alma schreef: ↑zo 26 feb, 2023 14:24
Stel een fietswinkel verkoopt naast het merk X ook nog fietsen van het eigen merk Y.
Als de fietsen van merk Y veel goedkoper zijn dan vergelijkbare fietsen van het merk X, zal de betreffende winkel vooral fietsen van het merk Y verkopen, misschien zelfs aan mensen die in eerste instantie binnen kwamen voor merk X. Daar is merk X natuurlijk niet blij mee en merk X zou kunnen gaan overwegen het dealerschap in te trekken.
Dat zou een valide verklaring kunnen zijn, maar roept bij mij wel het beeld op van een imperfecte markt waarbij het duurdere merk X zich via haar dealerschap als monopolist gedraagt.
Inderdaad. Ik heb een VSF Fahrradmanufaktur gekocht in een winkel die ook Santos verkoopt. Commercieel is dat perfect logisch. Zonder die VSF of met exorbitante prijzen voor die VSF had ik in die winkel
niets gekocht. Nu was het weliswaar geen Santos, maar hij heeft aan mij wel een klant gehad. Als anderen een Santos kopen - en dat doen ze - zoveel te beter. Maar als Santos begint te eisen dat deze winkel geen goedkopere merken meer verkoopt, zit je in een ongezonde situatie.
Voor de rest denk ik dat het hier al eens gezegd is. De prijs wordt slechts in beperkte mate bepaald door de productie- en distributiekosten. Wat de mensen eraan willen uitgeven,
dat bepaalt in hoge mate de prijs.
Overigens nog een grappig detail. Onlangs was ik op een forum voor racefietsers. Het ging voor een keer niet over een race- maar over een reisfiets. Iemand merkte op dat je wel gek moet zijn om de prijzen van Santos etc. te betalen. Kun je je dat voorstellen? Racefietsers betalen zonder morren enorme bedragen voor een racefiets. Maar zelfs zij vinden dat sommige merken een tikje overdrijven.
Cultstatus bouw je op door goede (sommigen zouden zeggen "gewiekste") marketing en een vooral niet te lage prijs. En een beetje kwaliteit natuurlijk. Zie Apple, Miele, Volvo, Philips Hue, Harley Davidson, Starbucks, Nike
Met het voorgaande wil ik overigens niet zeggen dat goedkoper altijd even goed is. Ik heb een Miele magnetron die bijna 40 jaar oud is en nog altijd perfect werkt. Alleen het lichtje heeft het begeven. Onze vorige wasmachine van Miele hebben we bij een verhuis laten staan vanwege meer dan 25 jaar oud, niet omdat hij niet meer werkte. Door een toeval konden we een tweedehands Miele overnemen voor het nieuwe huis. Die is intussen al meer dan dertig jaar oud en werkt nog altijd probleemloos. Meer geld uitgeven voor betere kwaliteit kan gemoedsrust veroorzaken. Maar zijn "meer geld" en "beter" altijd evenredig? Dat weet ik niet.