Ik denk, interessant onderwerp, maar niet voor in dat topic. Dus ik begin hier een nieuwe.
Ik heb afgelopen maand wat problemen gehad met mijn veel te kwetsbare Rene Herse Naches Pass band. Ik heb toen een standaard butyl binnenband met antilekvloeistof gemonteerd, kant-en-klaar van de Decathlon. Dat was wel een goede zet want bij lekrijden loopt ie niet helemaal leeg dus je crasht niet bij een snelle afdaling en je kan nog even door. Maar daarna.. eenmaal lek krijg je het niet meer boven de 2 bar en is ie niet meer te repareren met plakkers doordat de smurrie overal zit.
Dus wat nu?
1. tubeless lijkt me met huidige stand der techniek teveel gehannes, zeker op lange reizen. wat Willem.m ook net zegt. er heerst ook een mening in de fietswereld dat latex binnenband even snel en soepel is maar minder kwetsbaar.
2. antilekvloeistof in butyl binnenband is dus ook niet wat. Zijn ook erg zwaar.
3. misschien een Michelin Protek binnnenband? Uitgevoerd met compartimenten antilek-vloeistof. Zijn ook zwaar.
4. latex binnenbanden? licht van gewicht, rolt licht, gaat minder snel lek. wel elke dag bijpompen, en kan kapot en dan is het ook in 1x leeg. lijkt me gevaarlijk.
5. TPU binnenband is een nieuwe ontwikkeling. Schijnt licht te zijn, ws lichter te rollen, en ook minder snel lek en eenmaal lek niet snel helemaal leeg te lopen. Bijv Schwalbe Aerothan, FOSS (zwaar, herbruikbaar plastic), RideNow (licht uitgevoerd)
Ik neig naar 3 of 5. Mensen meningen / ervaringen?