Voor mij is het onmogelijk dat een fietsenmaker even je lagers afstelt.
Mijn procedure. Alles is goed schoon gemaakt en van vet voorzien. Ik stel het lager af met een minimale speling door de as wat op en neer te tillen.
Hang het wiel in de fiets en voel hoe groot de speling bij de velg is, dan draai ik het wiel rond en ik controleer om de 10/20 cm de hele omtrek van het wiel of het lager over de hele draai dezelfde speling heeft. Te veel speling het wiel eruit en het lager iets minder speling geven.
Tijdens die controle ontdek je vanzelf waar het lager meer of minder speling kan hebben. Hou dat in de gaten. Dan trek ik de snelspanner iets vast maar nog niet strak aan en voel even wat dat op het ruime en strakke punt doet van het lager.
Daarna trek ik de snelspanner aan alsof ik de fiets gaat gebruiken, geef het wiel een draai en het wiel moet altijd op het zelfde punt volledig stil komen te staan. Staat het lager bij het strakke punt iets te strak kan dat zichtbaar worden.
Het is bekend dat lagers die te strak staan sneller slijten dan lagers met iets van speling.
Er is iets van het lager versleten als er tussen die twee punten te veel verschil is.
Heb je je fiets al van de grond getild en zijn de wielen uit zich zelf geen draaien?
Mijn procedure. Alles is goed schoon gemaakt en van vet voorzien. Ik stel het lager af met een minimale speling door de as wat op en neer te tillen.
Hang het wiel in de fiets en voel hoe groot de speling bij de velg is, dan draai ik het wiel rond en ik controleer om de 10/20 cm de hele omtrek van het wiel of het lager over de hele draai dezelfde speling heeft. Te veel speling het wiel eruit en het lager iets minder speling geven.
Tijdens die controle ontdek je vanzelf waar het lager meer of minder speling kan hebben. Hou dat in de gaten. Dan trek ik de snelspanner iets vast maar nog niet strak aan en voel even wat dat op het ruime en strakke punt doet van het lager.
Daarna trek ik de snelspanner aan alsof ik de fiets gaat gebruiken, geef het wiel een draai en het wiel moet altijd op het zelfde punt volledig stil komen te staan. Staat het lager bij het strakke punt iets te strak kan dat zichtbaar worden.
Het is bekend dat lagers die te strak staan sneller slijten dan lagers met iets van speling.
Er is iets van het lager versleten als er tussen die twee punten te veel verschil is.
Heb je je fiets al van de grond getild en zijn de wielen uit zich zelf geen draaien?