Ik doe daar nooit zo moeilijk over. Ik heb een potje behoorlijk goed vet en dat gebruik ik voor lagers, vierkante as, zadelpen, stuurpen enz..
Zou moeten opzoeken waarom of wat is het voordeel als je montagepasta zou gebruiken.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja, hier, ex-zeevarende. Geloof van mij, geen betere testcase voor anti-vreet producten bij mechanische verbindingen dan op een zeeschip, en dan vooral aan dek. Persoonlijk draai ik iets wat ik gedemonteerd heb nooit en te nimmer zonder gebruik van montagepasta weer vast.
Vast heel goed spul allebei, maar toch wel prijzig en misschien wat overdreven voor als je fiets niet op het dek van een zeeschip verblijft of misschien niet eens vaak nat wordt en daarna mooi droog binnen staat.Speeder300 schreef: ↑vr 25 aug, 2023 13:23Ja, hier, ex-zeevarende. Geloof van mij, geen betere testcase voor anti-vreet producten bij mechanische verbindingen dan op een zeeschip, en dan vooral aan dek. Persoonlijk draai ik iets wat ik gedemonteerd heb nooit en te nimmer zonder gebruik van montagepasta weer vast.
Maar goed, twee bekende producten zijn Copa-slip en Never-seize
Moet ik dan de kogellagers in de trapas ook nog extra insmeren met vet, niet zijnde montagepasta?Leon schreef: ↑za 26 aug, 2023 13:57Vast heel goed spul allebei, maar toch wel prijzig en misschien wat overdreven voor als je fiets niet op het dek van een zeeschip verblijft of misschien niet eens vaak nat wordt en daarna mooi droog binnen staat.Speeder300 schreef: ↑vr 25 aug, 2023 13:23Ja, hier, ex-zeevarende. Geloof van mij, geen betere testcase voor anti-vreet producten bij mechanische verbindingen dan op een zeeschip, en dan vooral aan dek. Persoonlijk draai ik iets wat ik gedemonteerd heb nooit en te nimmer zonder gebruik van montagepasta weer vast.
Maar goed, twee bekende producten zijn Copa-slip en Never-seize
Mijn idee: kogellagervet voor kogellagers en voor de rest montagevet. Ik heb een pot waar Simano Anti Seize op staat. Wit spul, dus geen erge vlekken. Ik neem aan dat het geschikt is voor fietsen.
Laatst probeerde iemand me wijs te maken dat er mensen bestaan die met hun fiets naar buiten gaan als er gestrooid is. Maar, dat weiger ik te geloven, net als jij blijkbaar.
Ik probeer altijd een midden te vinden tussen wat het beste is en wat te duur is. Meer dan 50 euro voor een pot montagepasta bind ik te duur.Speeder300 schreef: ↑za 26 aug, 2023 23:08Laatst probeerde iemand me wijs te maken dat er mensen bestaan die met hun fiets naar buiten gaan als er gestrooid is. Maar, dat weiger ik te geloven, net als jij blijkbaar.
Je weet als bedrijf, bij ons werk moeten we heel veel los en vast draaien en per moer of bout halen we 1 minuut winst dan is die pot gauw terug verdient. En de leverancier weet dat ook.Leon schreef:Ik probeer altijd een midden te vinden tussen wat het beste is en wat te duur is. Meer dan 50 euro voor een pot montagepasta bind ik te duur.Speeder300 schreef: ↑za 26 aug, 2023 23:08Laatst probeerde iemand me wijs te maken dat er mensen bestaan die met hun fiets naar buiten gaan als er gestrooid is. Maar, dat weiger ik te geloven, net als jij blijkbaar.
Maar kun je het me ook gewoon uitleggen? In de tutorial wordt de schroefdraad ingesmeerd. Er wordt niet bij gezegd waarmee, maar dat is dus montagepasta. In de tutorials worden niet de kogellagers gesmeerd. Is dat wel de bedoeling of niet of onder welke voorwaarden? En als het niet met montagepasta moet waarmee dan wel?
Maar moet het nou wel of niet?Leon schreef: ↑ma 28 aug, 2023 18:45Kogellagervet.
Montagevet heeft geen echt goode samenstelling voor de kogellagers in een fiets. Montagevet hoeft namelijk helemaal niet te smeren, maar alleen los te laten.
Lees deze pagina eens vluchtig en overtuig je dat vet niet zomaar vet is. Vooral het tabelletje met allemaal verschillende soorten vet voor wentellagers vond ik veelzeggend. https://www.tribolex.nl/rbl2.html
Het potje kogellagervet voor fietsen bij de fietsenmaker is al een heel goede keuze. Een fietslager is geen maanlander.
Een leuk overzicht voor fietsers: https://www.m-gineering.nl/olie.htm
En nee, de fabrikanten vertellen echt niet graag wat er precies in hun zalfjes en crèmepjes zit.