door
loknor » za 08 jul, 2023 09:54
Fedor schreef: ↑vr 23 jun, 2023 18:48
Dus om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: Blijkbaar is een elektrische fiets voor vrijwel iedereen handig.
Toch een serieuze reactie: Ja, met mitsen en maren: het is handig als je dingen doet die je anders niet zou doen. Voor slechts wat toeren is het heel lastig om er "noodzaak" van te maken (noodzaak in deze ruim op vatten).
Er zijn gewoon heel veel dingen die mensen met de Auto doen die je met een ebike (al dan niet met wagen) ook kan doen, soms zelfs aanzienlijk sneller. Ik kan aardig wat watts produceren, maar wat ik met kinder/transport wagens heb gedaan op mijn ebike zou ik anders toch niet hebben gedaan. Een paar voorbeelden (en ik heb er veel meer)
- Met vier kinderen in mijn eentje door de stad naar het zwembad (Zelf fietsen van onder de achtjarigen dwars door Amsterdam geen optie). Twee in de wagen, kleinste voorop, eentje achterop.
- Huis van overleden vriend deels uitgeruimd (op en neer gependeld tussen huis en erfgenaam). Met de fiets met Roland Carrie M was ik zoveel sneller dan de auto dat ik aan het einde van de dag uiteindelijk vrijwel evenveel volume had overgebracht (ook al omdat ik dwars door het Vondelpark kon en niet hoefde om te rijden). => Uiteraard kan ik geen meubels vervoeren, maar huisraad en boeken? Eitje.
- Allerlei andere zaken als grote hoeveelheden potgrond, tegels, gereedschap, paardenzadels, etc. etc. dat is elke maand wel eens of meerdere keren raak.
Maar de meeste mensen zeggen (niet onterecht) dat kan ik veel makkelijker met de auto doen. Ik vind het echter een valide alternatief, zeker in de grote steden.
Dus zolang "iedereen" de auto blijft gebruiken is het toch vooral een luxe ding. Ga je autogebruik ermee vervangen, ja dan is het een verdomd handig ding.