Naast materiaalkeus maakt ervaring opdoen en de juiste dingen doen ook veel uit. Bij veel regen is het m.i. van belang:
- dat je tijdens het fietsen kleding draagt die ook nog warmte isoleert als het nat is, bijvoorbeeld polyester/lycra en daarboven merinowol.
- dat je snel wat extra's aantrekt als je even pauzeert (of afdaalt) om niet te koud te worden
- dat je een waterdicht verpakte set droge kleren hebt en zorgt dat die droog blijft voor na het fietsen.
Natuurlijk is een verregende vakantie gewoon niet leuk. Maar toch maakt dit verschil, zo blijft het wel beter te doen.
Wat plannen met boodschappen/horeca/overnachting is inderdaad ook wel handig soms, ik ben net ook door de Ardennen en Noordoost-Frankrijk gereden, niet erg veel voorzieningen inderdaad. Gelukkig was het restaurant boven op Mont Rigi gewoon open voor koffie en een hapje, en waren er in wat grotere dorpjes in Frankrijk nog wel bakkers met koffie.
Meestal gingen we toch wel op tijd schatten welke wat grotere plaatsen we halverwege en eind van de dag nog in de buurt kwamen voor eten/overnachting, het is dan ook handig om soms om strategische redenen (op tijd) van je route af te wijken, fietsroutes hebben vaak minder voorzieningen dan de wat grotere hoofdwegen. Met de meeste apps van tegenwoordig op je telefoon (brouter, ridewithgps, google maps) kan je ook kijken of het hoogteprofiel van een omweg nog behapbaar blijft.
Verder, wat moe zijn van zo'n reis is ook normaal natuurlijk.
- dat je tijdens het fietsen kleding draagt die ook nog warmte isoleert als het nat is, bijvoorbeeld polyester/lycra en daarboven merinowol.
- dat je snel wat extra's aantrekt als je even pauzeert (of afdaalt) om niet te koud te worden
- dat je een waterdicht verpakte set droge kleren hebt en zorgt dat die droog blijft voor na het fietsen.
Natuurlijk is een verregende vakantie gewoon niet leuk. Maar toch maakt dit verschil, zo blijft het wel beter te doen.
Wat plannen met boodschappen/horeca/overnachting is inderdaad ook wel handig soms, ik ben net ook door de Ardennen en Noordoost-Frankrijk gereden, niet erg veel voorzieningen inderdaad. Gelukkig was het restaurant boven op Mont Rigi gewoon open voor koffie en een hapje, en waren er in wat grotere dorpjes in Frankrijk nog wel bakkers met koffie.
Meestal gingen we toch wel op tijd schatten welke wat grotere plaatsen we halverwege en eind van de dag nog in de buurt kwamen voor eten/overnachting, het is dan ook handig om soms om strategische redenen (op tijd) van je route af te wijken, fietsroutes hebben vaak minder voorzieningen dan de wat grotere hoofdwegen. Met de meeste apps van tegenwoordig op je telefoon (brouter, ridewithgps, google maps) kan je ook kijken of het hoogteprofiel van een omweg nog behapbaar blijft.
Het is naar mijn ervaring goed om eenmaal weer thuis niet zomaar te stoppen met fietsen, daar word je vervelend gaar van, maar om het af te bouwen. Om de dag nog even een flink rondje met een afstand van ongeveer de helft wat je op een fietsvakantiedag doet.fud0 schreef: Vaak ben ik na een wat langere toch van meer dan een paar weken, ontzettend moe als ik thuis kom, vervelend moe
Verder, wat moe zijn van zo'n reis is ook normaal natuurlijk.
Een keer wat harder werkt wel weer goed als training, maar alleen niet als je hele dagen moet fietsen natuurlijk.Eigen tempo rijden blijft heel belangrijk. Ik weet nog dat ik een keer bergopwaarts achter twee jongens aanreed. Dat tempo was 'moordend', te zwaar eigenlijk voor mij. Eenmaal aan de top, voelde ik het vreselijk in mijn benen (enorme moeheid of ik weet niet hoe je dat moet omschrijven) en had er meteen spijt van.
als je je 's-ochtends niet fit voelt, kan het helpen om de eerste helft van de dag extra rustig aan te doen. je herstelt dan, meestal kan je de tweede helft wel weer makkelijk wat harder.Soms ook onderweg, in de ochtend als ik vertrek voel ik me moe en tegen de middag nog steeds, dan ga ik zo vroeg mogelijk richting een camping en denk.. deze dag gaat 'em niet worden.