Goed, het wordt al aangestipt door anderen hierboven, maar omdat het een reactie op mijn bijdrage is, roer ik me ook nog even...Grandonneur schreef: ↑ma 19 jun, 2023 08:47Zoals meer asfalt geen duurzame oplossing is voor drukte op de snelweg, zo is meer asfalt net zo min een duurzame oplossing voor drukte op het fietspad.
'Think different' is zelfs aan sommige fietsers niet besteed, blijkt. Niet meer asfalt nee, maar wel een wezenlijk andere verdeling. Kijk maar eens wat er hier in de grote steden gebeurt, iig in Amsterdam: de weg wordt één groot fietspad, waar de auto's te gast zijn. Waardoor er wezenlijk meer personen/uur van dezelfde strook asfalt gebruik kunnen maken. Want een fiets (met één persoon) neemt aanzienlijk minder ruimte in dan een auto (ook standaard met één persoon). En dat is als het rijdt, dan heb ik het nog niet eens over parkeren.
Neem DLD: ik elk dorp/stad geldt dat 80% of zo van de openbare ruimte tussen gevels/tuinen links en rechts, door de auto's worden ingenomen: ruime rijstroken, veel parkeerruimte, en op de resterende 20% mogen fietsers, voetgangers, invaliden, bomen, kinderwagens, rollators, spelende kinderen, plantenbakken, etc, het uitvechten. Bizar, als je erover nadenkt. Dat kan rustig veranderd worden in bv 50-50%. Niet meer asfalt; liefst zelfs minder, maar wel anders gebruikt.
Geldt ook voor jou MTB verhaal, @Leon. Onzin om te stellen dat 'er geen ruimte meer over is'. Met creativiteit is veel op te lossen.