd (of gebogen) waardoor de lagers altijd strakker staan met de QR dicht. Daar moet je dus rekening houden met afstellen.