Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andere cassette - Forum Wereldfietser

Andere cassette

Hoi, ik heb al eens eerder mijn cassette vervangen met een nieuwe variant van dezelfde cassette. Deze is echter zo goed als niet meer te krijgen en hij was sowieso al knap prijzig.

De cassette vervangen ging goed dus een volgende keer wil ik hem graag vervangen met een andere cassette die past.

Ik heb eigenlijk een paar vragen:

Uit mijn research begrijp ik dat ik in principe elke cassette wel kan gebruik zolang het meer dezelfde speed is. Klopt dat? Dat is bij mij 9. Ik heb 3 voor en 9 achter. Koga Traveler uit 2000.

De huidige cassette is een 12-27. Ik begrijp dat als ik een cassette koop met een groter aantal schakels dan het grootste tandwiel (nu 27) dat ik dan als gevolg meer lichtere versnellingen heb en dus profijt bij bergop fietsen.

Is het ook zo dat als ik bv van 12 naar 11 bij het kleinste tandwiel ga dat ik dan dus simpelweg een zwaarder verzet heb? En dus als gevolg extra snel zou kunnen fietsen op vlakke wegen als ik maar genoeg kracht kan zetten?

Dat laatste is niet iets wat ik zoek, maar ik wil het concept gewoon graag duidelijk hebben.

Verder begrijp ik dat het nadeel van overstappen van van 12-27 naar bv 12-34 wel is dat de verschillen tussen het schakelen groter worden en dat je kans loopt om een sweet spot kwijt te raken. Ik fiets bv doorgaans voor op het middenblad en dan achter op het op 3- of 4 na-kleinste tandwiel. Die zijn favoriet. Klopt het dat ik dat ik goed begrijp dat met een andere cassette samenstelling die favorieten weg zouden kunnen vallen? En is dat nou iets waar ik echt rekening mee moet houden of wen je daar snel genoeg weer aan?

Een andere vraag is over het aantal schakels van de ketting. Ik kan het niet duidelijk vinden maar klopt het dat bij een andere cassette het aantal schakels van de ketting kan veranderen? Is dat iets wat ik kan berekenen? Ik heb tot nu toe altijd dezelfde kettingen gebruikt. die zijn 114 schakels en daar moet ik er altijd 3 vanaf halen. Wordt dat dan anders als ik bv overstap van 12-27 naar 12-34. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Tenslotte de meest algemene vraag: wat raden jullie aan voor cassette? Ik fiets wekelijks lange stukken (50-125k) waarvan ook wel delen offroad. Ik woon niet in heuvelachtig gebied maar doe wel aan fietsvakanties waar ik heuvels tegenkom (denk aan Veluwe, Sauwerland, Ardennen) maar ik ben daarin nog een beginneling. Vorig jaar had ik bij 8+% stukjes wel echt knap veel moeite dus het idee van een paar extra lichtere versnellingen spreekt aan. Ik wil het echter niet ten koste laten gaan van 'gewone' fietstochten. Uiteindelijk zal ik er wel zelf voldoende ervaring in krijgen om te weten wat prettig is en wat niet en natuurlijk kan ik ook kiezen voor een 'vakantiecassette' en een 'gewone cassette' maar voor nu zoek ik een beetje een gemiddeld vertrekpunt voor wat de doorsnee vakantiefietser het beste kan doen.
Volgens mij heb je je goed ingelezen en heb je bijna al je vragen al zelf beantwoord ;)

Alle 9-speed cassettes zullen gewoon passen. Shimano, Sram, Sunrace, ZTTO, werkt allemaal prima.

Of je kunt leven met grotere gaten in je cassette moet je zelf ervaren.

Als je nu met een 12-27 verzetten tekort komt bergop zal een 11-30 of 11-32 al een duidelijk merkbaar verschil geven.

Je buitenblad zal een 42 of 44 zijn. Op de 12 rijd je daarmee bij 90rpm 43 km/u en bij 120rpm 58 km/u, dus een 11 is vooral leuk voor bergaf.

Je derailleur (ik gok LX of XT) kan een 32 of 34 gewoon aan.

De lengte van je ketting zul je even moet proberen. Je fiets zal ooit geleverd zijn met 11-32 of 11-34 en als je sindsdien altijd dezelfde lengte ketting hebt gebruikt kun je zo weer een 11-32 steken. Bij twijfel proberen of je groot-groot kunt schakelen zonder dat er iets vastloopt.
Bij een cassette praat je niet over schakels, maar over tanden. Maar de getallen zijn hetzelfde.

Doorslaggevend voor je vraag of je een cassette met bv max 34 tanden kunt monteren is je achterderailleur. Die moet er voor zorgen dat de ketting in alle combinaties van tandwielen vóór en achter opgespannen blijft. Als je hier aangeeft welke derailleur je hebt (of een foto plaatst), zullen kenners als Mr. Z of sjefke wel kunnen zeggen wat kan. Dat is goedkoper dan uitproberen.

Als je een cassette met een groter aantal tanden van het grootste kransje (dus bv 34 ipv 27) monteert, moet de ketting ook een groter aantal schakels hebben, SRAM heeft hiervoor een hulpfiguur : leg de ketting over het grootste blad vóór en het grootste kransje achter en voeg 2 schakels toe (ketting niet door de achterderailleur leiden). Dit recept hangt niet van het merk van de ketting af.
51984E0D-3D6A-4B0B-BAC0-2A39CD13CD78.jpeg
Als je niet wilt dat je dagelijkse voorkeurscombinatie verloren gaat, is het verstandig om nu even te kijken op welk achterkransje je het meeste rijdt. Tel het aantal tanden van dat kransje. Kijk dan of die andere cassette dat kransje óók heeft. Niet alle cassettes van bv. 11-34 zijn gelijk wat betreft de tussenliggende kransjes. Behalve dat, zijn er ook nog flinke prijsverschillen die afhangen van het soort materiaal, schakelgemak en gewicht.
Voor een vakantiefiets is het belangrijkste verzet het lichtste verzet: kom ik met wat bagage nog boven? Het zwaarste verzet komt in mijn ervaring eigenlijk alleen aan bod in een afdaling, en dan maar eventjes. Bijna altijd ga je zelfs met weinig bagage binnen de kortste keren al zo snel naar beneden dat meetrappen verder zinloos is. De enige uitzondering is dan een langdurig vals plat.
Voor dat lichtste verzet is in mijn ervaring 24 voor en 34 achter een goede en traditionele combinatie. Ietsje zwaarder zou soms nog wel kunnen, maar waarom zou je? En ja, dat betekent dat de tussenstapjes wat groter zijn - de gratis lunch bestaat niet. Op vakantie vind ik dat geen probleem, want erg kleine stapjes zijn alleen maar hinderlijk als je toch al veel moet schakelen met bagage in de bergen/heuvels. In de polder is dat inderdaad anders. Je kunt dan zoals Math terecht suggereert kijken wat nu je meest gebruikte verzet is. Als dat er een paar zijn zul je moeten kiezen. Het alternatief is een aparte poldercassette met bijpassende ketting, maar dan moet je zeker twee keer per jaar de boel omwisselen. Twee verschillende fietsen is ook een optie..... :D
13-32. Lever je een zwaarste in en die kun je missen, behoud je het middengebied beter.

Sunrace heeft betaalbare optie.
Wim schreef:
vr 31 mei, 2024 12:18
Twee verschillende fietsen is ook een optie..... :D
Voor twee verschillende cassettes heb ik gekozen, deze wisselen is een fluitje van een cent. Aan de ketting heb ik nooit iets gedaan.
Tijdens onze vakantie 42-36-24 voor en 11,13,15,18,22,26 en 34 achter.
Aan de voorkant voor rond om het huis bij mij hetzelfde, achter 13,14,15,16,17,18 en de 19.
WimB schreef:
vr 31 mei, 2024 13:39
.. Aan de ketting heb ik nooit iets gedaan.
Zoals je op her SRAM plaatje kunt zien, wordt de kettinglengte bepaald door het grootste kransje achter. Als je van een cassette met groot bereik wisselt naar een met nauw bereik, hoef je niets aan de ketting te doen. Maar als je, zoals de vragensteller, naar een cassette met groter grootste kransje wilt overgaan, moet je wel kijken of de ketting lang genoeg is.
math schreef:
vr 31 mei, 2024 21:38
Maar als je, zoals de vragensteller, naar een cassette met groter grootste kransje wilt overgaan, moet je wel kijken of de ketting lang genoeg is.
De arm van de derailleur speelt ook een rol. Bij mij zit een MegaRange arm en ik kan zo de een of de andere monteren. Best handig vind ik.
En toch wil ik pleiten voor het ook wisselen van de ketting. Ketting en cassette slijten op elkaar in, en dan met een deels versleten ketting verder gaan op een andere cassette geeft extra slijtage op die cassette. Normaal gesproken slijten kettingen sneller dan cassettes, en cassettes zijn duurder. Het is niet voor niets dat sommigen meerdere kettingen roteren op een cassette.