fud0 schreef: ↑zo 07 jan, 2024 20:05
Wat maakt het uit, lekker keuvelen kan soms heel wat opleveren. Er heeft niemand gelijk, de starter van dit topic beslist uiteindelijk wat hij met of niet met het wiel gaat doen of hoe hij aan een nieuw wiel komt en wij reageren lekker, om het keuvelen in stand te houden.
Zo is dat. Iedereen hier 'heeft iets met fietsen' toch? Lekker beetje ouweneelen.
Alles heeft zo zijn redenen. Een compleet wiel komt zonder cassette. Om die dan over te kunnen zetten heb ik, als ik dat trefzeker wil doen zonder gepruts, extra gereedschap nodig, Een cassetteafnemer en kettingzweep. Die moet ik er dan bij aanschaffen (voor een fiets die niet van mij is). Kosten zijn niet heel hoog en wel overkomelijk maar voor misschien maar eenmalig gebruik weer niet echt rationeel. Dat houd me dan toch ook een beetje tegen.
Ook als ik de naaf met andere spaken wil gebruiken, wat o.a. ook meer (uitzoek)werk oplevert, zal ik de cassette moeten verwijderen om aan die kant de spaken van de flens te kunnen verwijderen en monteren. Ook daarom scheelt alleen de velg vervangen diezelfde aanschaf.
Ik heb het wiel door de spaakspanning van de spaken in de buurt van de schade wat te compenseren weer recht gemaakt, met alleen een geringe niet onverwachte hoogteslag, en kan de fiets nog gebruiken. Fiets wat extra voorzichtig maar het wiel houdt zich al zo'n 80km prima (wind was een beetje koud vanavond maar goed gekleed best te doen, morgenochtend pas code geel wegens windchill). Het is een beetje als fietsen met een wiel met een gebroken spaak. Die zakt ook niet direct in elkaar. Misschien wat verhoogd risico op spaakbreuk als er spaken wat teveel ontlast raken bij de lagere spanning die ik aan een kant bij een paar spaken heb moeten aanbrengen. Als dat gebeurt zal ik toch dat gereedschap moeten aanschaffen om de cassette te verwijderen maar dat zie ik dan wel. Nu heb ik ook even redelijk rustig de tijd om e.e.a. uit te zoeken. Dat heeft toch al wel wat opgeleverd.
Over spaakbreuk. Dit linkje was wel interessant.
https://metdefietsonderweg.blogspot.com ... ingen.html
Ik heb inderdaad met een oude stalen SA naaf veel last gehad van spaakbreuk tot een spaakgat in de flens uitbrak en ik die moest vervangen door een modernere aluminiumnaaf met denk ik wel dikkere flenzen. Sindsdien geen spaakbreuk meer gehad.
Ik heb ondertussen contact gehad met de meer technische man bij Ryde/Sapim die vorige week afwezig was. Ik heb o.a. mijn reserves over het ontbreken van erg veel productinformatie bij zowel Ryde als Sapim op de site met hem gedeeld. Hem verteld dat de wereld erg veranderd is sinds iedereen een fiets alleen maar naar de fietsenmaker kon brengen en dat nu met het internet en online shoppen heel wat mensen velgen en naven etc. kopen en zelf sleutelen (want anders zouden die niet overal online verkocht worden) en dat niet alleen 'de branche' nu behoefte heeft aan degelijke en uitgebreide productinformatie maar ook heel veel eindgebruikers.
Hij was het daar eigenlijk wel roerend mee eens, het is ook gewoon realiteit, en zou e.e.a. dan ook eens intern gaan aankaarten. Dat zal alleen tijd nodig hebben en daar heb ik nu niets aan. Hij kon me ook geen artikelnummers van bijv. ongebuste, enkel gebuste en dubbelgebuste Zac 19 velgen geven die blijkbaar alledrie bestaan. Ik heb gesuggereerd dat consequent EAN nummers toekennen, gebruiken en publiceren erg nuttig zou kunnen zijn. Eventueel in aanvulling op eigen artikelnummers als ze die ook willen gebruiken. Dat kon hij ook wel inzien.
HBS kan me bijv. niet vertellen welke uitvoering dit is. Ik weet uit ervaring dat foto's absoluut niet betrouwbaar hoeven te zijn bij online producten. Daar ga ik dus niet op blindvaren. Betekent die R achter Zac19 iets? Geen idee. Dit moet gewoon beter vind ik. Ik moet dit niet op de gok hoeven kopen en dan maar afwachten welke uitvoering ik krijg.
https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... 14-alu-zi/
Ook over de ringetjes gepraat. De HM ringetjes komen dan het meest in aanmerking omdat die aan beide zijden in principe de contour van velg en spaaknippel volgt. De MG ringetjes hebben een platte onderkant. Ze voegen elk 1mm aan de ERD toe.
Diameter zou 7,5 of 7,6mm zijn. Ongeveer 1,5mm meer dan nippelbreedte en zouden volgens hem in dubbelgebuste naven gebruikt moeten kunnen worden. Verkrijgbaarheid houdt niet over lijkt het voorzover ik gezien heb maar Vlechtservice heeft ze zo te zien wel, alleen noemen ze ze daar rondellen.
https://www.vlechtservice.nl/webshop/sp ... ellen-14g/
Als ik er 75 neem (2x36 plus paar reserve - Bestel ook altijd 20 spaken per kant. Kreeg er een keer 1 te weinig. Knap vervelend als je er dan precies 18 besteld zou hebben) kan ik zo nodig met twee ringetjes per nippel 4mm ERD verschil overbruggen met de bestaande spaken. Blijft er genoeg uitsteken voor de nippelsleutel. Lijkt een bruikbare optie. De Zac 19 zou als de ERD van de oude velg uit de database bij die spaaklengtecalculator klopt 3,5mm kleiner zijn en de Sputnik 7,5mm dus de Zac 19 lijkt een veilige optie.
Of weet iemand evt. een betrouwbaarder bron voor de ERD van die oude 28" Mavic T238 622x17 / 6106 velg?
Met wat tijd, een beetje nadenken en navragen ben ik toch tot nuttige inzichten gekomen zo lijkt me. Het zou alleen makkelijker moeten kunnen vind ik. Maar daarvoor moet de informatievoorziening structureel gewoon beter zijn met volledigere productspecificaties. Gooi dat nou gewoon allemaal op je site denk ik dan. Ook van ouder uit productie zijnd materieel want dat kan nog gewoon in gebruik zijn. Hier heb je alle gegevens. Gebruik wat je nodig hebt en negeer de rest. Veel plezier ermee. Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd. Zo zou het moeten zijn wat mij betreft. Kost amper extra moeite en heeft aanzienlijke meerwaarde. Ik merk wel of ze t.z.t. de zaken daar wat beter gaan doen n.a.v. mijn gesprekje. Zou fijn zijn.
Zo, zijn jullie weer bij.