Hoi, ik heb al eens eerder mijn cassette vervangen met een nieuwe variant van dezelfde cassette. Deze is echter zo goed als niet meer te krijgen en hij was sowieso al knap prijzig.
De cassette vervangen ging goed dus een volgende keer wil ik hem graag vervangen met een andere cassette die past.
Ik heb eigenlijk een paar vragen:
Uit mijn research begrijp ik dat ik in principe elke cassette wel kan gebruik zolang het meer dezelfde speed is. Klopt dat? Dat is bij mij 9. Ik heb 3 voor en 9 achter. Koga Traveler uit 2000.
De huidige cassette is een 12-27. Ik begrijp dat als ik een cassette koop met een groter aantal schakels dan het grootste tandwiel (nu 27) dat ik dan als gevolg meer lichtere versnellingen heb en dus profijt bij bergop fietsen.
Is het ook zo dat als ik bv van 12 naar 11 bij het kleinste tandwiel ga dat ik dan dus simpelweg een zwaarder verzet heb? En dus als gevolg extra snel zou kunnen fietsen op vlakke wegen als ik maar genoeg kracht kan zetten?
Dat laatste is niet iets wat ik zoek, maar ik wil het concept gewoon graag duidelijk hebben.
Verder begrijp ik dat het nadeel van overstappen van van 12-27 naar bv 12-34 wel is dat de verschillen tussen het schakelen groter worden en dat je kans loopt om een sweet spot kwijt te raken. Ik fiets bv doorgaans voor op het middenblad en dan achter op het op 3- of 4 na-kleinste tandwiel. Die zijn favoriet. Klopt het dat ik dat ik goed begrijp dat met een andere cassette samenstelling die favorieten weg zouden kunnen vallen? En is dat nou iets waar ik echt rekening mee moet houden of wen je daar snel genoeg weer aan?
Een andere vraag is over het aantal schakels van de ketting. Ik kan het niet duidelijk vinden maar klopt het dat bij een andere cassette het aantal schakels van de ketting kan veranderen? Is dat iets wat ik kan berekenen? Ik heb tot nu toe altijd dezelfde kettingen gebruikt. die zijn 114 schakels en daar moet ik er altijd 3 vanaf halen. Wordt dat dan anders als ik bv overstap van 12-27 naar 12-34. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Tenslotte de meest algemene vraag: wat raden jullie aan voor cassette? Ik fiets wekelijks lange stukken (50-125k) waarvan ook wel delen offroad. Ik woon niet in heuvelachtig gebied maar doe wel aan fietsvakanties waar ik heuvels tegenkom (denk aan Veluwe, Sauwerland, Ardennen) maar ik ben daarin nog een beginneling. Vorig jaar had ik bij 8+% stukjes wel echt knap veel moeite dus het idee van een paar extra lichtere versnellingen spreekt aan. Ik wil het echter niet ten koste laten gaan van 'gewone' fietstochten. Uiteindelijk zal ik er wel zelf voldoende ervaring in krijgen om te weten wat prettig is en wat niet en natuurlijk kan ik ook kiezen voor een 'vakantiecassette' en een 'gewone cassette' maar voor nu zoek ik een beetje een gemiddeld vertrekpunt voor wat de doorsnee vakantiefietser het beste kan doen.
De cassette vervangen ging goed dus een volgende keer wil ik hem graag vervangen met een andere cassette die past.
Ik heb eigenlijk een paar vragen:
Uit mijn research begrijp ik dat ik in principe elke cassette wel kan gebruik zolang het meer dezelfde speed is. Klopt dat? Dat is bij mij 9. Ik heb 3 voor en 9 achter. Koga Traveler uit 2000.
De huidige cassette is een 12-27. Ik begrijp dat als ik een cassette koop met een groter aantal schakels dan het grootste tandwiel (nu 27) dat ik dan als gevolg meer lichtere versnellingen heb en dus profijt bij bergop fietsen.
Is het ook zo dat als ik bv van 12 naar 11 bij het kleinste tandwiel ga dat ik dan dus simpelweg een zwaarder verzet heb? En dus als gevolg extra snel zou kunnen fietsen op vlakke wegen als ik maar genoeg kracht kan zetten?
Dat laatste is niet iets wat ik zoek, maar ik wil het concept gewoon graag duidelijk hebben.
Verder begrijp ik dat het nadeel van overstappen van van 12-27 naar bv 12-34 wel is dat de verschillen tussen het schakelen groter worden en dat je kans loopt om een sweet spot kwijt te raken. Ik fiets bv doorgaans voor op het middenblad en dan achter op het op 3- of 4 na-kleinste tandwiel. Die zijn favoriet. Klopt het dat ik dat ik goed begrijp dat met een andere cassette samenstelling die favorieten weg zouden kunnen vallen? En is dat nou iets waar ik echt rekening mee moet houden of wen je daar snel genoeg weer aan?
Een andere vraag is over het aantal schakels van de ketting. Ik kan het niet duidelijk vinden maar klopt het dat bij een andere cassette het aantal schakels van de ketting kan veranderen? Is dat iets wat ik kan berekenen? Ik heb tot nu toe altijd dezelfde kettingen gebruikt. die zijn 114 schakels en daar moet ik er altijd 3 vanaf halen. Wordt dat dan anders als ik bv overstap van 12-27 naar 12-34. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Tenslotte de meest algemene vraag: wat raden jullie aan voor cassette? Ik fiets wekelijks lange stukken (50-125k) waarvan ook wel delen offroad. Ik woon niet in heuvelachtig gebied maar doe wel aan fietsvakanties waar ik heuvels tegenkom (denk aan Veluwe, Sauwerland, Ardennen) maar ik ben daarin nog een beginneling. Vorig jaar had ik bij 8+% stukjes wel echt knap veel moeite dus het idee van een paar extra lichtere versnellingen spreekt aan. Ik wil het echter niet ten koste laten gaan van 'gewone' fietstochten. Uiteindelijk zal ik er wel zelf voldoende ervaring in krijgen om te weten wat prettig is en wat niet en natuurlijk kan ik ook kiezen voor een 'vakantiecassette' en een 'gewone cassette' maar voor nu zoek ik een beetje een gemiddeld vertrekpunt voor wat de doorsnee vakantiefietser het beste kan doen.