Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangende velg vinden/gebruiken met bestaande spaaklengte? - Forum Wereldfietser

Vervangende velg vinden/gebruiken met bestaande spaaklengte?

Achtervelg is door forse kuil in te achteloos dichtgegooide bestrating na werkzaamheden stuk gegaan. Een spaaknippelgat is door scheuren weerszijde naar binnen getrokken. Kuil was onzichtbaar door donker en volgeregend met plas. Toen ik er doorheen ging vreesde ik acuut dat dit schade zou kunnen veroorzaken door de enorme piekbelasting die het moest veroorzaken. Gaat even gesprekje (met schadeclaim?) over volgen met gemeente. Als zijdelingse vraag ben ik benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben.

Velg is een 28" Mavic T238 622x17 / 6106. Naaf is een Shimano STX FH-MC32. Staat ook nog VIA M achter. Wel degelijk met 36 spaken ondanks dat nummer. 7 tandwielen. Wiel eruit gehaald. Heeft inwendige uitsparingen in bevestigingsmoer die suggereren dat het een cassette is en geen freewheel. Is oudere Koga Miyata Forest.

Dit zou die velg zijn. Met opmerking over ERD/IRD verschil. ERD opgegeven daar als 607,5.
https://spokelengthcalculator.com/Mavic ... ad-Rim-944


Gebeurde natuurlijk net na de kerst terwijl alle onderdelenleveranciers dicht zijn tussen kerst en nieuwjaar. Heb nog snel wat opties kunnen navragen. Alles pas te bestellen per 2 januari.

Een optie is een compleet wiel. Cordo 19-622 (Ryde) ZAC19 7 Speed cassette. Verzinkte spaken. Weet nog niet of dat inclusief de cassette is of voor een cassette. Ik vermoed inclusief. Weet ook nog niet wat voor naaf die heeft. Huidige heeft holle as voor snelbevestiging. Is bij een fietsenhandel in de buurt.

Andere optie is om zelf het wiel te herbouwen met een nieuwe velg. Heb genoeg ervaring met zelf bouwen en heb er de spullen voor. Dan zou het schelen als de nieuwe velg een dusdanige maat heeft dat de oude spaken gebruikt kunnen worden. Dan kunnen de spaken in de naaf blijven zitten en is het zo het minste werk. Scheelt ook nieuwe spaken kopen. Vraag is alleen hoe makkelijk of moeilijk het is om een velg te vinden die aan die eis voldoet.

Had bij HBS deze gesuggereerd gekregen als een van de weinige nog beschikbare 17mm velgen. Niet dat ik daar aan gebakken zit. Het lijkt me misschien wel nuttig om naar 19mm te gaan voor de extra sterkte.

https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... lu-zilver/

Zie daar geen ERD staan.

Ik was die Zac 19 zelf al tegengekomen en die lijkt qua sterkte niet verkeerd te zijn. Zou ERD van 604mm hebben.

https://www.ryde.nl/zac-19/

Alleen daar zwart terwijl de huidige velgen alu/'zilver' zijn. Volgens opgave in de mail van die lokale tweewielerhandel zou dat complete wiel met die Zac 19 ook zilver zijn.

Heeft men hier ervaring met het vinden van een velg met eenzelfde maat als de oude zodat verder alles hergebruikt kan worden? Eventueel een suggestie welke velg in dit geval geschikt zou zijn?

Opinies over die Contec Classic vs. Die Ryde Zac 19?

Delen van ervaringen en liefst onderbouwd advies wordt op prijs gesteld. Bij voorbaat dank.

En iedereen natuurlijk een voorspoedig, gezond en veilig 2024 gewenst. :)
Ik heb vaak voor anderen wiel om gespaakt omdat de velg kapot was. Eerst kijken hoe diep de spaken in de nippel zitten, om te kijken hoeveel mm er max. mogelijk afgeweken kan worden vwb. dikte van de nieuwe velg, maar het liefst alle maten opmeten en in sapim berekenen of de nieuwe velgdikte ook echt bruikbaar is icm met de oude spaken.

Ging altijd prima. Mijn oude fietsenmaker deed het ook vaak, in de tijd van remmen op de velg.

Misschien voor de zekerheid nieuwe nippels gebruiken of de nippels die je niet meer 'vertrouwt'. Voor fietsvakantiefiets neem ik het liefst de beste of betere kwaliteit velgen, misschien even vragen of rondbellen voor de juiste dikte ed.


https://www.velondo.nl/dt-swiss-tk540-2 ... RMQAvD_BwE
Ik vind zelf DT Swiss TK540 heel fijne velg, ik weet niet zeker hoe lang nog te koop, maar diameter 592 en komt nog 2 a 3 mm aan weerszijden bij vwb spaakgat (busjes) en dubbelwandig. 18,5-19 mm binnenmaat velg en 2,1 mm dikte velg. (met rolmaat gemeten, schuifmaat.. kan ik niet vinden..)

Ik ben tegen een hoge drempel opgefietst in de Eiffel in een heel steile korte afdaling zag ik die te laat. Ik vervang voor de zekerheid, in mijn geval alles en maak een nieuw voor- en achterwiel en vervang zelfs de voorvork. Het was echt een harde knal. Ik ga voor fietsvakantiefiets, altijd het liefst voor veilig en zekerheid.
Succes.
de velg die je had is een zeer platte velg oftewel hoge erd. Ik zou geen moeite doen daar een passende vervanger voor te vinden, als dat al zou lukken, er zijn sterkere velgen met lagere erd verkrijgbaar. Dan maar goede spaken erbij bestellen, kost ook niet de hoofdprijs.

Maar eerst moet je nagaan of je naaf nog helemaal okido is. zo ja, en als je het leuk vindt, kun je daarmee een nieuw wiel bouwen. Misschien een zac2000 of Sputnik 36h in het zilver?

of je bestelt inderdaad een heel nieuw wiel, dat geeft je wat meer opties.
Ik zou de spaken waarschijnlijk niet hergebruiken. Als ze zo'n klap hebben gehad dat ze een gat in de velg hebben getrokken hebben ze zelf ook geleden. Een deel van de spaken vervangen is misschien nog wel erger. Maar het kan allemaal natuurlijk.

Ik prefereer ook RVS ipv verzinkt en butted ipv recht.
Je kunt contact op opnemen met de gemeente aldaar. Je kunt dan een aansprakelijkheidsstelling indienen. Vaak ook online. Wel zorgen dat je foto’s van bewuste wegdek/ situatie hebt en van de schade. Ik zou dat zo snel mogelijk doen. Of je ook voor schadevergoeding in aanmerking komt is dan vers twee. Maar het proberen waard.
Bas76 schreef:
di 02 jan, 2024 17:03
Maar het proberen waard.
Zou het?
Zou het aantal uren en de frustratie die je daar in stopt opwegen tegen de waarschijnlijk extreem lage kans dat het je wat oplevert?
je rijdt een oudere Koga Forest met achter 7-speed. als toerfiets of belast je de fiets zwaar (gewicht/bagage)?
als het een toerfiets voor eigen gebruik en niet te zware belasting is, dan zou ik er de andere velg opspaken. leuke klus en passend bij het huidige weerbeeld en aantal zonne-uren :D . je geeft aan dat het verschil in ERD nog geen 4 mm is. dat is nog geen 2 mm per kant. zolang er geen spaakeinde tegen de binnenkant van je velglint komt, is dit over te spaken, lijkt me. en anders regel je alsnog een vervangend wiel.
in alle andere gevallen, zou ik een nieuw wiel maken of kopen. bijvoorbeeld bij taylor wheels of bike4travel.
Ik had iets dergelijks lang geleden in België. Gemeente was vergeten rooster over gootje terug te leggen. Ik werd wakker van sirene ziekenwagen. Ik werd door de ook aanwezige politie min of meer gesommeerd de gemeente aansprakelijk te stellen. Ze hebben netjes de schade en zelfs smartengeld betaald.
Bert van Sprang schreef:
di 02 jan, 2024 17:26
Ik had iets dergelijks lang geleden in België. Gemeente was vergeten rooster over gootje terug te leggen. Ik werd wakker van sirene ziekenwagen. Ik werd door de ook aanwezige politie min of meer gesommeerd de gemeente aansprakelijk te stellen. Ze hebben netjes de schade en zelfs smartengeld betaald.
Goede zaak. Gemeenten hebben gewoon verantwoordelijkheden en daar mag/moet je ze inderdaad op aanspreken als dat terecht is.

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met iemand van de gemeente die 'erover gaat' want ik wil graag snel uitsluitsel over de optie om het wiel naar de lokale fietsenmaker te brengen en het daar op kosten van de gemeente te laten repareren of vervangen. Is ook voor hun goed overzichtelijk. Ik heb foto's van het wegdek en de schade per mail verzonden. Zij kunnen die bescheiden schade dan evt. verhalen op de aannemer die het wegdek zo heeft opgeleverd of hun eigen verzekering. Daar sta ik verder buiten. De aansprakelijkheid van de gemeente wordt niet bepaald door de vraag of zij die schade weer kunnen verhalen of niet.

Als ze daar niet op in gaan zal ik zelf de spullen bestellen. Ik wou naar een wat sterker wiel en zo'n Zac of Sputnik velg van Ryde lijken daar evt. geschikt voor. De site van Ryde is wel voor flink wat verbetering vatbaar qua harde specificaties die ik wil weten. Wat een oeverloos geblader.

Waarom geen tabel van alle velgen met specificaties die je op elk veld kunt sorteren? Bijvoorbeeld op kg belastbaarheid. Of goede complete(!) filteropties.

Ik heb me nog afgevraagd of dit evt. een gelegenheid zou zijn om op een ander type rem over te stappen. Schijfrem vind ik wat te ver gaan. Rollerbrake of trommelrem zou een optie zijn maar dan moet ik een momentarm aan het frame kunnen bevestigen en vlak voor de achteras zit links een nogal grote bevestigingsbeugel voor de standaard die de horizontale en de diagonale buis omvat. Die zit wat in de weg. Ik kan niet echt wat vinden over een dergelijke conversie. Hebben mensen hier daar ervaring mee? Een trommelremnaaf komt ook met as die wel eens ongeschikt zou kunnen zijn. Rollerbrake lijkt me de enige optie die eventueel realiseerbaar zou kunnen zijn.

Ik heb de wens om snel wat te horen helder toegelicht en hoop morgen te horen of ik wel of niet zelf alles moet regelen of dat ik het wiel naar de lokale fietsenmaker kan brengen. Dat moet ik eerst weten voordat ik vervolgstappen kan maken. Dat wacht ik dus even af. Ik hoop dat ze de redelijkheid van het verzoek om een snelle reactie inzien en overeenkomstig zullen handelen.
Ik zou het niet te ingewikkeld maken en denk ook niet dat een rollerbrake een stap vooruit is.

Die Contec velg ken ik niet, ik ken het merk wel van budgetonderdelen. Bij Vlechtservice in Utrecht hebben ze ook nog een 17mm velg voor 36 spaken in voorraad. https://www.vlechtservice.nl/webshop/ve ... ts-zilver/. En ook een hoop spaken in alle soorten en maten.

Zo'n ZAC19 of 2000 is ook prima, ze zijn zeker in het grijs te vinden. Als het binnen je remmen past natuurlijk. Persoonlijk zou ik bij de 17mm blijven, gewoon omdat de fiets dan klopt. Alleen als je bepakt gaat fietsen zou ik naar de andere velgen kijken.

Als je een velg gaat overspaken, zou ik wel controleren of de lagers van de naaf nog goed zijn, het zou zonde zijn om een half versleten naaf in een nieuw wiel te zetten. En dan zou een compleet nieuw wiel wel eens goedkoper kunnen zijn.
Ik heb nog even een vraagje over de Sputnik velg. Die heeft busjes tussen de binnen-en buitenwand. Wat me niet duidelijk is is of de spaaknippels op de buitenwand rusten op de bovenkant van die busjes of dat die in de busjes kunnen verzinken en op de binnenwand rusten. In dat laatste geval zou je namelijk veel meer speelruimte hebben met de spaaklengte. Iets langere spaken zullen dan niet meteen in het velglint en de binnenband prikken. Zou wel handig zijn. Je zit natuurlijk wel.met een eindige lengte van het schroefdraad dus dat is dan de beperkende factor. Schroefdraad bijtappen/rollen is niet echt simpel begrijp ik.

Ik wou het aan Ryde vragen maar de technische mensen daar zijn met vakantie en zijn er volgende week pas weer.

Hier iemand evt. persoonlijke ervaring met deze velg? Of andere met soortgelijke busjes?
Screenshot_2024-01-05-10-35-51-147~01.jpg
De spaaknippels komen verzonken in de busjes, moet wel, anders kun je er geen spaaksleuteltje meer opzetten.
Zie ook de plaatje op deze site https://e-bmx.pl/kolo-tyl-26-ryde-sputn ... d4337.html.
Zelf heb ik geen ervaring met Sputniks, maar wat ik erover lees is dat dit degelijke velgen zijn, alleen een beetje zwaar.
DaVinci schreef:
vr 05 jan, 2024 11:20
De spaaknippels komen verzonken in de busjes, moet wel, anders kun je er geen spaaksleuteltje meer opzetten.
Zie ook de plaatje op deze site https://e-bmx.pl/kolo-tyl-26-ryde-sputn ... d4337.html.
Zelf heb ik geen ervaring met Sputniks, maar wat ik erover lees is dat dit degelijke velgen zijn, alleen een beetje zwaar.
Ja, natuurlijk. Ik weet niet hoe maatnauwkeurig die dwarsdoosnede afbeelding is maar ik vond de breedte onderin de busjes twijfelachtig qua ruimte voor de nippelverdikking en dat bepaalde mijn denken.

Ik overweeg ook de Zac 19. Die lijkt geen busjes te hebben maar is ook dubbelwandig en ook daar zal de nippel dan op de binnenwand rusten zodat ook daar enige ruimte zal zijn voor een iets boven de nippel uitstekende spaak neem ik aan. Die heeft een ERD die iets dichter bij de oude velg ligt dus dan is de kans dat ik geen schroefdraad tekort kom en de bestaande spaken kan gebruiken iets groter

De Sputnik is ong. 150 gram zwaarder. Je zou verwachten dat ie daardoor ook iets sterker zou moeten zijn maar de belasting voor beide velgen wordt als 120kg opgegeven en de gebruikstoepassingen hebben dezelfde plusjes. De Zac lijkt qua profiel meer op de oude achter- en blijvende voorvelg maar dat is een bescheiden voordeel als je het al zo wilt noemen.
Screenshot_2024-01-05-11-46-09-716~01.jpg
Zou de velgrand dikker zijn bij de Sputnik en zou die langer meegaan voor de velgremmen? Er schijnt een versie te zijn met behandeld oppervlak, CCS (of CSS) geloof ik, die 4 maal zo lang mee zou gaan maar daar moet je dan eigenlijk Koolstop blokjes bij gebruiken lees ik omdat gewone extra snel zouden slijten.

Wat ik vooral wil is een velg die herhaling van deze schade zo klein mogelijk maakt.
IMG_20240102_113949682.jpg
Opmerkelijk dat de 14g RVS spaak sterker was dan de velg. Eigenlijk zou je liever hebben dat de spaak eerder breekt. Beduidend minder gedoe om die te vervangen.

Ik vermoed dat het geen toeval is dat het een nippelgat direct naast het ventielgat was waar de velg het begaf. Door het ontbrekende metaal daar kunnen daar geen krachtlijnen doorheen afgevoerd worden en kan daar geen elastiche vervorming in het metaal optreden om de piekkrachten van de 'kuilklap' op te vangen lijkt me.


Toevallig zag ik vanmorgen toen ik naar een video over die Sputnik velg zocht deze video over hoge velgen.

https://m.youtube.com/watch?v=P2zgNoRSrOI

Daarin wordt ook verteld dat in ons vlakke maar winderige landje gewicht minder belangrijk is dan stroomlijn/luchtweerstand.
Man Met Fiets schreef:
vr 05 jan, 2024 12:37
Opmerkelijk dat de 14g RVS spaak sterker was dan de velg.
Spaken zijn standaard sterker dan velg en naaf, tenzij ze metaalmoeheid hebben opgelopen - vrijwel altijd door slechte wielbouw.
Jouw ongevalletje is denk ik ook vrij ongebruikelijk in die zin dat dit soort schades vaker 'spontaan' optreden dan bij het op iets hards zoals door een gat rijden.
Vaak worden wielen in de prak gereden zonder dat er een spaak breekt. Dat komt omdat, wanneer je op iets hards rijdt, de krachtpiek die de spaken te verduren krijgen eigenlijk wel meevalt. Het zijn de onderste 4 - 6 spaken die óntlasten en minder de bovenste die een extra trekkracht krijgen. Te lagen spaakspanning over het hele wiel zou ook nog kunnen. Het ventielgat de schuld geven lijkt me onwaarschijnlijker.
Dat dat bij jou nu wel gebeurd is kan allerlei oorzaken hebben. Waarschijnlijk zullen er meerdere oorzaken tegelijk zijn opgetreden. Ongelijk verdeelde spaakspanning zal er vast ook aan bijdragen.
Of jouw Mavic-velg er een was die niet zo sterk was kan ook nog, want lang geleden heeft Mavic (meen ik me te herinneren) een hele tijd stevige problemen gehad met spaken die de velg kapot trokken.
Leon schreef:
vr 05 jan, 2024 12:41
Man Met Fiets schreef:
vr 05 jan, 2024 12:37
Opmerkelijk dat de 14g RVS spaak sterker was dan de velg.
.
Of jouw Mavic-velg er een was die niet zo sterk was kan ook nog, want lang geleden heeft Mavic (meen ik me te herinneren) een hele tijd stevige problemen gehad met spaken die de velg kapot trokken.
Dat lijkt me dan het meest waarschijnlijk. Ik had de spaakspanning niet zo lang geleden, kort nadat ik de fiets ging gebruiken en de achterband verving, met een spaakspanningsmeter gecontroleerd en ook op gelijke spanning gebracht op wat kleine veriaties voor het richten van de velg na. Kort na het een paar keer door die kuil rijden voordat ik wist waar die zat en die in het donker en de regen kon vermijden bleek die schade. Dan is 1 plus 1 wat mij betreft toch echt 2. Ik reed verder juist vrij voorzichtig en vermeed te grote klappen met deze fiets. Dat ging al enkele maanden prima.
Man Met Fiets schreef:
vr 05 jan, 2024 12:37
Ik overweeg ook de Zac 19. Die lijkt geen busjes te hebben maar is ook dubbelwandig en ook daar zal de nippel dan op de binnenwand rusten
Ja, tenzij je de nippel per ongeluk tussen de beide wanden in laat vallen. ;)
(Hoewel het op het plaatje erop lijkt dat de ruimte ertussen niet voldoende groot is om een spaaknippel er dwars tussen te krijgen, bij dit model.)
Groetjes,

Carl
De ZAC 19 is er ook in enkel gebust en dubbel gebust uitvoering. Scheelt een paar euro per velg.
Op voorraad bij Vlechtservice Utrecht.
DaVinci schreef:
vr 05 jan, 2024 15:41
De ZAC 19 is er ook in enkel gebust en dubbel gebust uitvoering. Scheelt een paar euro per velg.
Op voorraad bij Vlechtservice Utrecht.
Ik kan die daar met geen mogelijkheid vinden. Als ik op dat type zoek vind ik alleen complete wielen en langs andere wegen kom ik hem ook niet tegen. Als je een linkje hebt dan graag.

Bij Ryde is de Zac 19 ook alleen te vinden via een directe link met een zoekmachine. Als je daar filters gebruikt blijven velgen uit de selectie weg die je wel ziet als je via de Rim Series bladert. De Sputnik wordt als de gebuste versie van de Andra 30 aangeduid. Ik vroeg me af of de gebuste Zac 19 evt. ook een andere naam heeft maar kan niets vinden. Wel diverse velgen met:

AXLE LOAD (KG) ISO standard

Hoe denkt men daar dat dit de bezoeker relevante informatie geeft? Kan iemand mij uitleggen wat ik hier mee moet?

De Sputnik met CSS behandeling wordt daar ook niet apart genoemd voorzover ik kan vinden. Waarom alle varianten die ze maken daar niet gewoon compleet in een tabel staan met artikelnummers/EAN erbij begrijp ik niet. Volgens mij snappen ze daar niet hoe je adequaat relevante/essentiële productinformatie verschaft. Die gezapigheid zou ze evt. zelfs kunnen opbreken.

Ik vroeg me ook nog af of je met die verzonken spaaknippels bij de Sputnik eventueel de optie zou hebben om iets te lange spaken te kunnen compenseren door ringetjes om de nippels te doen zodat die iets boven de binnenste velgwand getild worden. Die ringetjes moeten dan in de busjes passen. Ringetjes van bijv. 2 mm hoog kunnen dan compenseren voor een kleinere ERD van een nieuwe velg op bestaande spaken/naaf.

Wordt dat gedaan en bestaan zulke ringetjes?
Man Met Fiets schreef:
za 06 jan, 2024 10:31
DaVinci schreef:
vr 05 jan, 2024 15:41
De ZAC 19 is er ook in enkel gebust en dubbel gebust uitvoering. Scheelt een paar euro per velg.
Op voorraad bij Vlechtservice Utrecht.
Ik kan die daar met geen mogelijkheid vinden. Als ik op dat type zoek vind ik alleen complete wielen en langs andere wegen kom ik hem ook niet tegen. Als je een linkje hebt dan graag.
Hier staan ze bij, in de eerste en tweede regel:
https://www.vlechtservice.nl/webshop/ve ... ts-zilver/
DaVinci schreef:
za 06 jan, 2024 10:49

Hier staan ze bij, in de eerste en tweede regel:
https://www.vlechtservice.nl/webshop/ve ... ts-zilver/
Bedankt. Ik had dacht ik toch de juiste optie(s) gekozen uit die ietwat lange lijst links.

Is die velg er dan ongebust, enkel gebust en dubbel gebust? Waarom staat dat dan niet bij Ryde op hun site? Of voegt Vlechtservice die busjes soms zelf toe? Aangezien ze in wielen gespecialiseerd zijn sluit ik dat niet uit. Apart weer dat Vlechtservice niet ERD maar IRD en velgdikte gebruikt. Heeft dat een voordeel? Hoezo standaardisatie?

Ik probeer uit te vinden of er inderdaad ringetjes zijn die in die busjes en om de nippels passen. Sapim heeft ringetjes.

https://www.sapim.be/nipples/washers

Alleen maten? Daar doen ze niet aan. Ook van nippels niet. Leuke plaatjes met letters die aangeven welke.maten daarmee opgegeven kunnen worden maar de daadwerkelijke afmetingen laten ze achterwege. Ook niet in hun downloadbare brochure te vinden. Wat snappen ze daar niet?

https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... mm-zilver/

Ook hier onduidelijke maten. 4,20 x 2,15 x 0,20 mm? Niet buiten-, binnendiameter en dikte? Die 4,2mm moet haast wel de binnendiameter zijn. Wat is dan die 2,15? De breedte van de rand? Is dan de diameter 8,5mm? Past dat in de busjes van bijv. die Sputnik? Of kun je die evt. alleen gebruiken in een enkel gebuste Zac 19 maar niet in een dubbel gebuste? En 0,2mm dik? Dat ik knap dun. Die foto oogt toch echt dikker.

Wat een crime om dergelijke simpele informatie als relevante afmetingen te achterhalen.