Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura remblokje keert niet terug - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Magura remblokje keert niet terug

Volgens mij zijn die snelspanners ook te plaatsen bij HS33
Als het goed is wordt de HS33 ook wel is geleverd met die dingen
Vooral bij electrische fietsen zie je de snelspanner niet terug. Ik weet niet
waarom daarvoor gekozen wordt. Maakt het alleen maar lastig om je wiel te verwijderen.
Xyuny schreef:
ma 02 sep, 2013 12:47
Dit is volgens mij gewoon een gebrek in het ontwerp.

Zie ook deze link in de door math aangehaalde FAQ

Ofwel vervang je je remblokken na 30% slijtage, ofwel foefel je een dikte achter de primaire remblok, zoals ik gedaan heb (zie mijn vorige post). Deze oplossing is een hele tijd goed geweest. Nu zijn de blokjes echter weeral een stukje gesleten,

Toch eigenaardig, vind ik, dat van de vele Magura-gebruikers hier op dit forum, zo weinigen dit al opgemerkt hebben. Zouden er dan toch systemen zijn, die het verschijnsel niet vertonen? Toch wel toeval dan, dat ik het op beide remmen heb: zowel voor en achter.

Ontluchten zal vermoed ik niets uithalen: lucht is niet de oorzaak, dat zou ook nog andere verschijnselen moeten met zich meebrengen, denk ik? Maar mocht je het toch proberen, hoor ik graag het resultaat.

@k_a_r_e_l: heb je het ook op beide remmen: voor en achter?
Ik ervaar dezelfde problemen met de nieuwe HS33 remmen. Ze zijn heel lastig en beperkt in te stellen. Bij 30% slijtage zit de instelling al aan het einde van het bereik en moet je de blokjes al vervangen. Het voordeel van de Magura zou juist zijn makkelijk in het gebruik nooit meer iets afstellen. Dat valt dus zwaar tegen. Ik heb er ook al aan gedacht om ze te vervangen. Ontluchten helpt echt niet, is bij mij al verschillende keren gedaan. Het aanlopen, niet terugkeren, van een blokje heeft ook niets met lucht in de leiding te maken. Enige remedie is schoonmaken en smeren met kruipolie o.i.d. Kortom slecht ontwerp!
Op t werk loop ik bijna dagelijks Magura remmen bij te vullen [ ontlucht ze dan niet helemaal, lucht hoopt zich op onder de vulschroef op de klauw]

Maar problemen met remblokken die niet goed terug komen hebben een paar oorzaken,

-niet goed ontlucht, stelschroef voor je begint terug draaien en bij het ontluchten op het laatst de remhendel afdichten en dan de spuit met olie op de klauw met kracht indrukken, je ziet dan de remhendel verder van het stuur afkomen, pas als die op zijn eindstand hebt gedrukt dan is het systeem vol en krijg je een strakke rem.

-als je de stelschroef terug draait tot het eind en vervolgens de hendel in knijp en de blokken bewegen niet gelijk mee maar pas na een cm of wat dan is je rem niet goed ontlucht!

- rem te strak afstellen, als de blokken maar 1mm kunnen bewegen komen ze niet goed terug
-vuil op de zuiger, schoonmaken en smeren
-bevestigings-bouten te vast gezet, zuiger wordt vast geklemd en soms permanent ovaal gedrukt
Een update van mij een paar weken later. Ik was een geschikt moment aan het afwachten tot ik mijn fiets onder garantie terug kon brengen naar de verkoper (zit een flink eind weg en ik heb mn fiets dagelijks nodig) maar dat moment bleef even uit.

Vreemd genoeg kan ik jullie melden dat het remblokje sinds een aantal weken alweer keurig heen en weer beweegt in de zuiger. Zonder er ook maar íets aan gedaan te hebben in de tussentijd! Zelfs de fiets niet gewassen. Dit was dus puur uit tijd gebrek om nog een keer naar de verkoper terug te gaan.

Ik besloten het zo te laten; zelfs toen het remblokje niet terugging had ik er nauwelijks last van (alleen in mij hoofd - het komt mijn compulsieve obsessieve neigingen niet bepaald ten goede) Het enige dat ik merkte was als het nat was (geweest) dan schuurden de zand en modder resten wat langs blokje/velg de eerste meters. Verder leek het zo te zijn - en dat lees ik in de reacties hierboven ook wel - dat tijdens activeren van de rem de rem druk alsnog goed verdeeld wordt tussen beide blokjes. Dus dan vind ik het minder erg.

Bij een volgende service aan de remmen zal ik eea weer eens goed na (laten) kijken.
Onlangs was het tijd om (opnieuw) de achterste remblokjes te vervangen (de eerste vervanging is door de rijwielhersteller gedaan bij een servicebeurt 1 jaar na aanschaf) Daarbij viel me op dat 1 blokje meer versleten was dan de andere en ik zag direct het probleem: opnieuw heb ik last van een niet terugkerende remcilinder, maar dit keer bij het achter wiel. Het was me al eens opgevallen dat nadat het geregend had het achterste wiel de eerste meters altijd iets leek aan te lopen: het gaf altijd een krassend geluid (zand en water tussen velg en aanlopend remblokje)

Uiteraard eerst de TPA schroef teruggedraaid, daarna eerst goed schoonmaken van de remcilinder. Hierbij viel me op dat hij met veel kracht pas terug beweegt: ik voel een soort weerstand en hoor ook een schrapend geluidje (plastic tegen plastic lijkt het) Even ge-experimenteerd door de TPA aan te draaien en telkens de remhevel iets te bewegen waardoor de zuiger steeds iets verder uit de cilinder komt (ja ik weet, gevaarlijk) Dan valt op dat de zuiger het eerste stukje wel vanzelf terug beweegt totdat hij bij de laatste stukje komt en dan opnieuw niet meer teruggaat zonder veel kracht erop te zetten.

Het schoonmaken heeft helaas niets verholpen. Ik overweeg de boel te ontluchten, maar heb wat twijfel: ik heb een leken vermoeden dat de remcilinder gewoon stuk is (gezien de hoge weerstand en het geluid dat je hoort als je 'm terug duwt) Ook vermoed ik dat ik qua kosten het niet ga redden als ik ga doe-het-zelven. Een ontluchtingsset met heilige olie is zo'n 60 euro en een nieuwe remcilinder is 3 a 4 tientjes - zit ik toch gauw al op 100 euro.

Wat denken jullie? Een lucht probleem of gewoon stukke cilinder?
Heb je het al geprobeerd eerst goed schoon te maken. En daarna in te vetten?
Jazeker; ik ben met een oude tandenborstel in de weer geweest en heb alle smurrie uit de klauw en langs de (plastic) seals van de remcilinder weg kunnen halen.

Wat smeren betreft; dat durfde ik zo gauw niet aan. Ik heb vooral met teflon spray gewerkt en dat ook na het schoonmaken en vaststellen dat de zuiger nog steeds niet terug wilde, langs de randen van de zuiger wat teflon gesprayd en daarna heen en weer laten gaan (terug geduwd en weer wat naar buiten laten komen) zonder merkbaar effect.

Zie foto's

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat het op de foto er nog steeds wat ernstig uit ziet, maar dat is de onherroepelijke corrosie....
Remblok in de andere cilinder en fixeren met een tyrap of klem zodat hij niet meer beweegt, remhendel inknijpen en in geknepen fixeren, zuiger lekker schoonboenen met kruipolie en een tandenborstel of zo, dan druppels Magura minerale olie er op, remhendel los, zuiger terug duwen en knijpen maar in de hendel zodat de zuiger op en neer beweegt,
dan de boel goed ontluchten, iets verschil in beweging heb je altijd maar als hij echt blijft hangen terwijl ze wel meer dan een paar mm kunnen bewegen [rem te strak afstellen zorgt er ook voor dat ze niet lekker terug kunnen komen] klopt er iets niet.
@Mr. Z. dank voor deze handige info en tips (ook uit je eerdere post) Ik krijg dan angst dat de zuiger uit de cilinder kan ploppen als ik het zou doen zoals jij beschrijft. Of is die angst onterecht?

Ik heb inmiddels ontluchtings spullen in huis alsook de olie. Maar eerst moest een ander probleem opgelost worden; ik had aanvankelijk een kleine slag in de velg (met het oog nauwelijks tot niet waar te nemen) waar ik te lang mee door heb gefietst. Althans, ik heb de fiets uiteindelijk een keer naar de FM gebracht met het verzoek de spaak spanning te controleren en de slag eruit te halen, maar hij kreeg de slag er niet helemaal uit. Het gevolg is dat het alleen maar erger werd nadien totdat ik besloot dat er niet veilig meer mee te fietsen was. Remmen met het achterwiel resulteerde steeds in het volledig blokkeren van het wiel tenzij ik zelf als een soort ABS pomp probeerde te remmen (wat nooit goed lukt) Uiteindelijk is de velg zodanig beschadigd door deze oneffenheid, ik denk door lokale ophoping van hitte (wrijving) omdat de remblokjes alleen op die plek op de velg aanremden. Er zijn namelijk 2 soort puisten/uitstulpingen ontstaan (ik denk door uitzetting als gevolg van de hitte) op de velg :shock:

Inmiddels heeft de dealer er een nieuwe velg in gespaakt (kosten vielen mij nog mee moet ik zeggen; 160,- euro incl. nieuwe spaken en nippels) en kan ik deze ervaring weer toevoegen aan mijn inventaris.
Peter01 schreef:
zo 23 okt, 2022 11:21
@Mr. Z. dank voor deze handige info en tips (ook uit je eerdere post) Ik krijg dan angst dat de zuiger uit de cilinder kan ploppen als ik het zou doen zoals jij beschrijft. Of is die angst onterecht.
Je hebt geen tiewraps of elastiek nodig.
Met je vingers de andere kant vasthouden en in de rem knijpen is voldoende.De cylinder blijft vanzelf in de uitgestulpte positie staan.
Mijn ervaring is dat je met een klein stevig kwastje makkelijker tussen de palletjes van de remblokken beugel door komt dan met een oude tandenborstel.
Peter01 schreef:
zo 23 okt, 2022 11:21
Het gevolg is dat het alleen maar erger werd nadien totdat ik besloot dat er niet veilig meer mee te fietsen was. Remmen met het achterwiel resulteerde steeds in het volledig blokkeren van het wiel tenzij ik zelf als een soort ABS pomp probeerde te remmen (wat nooit goed lukt) Uiteindelijk is de velg zodanig beschadigd door deze oneffenheid, ik denk door lokale ophoping van hitte (wrijving) omdat de remblokjes alleen op die plek op de velg aanremden. Er zijn namelijk 2 soort puisten/uitstulpingen ontstaan (ik denk door uitzetting als gevolg van de hitte) op de velg :shock:
Je had veel eerder moeten ingrijpen want op die manier maak je steeds meer kapot.

Voor de volgende keer zelf een wiel leren richten? Het is niet heel moeilijk en voor een gewone fiets hoef je echt niet tot op tienden van millimeters te gaan. Een spaakspanningsmeter is ook wel fijn want fietsenmakers en spaakspanning zijn nog steeds termen die niet helemaal bij elkaar passen.
Tja tot nu toe weerhield me o.a. de hoge aanschaf van apparaten ervoor (wiel richt apparaat of standaard, etc)
Maar nu ben ik achter de wagen had ik die investering er al uit kunnen hebben. Dus je hebt helemaal gelijk.

Een wiel richten lijkt me reuze handig om zelf te kunnen. Bedankt voor de spaak spanningsmeter tip; ik wist niet eens dat zoiets bestond.
Peter01 schreef:
zo 23 okt, 2022 13:08
(wiel richt apparaat of standaard, etc)
Beiden heb ik nog steeds niet voor de ene keer in de paar jaar dat ik het zou kunnen gebruiken.
Fiets op de kop, wiel draaien en met de vingers een van de twee kanten van de V-brake aantrekken wijst feilloos aan waar nog een bult zit. Maar gewoon met een stokje dat je in de hand houdt kan het ook.
Elke nauwkeurigheid die beter is dan dat verlies je bij de eerst steen in de weg die je over het hoofd ziet.
Ik heb de spaakspanningsmeter van Park Tool. Zo'n blauw ding. Ik zie ook een rode versie van iets dergelijks dat de helft kost. Met wat geluk is dat ook goed genoeg. De nauwkeurigheid van die dingen (ook de blauwe) is niet echt geweldig, maar het gaat er niet om dat de 900 N van 910 N kunt onderscheiden maar of je 700 van 900 kunt onderscheiden of iets dergelijks. Dat is al heel wat.
Het is makkelijker dan je denkt.
Een imbus sleuteltje in positie houden, het wiel draaien, spraken sleutel en je gezonde verstand gebruiken.
Oefen met een wiel van je stadsfiets of vindt ergens een wiel om mee te oefenen.
Bij een inbussleutel denk ik aan zoiets:
Allen_keys.jpg
Of bedoel je een spaakspanner?
image (1).jpg
Hij bedoelt een inbussleutel. Je houdt hem in de hand terwijl je steunt op een van de achtervorken. Je wijst het ding in de richting van de velg en als de velg de inbussleutel raakt klinkt een akoestisch signaal. :-)

Nog een tip over oefenen met dat oude wiel: als dat oude wiel verzinkte spaken heeft - die doffe - begin dan met controleren of alle nippels wel willen draaien. Dat is bij zo'n oud wiel vaak het spannendste. Gebruik kruipolie. Als ook maar één nippel echt niet wil draaien heeft verder gaan minder zin, tenzij je een nieuwe spaak en nippel bij de hand hebt. Soms moet je de spaak wel een halve slag draaien voordat, PANG!, de schroefdraad lost.
Inderdaad.
DSC_8464.JPG
DSC_8466.JPG
Een schurend geluid.
Leon schreef:
zo 23 okt, 2022 13:57
Nog een tip over oefenen met dat oude wiel: als dat oude wiel verzinkte spaken heeft - die doffe - begin dan met controleren of alle nippels wel willen draaien. Dat is bij zo'n oud wiel vaak het spannendste.
Goeie tip.

Als spakenspanningsmeter gebruik ik 2 vingers en knijp 2 spaken waar ze kruisen.
Ook dat heb je snel onder de knie.

Echt.
Het is een leuk klusje.
Fiets, krukje of stoel ernaast en in een half uurtje heb je het voor elkaar.
Leon schreef:
zo 23 okt, 2022 13:57
Hij bedoelt een inbussleutel. Je houdt hem in de hand terwijl je steunt op een van de achtervorken. Je wijst het ding in de richting van de velg en als de velg de inbussleutel raakt klinkt een akoestisch signaal. :-) ...
Ah, dank voor de uitleg!
Vergeten: eerst de band van de velg lichten.
Waarom is dat nodig (band van velg lichten)?

Goed om te lezen dat zo’n richt standaard niet per-de nodig is. Leuk om zo doe het zelf ervaringen te lezen!

Heb al eens een slag uit het wiel van een kinderfiets kunnen halen (26” meisjesfiets met idd veel kruipolie) mbv YouTube. Het lukte toen niet echt, maar kreeg het wel beter. Gek genoeg (?) verdween de slag wel na een tijdje fietsen bijna helemaal. Had het idee dat spaken zich daarna nog even opnieuw zetten in mijn voordeel….