bast1aan schreef: ↑za 03 sep, 2022 22:42
Die 250W is bedoeld voor inefficiente e-bikes of om in ongunstige situaties nog vooruit te komen. Op mijn stadsfiets rij ik meestal makkelijk harder dan de meeste e-bikes (>25km/h), en daarvoor heb ik geen 250W nodig.
Waarmee ik wil zeggen dat 25km/h helemaal niet zo snel is.
25 km/u is inderdaad niet zo snel. Maar voor veel fietsers, wellicht de grote meerderheid, is dat wel een snelheid die ze niet halen. Als je aan die verkeersstroom genoeg e-fietser toevoegt die deze snelheid moeiteloos halen, en als de infrastructuur daarop niet berekend is, dan krijg je conflicten en gevaarlijke toestanden. Als het gaat om een kleine aantallen stijgen de risico's veel minder.
Een jaar geleden heb ik lezing bijgewoond over veiligheid in de bouwsector. Er bestaan ruwweg drie benadering op dat gebied.
1)
Vragen dat mensen hun gedrag aanpassen. Dat is de minst efficiënte manier om de veiligheid op bouwplaatsen te verbeteren. Te veel mensen passen hun gedrag niet aan. Dat zie je ook in het verkeer. Je zou strikt kunnen handhaven, maar dat is in de praktijk moeilijk haalbaar.
2)
Technologische snufjes, bijvoorbeeld machines die uitgerust zijn met camera's zodat de machinist ziet of er mensen in gevaar komen als hij een handeling uitvoert. Dat werkt beter dan 1) maar het werkt nog altijd niet goed. Mensen negeren die snufjes namelijk. (Op een e-fiets gaan ze zelfs knoeien met de snelheidsbegrenzer ...).
3)
De risico's van bij het design van de bouwplaats zo volledig mogelijk elimineren.
Dat is het enige wat goed werkt.
Als voorbeeld van 3) zou je
alle e-fietsen kunnen bannen van fietsinfrastructuur. Maar dat wil je niet als overheid. Je creëert dan risico's voor die e-fietsers, die tussen de auto's moeten rijden. Bovendien jaag je dan mensen weer naar de auto, en ook dat wil je niet.
Hoe kun je dan wel de risico's elimineren op fietsinfrastructuur? Door die infrastructuur te verbeteren. Maar dat kost tijd en geld. Wat doe je intussen? Je zou kunnen beginnen met de snelheidsverschillen zoveel mogelijk te elimineren. En dan kom je al snel bij maatregelen zoals de limiet van de motor verminderen tot 125 of zelfs 100 watt, een verplichte snelheidsbegrenzing op 20 km/u en dergelijke.