Achtervelg is door forse kuil in te achteloos dichtgegooide bestrating na werkzaamheden stuk gegaan. Een spaaknippelgat is door scheuren weerszijde naar binnen getrokken. Kuil was onzichtbaar door donker en volgeregend met plas. Toen ik er doorheen ging vreesde ik acuut dat dit schade zou kunnen veroorzaken door de enorme piekbelasting die het moest veroorzaken. Gaat even gesprekje (met schadeclaim?) over volgen met gemeente. Als zijdelingse vraag ben ik benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben.
Velg is een 28" Mavic T238 622x17 / 6106. Naaf is een Shimano STX FH-MC32. Staat ook nog VIA M achter. Wel degelijk met 36 spaken ondanks dat nummer. 7 tandwielen. Wiel eruit gehaald. Heeft inwendige uitsparingen in bevestigingsmoer die suggereren dat het een cassette is en geen freewheel. Is oudere Koga Miyata Forest.
Dit zou die velg zijn. Met opmerking over ERD/IRD verschil. ERD opgegeven daar als 607,5.
https://spokelengthcalculator.com/Mavic ... ad-Rim-944
Gebeurde natuurlijk net na de kerst terwijl alle onderdelenleveranciers dicht zijn tussen kerst en nieuwjaar. Heb nog snel wat opties kunnen navragen. Alles pas te bestellen per 2 januari.
Een optie is een compleet wiel. Cordo 19-622 (Ryde) ZAC19 7 Speed cassette. Verzinkte spaken. Weet nog niet of dat inclusief de cassette is of voor een cassette. Ik vermoed inclusief. Weet ook nog niet wat voor naaf die heeft. Huidige heeft holle as voor snelbevestiging. Is bij een fietsenhandel in de buurt.
Andere optie is om zelf het wiel te herbouwen met een nieuwe velg. Heb genoeg ervaring met zelf bouwen en heb er de spullen voor. Dan zou het schelen als de nieuwe velg een dusdanige maat heeft dat de oude spaken gebruikt kunnen worden. Dan kunnen de spaken in de naaf blijven zitten en is het zo het minste werk. Scheelt ook nieuwe spaken kopen. Vraag is alleen hoe makkelijk of moeilijk het is om een velg te vinden die aan die eis voldoet.
Had bij HBS deze gesuggereerd gekregen als een van de weinige nog beschikbare 17mm velgen. Niet dat ik daar aan gebakken zit. Het lijkt me misschien wel nuttig om naar 19mm te gaan voor de extra sterkte.
https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... lu-zilver/
Zie daar geen ERD staan.
Ik was die Zac 19 zelf al tegengekomen en die lijkt qua sterkte niet verkeerd te zijn. Zou ERD van 604mm hebben.
https://www.ryde.nl/zac-19/
Alleen daar zwart terwijl de huidige velgen alu/'zilver' zijn. Volgens opgave in de mail van die lokale tweewielerhandel zou dat complete wiel met die Zac 19 ook zilver zijn.
Heeft men hier ervaring met het vinden van een velg met eenzelfde maat als de oude zodat verder alles hergebruikt kan worden? Eventueel een suggestie welke velg in dit geval geschikt zou zijn?
Opinies over die Contec Classic vs. Die Ryde Zac 19?
Delen van ervaringen en liefst onderbouwd advies wordt op prijs gesteld. Bij voorbaat dank.
En iedereen natuurlijk een voorspoedig, gezond en veilig 2024 gewenst.
Velg is een 28" Mavic T238 622x17 / 6106. Naaf is een Shimano STX FH-MC32. Staat ook nog VIA M achter. Wel degelijk met 36 spaken ondanks dat nummer. 7 tandwielen. Wiel eruit gehaald. Heeft inwendige uitsparingen in bevestigingsmoer die suggereren dat het een cassette is en geen freewheel. Is oudere Koga Miyata Forest.
Dit zou die velg zijn. Met opmerking over ERD/IRD verschil. ERD opgegeven daar als 607,5.
https://spokelengthcalculator.com/Mavic ... ad-Rim-944
Gebeurde natuurlijk net na de kerst terwijl alle onderdelenleveranciers dicht zijn tussen kerst en nieuwjaar. Heb nog snel wat opties kunnen navragen. Alles pas te bestellen per 2 januari.
Een optie is een compleet wiel. Cordo 19-622 (Ryde) ZAC19 7 Speed cassette. Verzinkte spaken. Weet nog niet of dat inclusief de cassette is of voor een cassette. Ik vermoed inclusief. Weet ook nog niet wat voor naaf die heeft. Huidige heeft holle as voor snelbevestiging. Is bij een fietsenhandel in de buurt.
Andere optie is om zelf het wiel te herbouwen met een nieuwe velg. Heb genoeg ervaring met zelf bouwen en heb er de spullen voor. Dan zou het schelen als de nieuwe velg een dusdanige maat heeft dat de oude spaken gebruikt kunnen worden. Dan kunnen de spaken in de naaf blijven zitten en is het zo het minste werk. Scheelt ook nieuwe spaken kopen. Vraag is alleen hoe makkelijk of moeilijk het is om een velg te vinden die aan die eis voldoet.
Had bij HBS deze gesuggereerd gekregen als een van de weinige nog beschikbare 17mm velgen. Niet dat ik daar aan gebakken zit. Het lijkt me misschien wel nuttig om naar 19mm te gaan voor de extra sterkte.
https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... lu-zilver/
Zie daar geen ERD staan.
Ik was die Zac 19 zelf al tegengekomen en die lijkt qua sterkte niet verkeerd te zijn. Zou ERD van 604mm hebben.
https://www.ryde.nl/zac-19/
Alleen daar zwart terwijl de huidige velgen alu/'zilver' zijn. Volgens opgave in de mail van die lokale tweewielerhandel zou dat complete wiel met die Zac 19 ook zilver zijn.
Heeft men hier ervaring met het vinden van een velg met eenzelfde maat als de oude zodat verder alles hergebruikt kan worden? Eventueel een suggestie welke velg in dit geval geschikt zou zijn?
Opinies over die Contec Classic vs. Die Ryde Zac 19?
Delen van ervaringen en liefst onderbouwd advies wordt op prijs gesteld. Bij voorbaat dank.
En iedereen natuurlijk een voorspoedig, gezond en veilig 2024 gewenst.