Wim schreef: ↑ma 27 feb, 2023 12:10
Voor mij was het drie dagen vermoeiend plezier. Een paar dingen vielen me op. Het was druk, en zaterdag echt heel druk.
Herkenbaar. Daarom heb ik 4 jaar terug besloten om een punt achter een jarenlange reeks bezoeken aan de F&W-beurs te zetten. Ik hou niet er niet van om vast te lopen in een grote menigte in een te kleine ruimte; en zeker niet in een beurshal waar het daglicht amper door kan dringen. Misschien had ik me nog laten overhalen, als ik weer eens was benaderd om een lezing te verzorgen. Nu was ik lekker vrij om mijn eigen fiets- en wandelweekend in te vullen. Vanwege de temperatuur werd het wandelen. Zaterdag de lente opgesnoven in Leidse parken en zondag weer eens urenlang rondgestruind tussen damherten in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Er was duidelijk sprake van een inhaalvraag na twee jaar zonder echte beurs.
Blijkbaar voorziet deze beurs nog wel in een behoefte.
Ik had de indruk dat er ook minder ruimte was, en dat veel exposanten toch waren weggebleven. Er waren nauwelijks nog buitensport winkels, en het fietsaanbod omvatte toch vooral glimmende Ebikes. Betaalbare fietsen heb ik niet gezien.
Ik ben wel benieuwd of dit echt is waar de meeste bezoekers voor kwamen.
Het lezingen programma was ook uitgedund, soms duidelijk gesponsord, en wat mij betreft minder interessant.
Vrijdagmiddag bood deze beurs wel de unieke kans om zowel Bert Sitters als Peter Molog tegen het lijf te lopen.
Hier staan ze broederlijk boven elkaar

.
Zelf moest ik het doen met een tafeltje in plaats van een lezingenzaal - 150 keer individueel vertellen wat je veel beter in een zaal met honderd mensen kunt doen is niet zo efficiënt of bevredigend.
Ik weet hoe dat voelt, Wim

. Bovendien heb ik in 2018 na een middag achter zo’n tafeltje in een slecht geventileerde ruimte een keelontsteking opgelopen, waarna ik 4 weken lang geen volzin meer uit kon spreken zonder dat er een hoestbui volgde...
Kortom, ik denk dat het toch een goed idee is de Wereldfietserbeurs weer tot leven te brengen met een programma dat meer op de echte (aspirant)vakantiefietser gericht is.
Tussen droom en daad staan een tekort aan competente vrijwilligers in de weg en een gebrek aan geschikte en betaalbare locaties; en voor mij ook steeds meer het gevoel dat andere beursdeelnemers van een andere planeet komen, als in een ander zaaltje op dezelfde beurs het vliegen met je fiets naar verre bestemmingen nog steeds wordt aangemoedigd...