Flix schreef: ↑ma 17 aug, 2020 12:40
Pas maar op willem.m., het is vast wel een van 'die tere millennials' die jou te zijner tijd dagelijks je steunkousen komt aantrekken/afdoen, en even later jouw luier verschoont.
Als ervaringsdeskundige in de ouderenzorg weet ik als geen ander dat er veel aan wordt gedaan om ons werk zo licht mogelijk te maken. Dat wil zeggen begin preventief die toekomstige generatie ouderen alvast te attenderen om aan bewegen te doen. Liefst zonder ondersteuning.
Mij werd op de lagere school toen ik 7 jaar oud was door de hoofdonderwijzer al vroeg het belang van gymnastiek onderwezen. En vooral plezier eraan te hebben. Het is geen moeten.
Wie straks nog de luier verschoont krijgt zal een select groepje zijn. Steunkousen aantrekken heb je een hulpmiddel voor. De techniek schrijdt voort, het inzicht ook, ook in de ouderenzorg.
De ouderenzorg is in rap tempo afgebroken onder opeenvolgende Kabinetten. Toen ik in 1991 in de zorg kwam werken was bezuinigen al aan de orde. Tegenwoordig is het mantelzorg die het betaalde werk heeft overgenomen (gechargeerd). Mantelzorgers zijn veelal 'ouderen'.
De jeugd is druk met studie, baan, gezin onderhouden. En bezig zijn schulden 'af te betalen'.
Wij ouderen kunnen prima elkaar ondersteunen. Daar hebben we alle tijd voor.
Naschrift;
Hulpmiddelen voor het aantrekken van steunkousen:
Een puntzak van glad materiaal, in verschillende maten.
Een zachte cilindervormige rol met zuignap.
Een elektrische aantrekhulp, die de opening van de kous elektrisch vergroot.
Een frame dat de kous open houdt.
Een panty-aantrekker.
Dit zijn prima hulpmiddelen die de oudere de nodige beweging oplevert
* Er bestaan incontinentie matjes en luiers waardoor je nog maar 1 x per dag verschoond wordt.
Of het vaker mag hangt mogelijk ook af of dit in je zorgpakket zit. Die zorg "moet wel betaalbaar blijven"