Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor fietser met krachtige benen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor fietser met krachtige benen

Fijn dat je zo sterk bent. Maar ook dan gaan je knieën er vroeg of laat aan met deze rijstijl.
Ga juist niet met langere cranks rijden. Dan krijg je namelijk nog meer moment op de trapas. Een fiets gaat niet kapot omdat je zoveel kracht in de benen hebt. Anders zou de Tour de France waarschijnlijk een hardloopwedstrijd zijn geweest…

Koop, als je geen verandering wilt brengen aan je rijstijl een fixie. Of nog beter: maak er zelf eentje. Dan weet je ook hoe je een onderdeel moet vervangen.
Ik lees dit alles met interesse, daar ik me deels herken in wat jij beschrijft.
-Een hoop kracht willen kunnen zetten en ook van de fiets eisen dat die dat aan moet kunnen.
-Mogelijkheid hebben om ook in een zwaar verzet weg te rijden.
-Als dit je stijl is, op zoek gaan naar een fiets die hierbij past snap ik ook.

Een aantal punten is echter ook waar:
-Alles wat kapot kan, gaat natuurlijk eerder kapot bij grote kracht. Een ketting in goede staat die ook goed gemonteerd is, trap je niet kapot. Gaat ie toch kapot, dan was er bijv een schakeltje niet goed geponst, of zat er al een haarscheurtje in een schakeltje. Trapt ie door?, dan is de oorzaak niet de kracht, maar het feit dat de ketting niet goed op de tandwielen of bladen ligt (ketting te lang, tandwielen versleten, tandblad versleten). Bij grote kracht komt dit echter wel veel sneller aan het licht, Ik heb het zelf ondervonden. Bij een piek van 1000 Watt gaat het mis en bij constante belasting van 300 Watt kun je er nog duizenden kilometers mee doorrijden zonder te ervaren dat er iets versleten is. Maar feit is dat het dan al kapot of versleten is. De kunst is alleen om dit tijdig op te merken. Bij woon-werk verkeer alleen is dat niet zo'n probleem lijkt me. Op reis is het wellicht lastiger.
-Verkeerd schakelen kan zeker een oorzaak zijn van problemen die je ervaren hebt: dat kan gebeuren bij onjuiste afstelling van de derailleur, maar zeker ook aan jouw veronderstelling dat je in de juiste versnelling geschakeld staat terwijl dat (nog) niet zo is. Dat uit zich dan in doortrappen/kraken/schurend geluid oid.
-M.b.t. je knieën zijn de adviezen natuurlijk welgemeend en juist. Je zult daar echter zelf de keuze in moeten maken. Ik kan me ook voorstellen dat je daaraan geen concessies wilt doen en daarom de oplossing in het materiaal zoekt. Die is er, maar dat vereist zoals gezegd wel onderhoud (of op zijn minst opmerkzaamheid). Snappen wanneer een signaal van je materiaal erop duidt dat er iets aan de hand is (en wat dan wel) is dan belangrijk, en daarbij kan een cursus wellicht helpen.

Wat verder belangrijk is, zijn sterke wielen: de juiste velgen, de juiste hoeveelheid spaken. (Mocht je interesse hebben, stuur me dan een PB, dan kan ik je doorverwijzen naar iemand die je daar goed advies over kan geven en de wielen ook voor je kan samenstellen en bouwen).
Ik heb ook een Gazelle Primeur uit 1990, daar haal ik nog prima 28km/h mee na een avondje café (op 11km afstand) zoals gisteravond. Ik heb mezelf aangeleerd in een licht verzet te rijden, beter voor mens en materiaal.
Ik schiet soms ook door als ik op mijn fiets met naafversnellingen fiets. Dat gebeurt frequenter naarmate het onderhoud langer geleden is. Heeft meer te maken met verkeerd schakelen waardoor alles ontregeld wordt en niet mooi op zijn plaats valt.

Als je echt zoveel kracht wilt zetten neem je beter een derailleur. Maar daar was je toch al naar aan het kijken.
Naafversnellingen zijn vooral gevoelig voor verkeerde afstelling van de kabel. Bij mij was het doorschieten voorbij toen ik eens de kabel had vervangen en opnieuw had afgesteld. Als je hier te lang mee wacht (icm veel kracht gebruiken) gaat de naaf helaas onherstelbaar kapot.
bast1aan schreef:
zo 21 aug, 2022 20:53
Naafversnellingen zijn vooral gevoelig voor verkeerde afstelling van de kabel. Bij mij was het doorschieten voorbij toen ik eens de kabel had vervangen en opnieuw had afgesteld. Als je hier te lang mee wacht (icm veel kracht gebruiken) gaat de naaf helaas onherstelbaar kapot.
Nu ik dat zo lees vrees ik dat dit bij mij (zeer beperkt) het geval is. Want de fiets is al door 3 fietsenmakers afgesteld in het verleden. En al 2 nieuwe kabels in 4 jaar tijd. Maar het probleem blijft iedere keer na enkele maanden terugkeren.
En het gaat dan zelfs over een e-bike met achterwielaandrijving. Dus de kracht is altijd beperkt. De motor geeft genoeg kracht om met weinig druk op de trappers snel te vertrekken.

Ben na het eerst grote onderhoud ook nog eens extra opletten op mijn manier van schakelen.

Omdat het een e-bike is is het gelukkig geen groot probleem. Tenzij de batterij leeg is natuurlijk. Alhoewel het dan ook enkel is bij echt hard trappen.
Er is iets wat ik niet helemaal begrijp.
De OP zegt dat hij met 25 km/u een erg hoge trapfrequentie heeft in de versnelling waarmee hij uit stilstand vertrekt.
Wat is erg hoog? Laat ons zeggen 90-100 omwentelingen per minuut.
Als ik dan de rekenmachine neem, komt dat voor mijn racefiets uit op ongeveer 50 x 22. Met 90-100 omwentelingen rij ik dan ongeveer 25 km/u.
50 x 22 is geen klein verzet om mee te vertrekken maar ook weer niet buitensporig hoog. Op mijn 11-32 cassette is dat het 8ste kransje als je begint te tellen bij het kleinste kransje.

Ik weet niks van Gazelles, naafversnellingen etc., maar je maakt me niet wijs dat een fatsoenlijke derailleurfiets een start uit stilstand met een 50 x 22 niet aankan zonder buitensporige slijtage.

Als je met hoge trapfrequentie bedoelt 60 omwentelingen met minuut, dan heb je een ander verhaal. Dat komt overeen met een 50 x 14 met 25 km/u. Dat vind ik een groot verzet voor een spurt uit stilstand. En zoals sommige anderen hier vraag ik me af wat het doet met je knieën. Een been bestaat niet alleen uit spieren maar ook uit bot, kraakbeen en pezen. Je kunt spieren hebben die te sterk zijn voor rest. Dat is me na een knieblessure bevestigd door een arts.
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 11:08
Ik weet wel dat je een fiets daar zwaar mee belast, maar dat is nu eenmaal mn rijstijl en daar haal ik veel plezier uit en zou ik liever niet willen aanpassen. Ik zie het als een soort van baanwielrennen, daar zetten ze ook veel kracht vanuit stilstand ivm zwaar verzet. Dus nu zoek ik idealiter een fiets die deze rijstijl beter ondersteunt, niet een fiets waar ik mn rijstijl op moet aanpassen. Ben best bereid fiets wat vaker te laten onderhouden als dat helpt.
Er klinkt hier en daar trots door in je beschrijving dat je met een rijstijl voor baanwedstrijden in staat bent stadsfietsen stuk te trappen. Na twee Gazelles ben je nu op zoek naar een nieuwe, iets grotere uitdaging. Dan raden wij je met al onze ervaring en deskundigheid een beter merk aan zodat je over ongeveer een jaar kan melden dat je ook die soldaat hebt gemaakt.
Daarnaast zijn er twee mogelijkheden: of je past je rijstijl aan, of je zorgt voor regelmatig goed onderhoud. En als je dat onderhoud laat uitvoeren omdat een beetje baanwielrenner daar zijn personeel voor heeft, dan kun je samen met je fietsenmaker uitrekenen wat op de langere termijn het minste kost: een dure fiets met weinig reparaties of een goedkope fiets met veel reparaties.
Alles is relatief. Het is uiteindelijk beter je fiets stuk te trappen dan je hond te schoppen maar het blijft interessant waarom je dat doet. :wink:
derdekeer schreef:
zo 21 aug, 2022 21:27
Er is iets wat ik niet helemaal begrijp.
De OP zegt dat hij met 25 km/u een erg hoge trapfrequentie heeft in de versnelling waarmee hij uit stilstand vertrekt.
Wat is erg hoog? Laat ons zeggen 90-100 omwentelingen per minuut.
Als ik dan de rekenmachine neem, komt dat voor mijn racefiets uit op ongeveer 50 x 22. Met 90-100 omwentelingen rij ik dan ongeveer 25 km/u.
50 x 22 is geen klein verzet om mee te vertrekken maar ook weer niet buitensporig hoog. Op mijn 11-32 cassette is dat het 8ste kransje als je begint te tellen bij het kleinste kransje.

Ik weet niks van Gazelles, naafversnellingen etc., maar je maakt me niet wijs dat een fatsoenlijke derailleurfiets een start uit stilstand met een 50 x 22 niet aankan zonder buitensporige slijtage.

Als je met hoge trapfrequentie bedoelt 60 omwentelingen met minuut, dan heb je een ander verhaal. Dat komt overeen met een 50 x 14 met 25 km/u. Dat vind ik een groot verzet voor een spurt uit stilstand. En zoals sommige anderen hier vraag ik me af wat het doet met je knieën. Een been bestaat niet alleen uit spieren maar ook uit bot, kraakbeen en pezen. Je kunt spieren hebben die te sterk zijn voor rest. Dat is me na een knieblessure bevestigd door een arts.
Zoals ik het begrijp wil de TS vertrekken in een zware versnelling om vervolgens wel nog te kunnen schakelen als de frequentie te hoog wordt.

Dus de slijtage is in deze eigenlijk vooral te wijten aan de eerste meters bij vertrek. Want iedere fiets kan 25km wel aan. Dat zal het probleem niet zijn.
Arnoudt schreef:
zo 21 aug, 2022 21:48
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 11:08
Ik weet wel dat je een fiets daar zwaar mee belast, maar dat is nu eenmaal mn rijstijl en daar haal ik veel plezier uit en zou ik liever niet willen aanpassen. Ik zie het als een soort van baanwielrennen, daar zetten ze ook veel kracht vanuit stilstand ivm zwaar verzet. Dus nu zoek ik idealiter een fiets die deze rijstijl beter ondersteunt, niet een fiets waar ik mn rijstijl op moet aanpassen. Ben best bereid fiets wat vaker te laten onderhouden als dat helpt.
Er klinkt hier en daar trots door in je beschrijving dat je met een rijstijl voor baanwedstrijden in staat bent stadsfietsen stuk te trappen. Na twee Gazelles ben je nu op zoek naar een nieuwe, iets grotere uitdaging. Dan raden wij je met al onze ervaring en deskundigheid een beter merk aan zodat je over ongeveer een jaar kan melden dat je ook die soldaat hebt gemaakt.
Daarnaast zijn er twee mogelijkheden: of je past je rijstijl aan, of je zorgt voor regelmatig goed onderhoud. En als je dat onderhoud laat uitvoeren omdat een beetje baanwielrenner daar zijn personeel voor heeft, dan kun je samen met je fietsenmaker uitrekenen wat op de langere termijn het minste kost: een dure fiets met weinig reparaties of een goedkope fiets met veel reparaties.
Alles is relatief. Het is uiteindelijk beter je fiets stuk te trappen dan je hond te schoppen maar het blijft interessant waarom je dat doet. :wink:
Moest glimlachen, al ontgaat de vergelijking met het schoppen van de hond me een beetje.

Ik zie mn rit naar werk als een tijdrit die ik zo snel mogelijk wil voltooien in een comfortabele pose. Als ik jet 1 minuut sneller doe sta ik als een tevreden man onder de douche.

Ik ben niet trots dat ik de fietsen kapot trap, want het kost me geld en zorgt ervoor dat ik teleurgesteld raak in een merk.

Maar goed, zal de adviezen ter harte nemen en terugschakelen bij het stoplicht.

Mbt de marktplaats-link: dan word je dus derde eigenaar van een fiets en is de vraagprijs nog steeds boven de 2k. Dan koop ik m liever nieuw voor 3.5k inc garantie en gedeeltelijke belastingaftrek. Plus ik weet ook niet wat voorgaande eigenaren ermee gedaan hebben.
Shorttrack schreef:
zo 21 aug, 2022 21:53
derdekeer schreef:
zo 21 aug, 2022 21:27
Er is iets wat ik niet helemaal begrijp.
De OP zegt dat hij met 25 km/u een erg hoge trapfrequentie heeft in de versnelling waarmee hij uit stilstand vertrekt.
Wat is erg hoog? Laat ons zeggen 90-100 omwentelingen per minuut.
Als ik dan de rekenmachine neem, komt dat voor mijn racefiets uit op ongeveer 50 x 22. Met 90-100 omwentelingen rij ik dan ongeveer 25 km/u.
50 x 22 is geen klein verzet om mee te vertrekken maar ook weer niet buitensporig hoog. Op mijn 11-32 cassette is dat het 8ste kransje als je begint te tellen bij het kleinste kransje.

Ik weet niks van Gazelles, naafversnellingen etc., maar je maakt me niet wijs dat een fatsoenlijke derailleurfiets een start uit stilstand met een 50 x 22 niet aankan zonder buitensporige slijtage.

Als je met hoge trapfrequentie bedoelt 60 omwentelingen met minuut, dan heb je een ander verhaal. Dat komt overeen met een 50 x 14 met 25 km/u. Dat vind ik een groot verzet voor een spurt uit stilstand. En zoals sommige anderen hier vraag ik me af wat het doet met je knieën. Een been bestaat niet alleen uit spieren maar ook uit bot, kraakbeen en pezen. Je kunt spieren hebben die te sterk zijn voor rest. Dat is me na een knieblessure bevestigd door een arts.
Zoals ik het begrijp wil de TS vertrekken in een zware versnelling om vervolgens wel nog te kunnen schakelen als de frequentie te hoog wordt.

Dus de slijtage is in deze eigenlijk vooral te wijten aan de eerste meters bij vertrek. Want iedere fiets kan 25km wel aan. Dat zal het probleem niet zijn.
Exact. Dat snelle geschakel bij optrekken stoplicht heeft niet mn voorkeur. Dat je binnen 8 seconden van 1 naar 2 naar 3 gaat.
ForV3456 schreef:
za 20 aug, 2022 22:31

wat is je budget?

Flexibel maar liefst onder de EUR 3000. Zit niet te wachten op gazelle van 800 euro die ik binnen een jaar kapot trap en kan afschrijven.

Met een fiets als deze kan je er met je budget de komende 17 jaar ieder jaar één naar de schroothoop trappen (inflatie niet meegerekend):
524ED867-4391-4679-94F6-1D0E645394A6.jpeg
derdekeer schreef:
zo 21 aug, 2022 21:27
Er is iets wat ik niet helemaal begrijp.
De OP zegt dat hij met 25 km/u een erg hoge trapfrequentie heeft in de versnelling waarmee hij uit stilstand vertrekt.
Wat is erg hoog? Laat ons zeggen 90-100 omwentelingen per minuut.
Als ik dan de rekenmachine neem, komt dat voor mijn racefiets uit op ongeveer 50 x 22. Met 90-100 omwentelingen rij ik dan ongeveer 25 km/u.
50 x 22 is geen klein verzet om mee te vertrekken maar ook weer niet buitensporig hoog. Op mijn 11-32 cassette is dat het 8ste kransje als je begint te tellen bij het kleinste kransje.

Ik weet niks van Gazelles, naafversnellingen etc., maar je maakt me niet wijs dat een fatsoenlijke derailleurfiets een start uit stilstand met een 50 x 22 niet aankan zonder buitensporige slijtage.

Als je met hoge trapfrequentie bedoelt 60 omwentelingen met minuut, dan heb je een ander verhaal. Dat komt overeen met een 50 x 14 met 25 km/u. Dat vind ik een groot verzet voor een spurt uit stilstand. En zoals sommige anderen hier vraag ik me af wat het doet met je knieën. Een been bestaat niet alleen uit spieren maar ook uit bot, kraakbeen en pezen. Je kunt spieren hebben die te sterk zijn voor rest. Dat is me na een knieblessure bevestigd door een arts.
Gazelle heeft 3 versnellingen en ik laat m dus hele rit in 3 staan. Als je 25 aantikt is de frequentie best hoog en zou ik bijv op willen schakelen naar hoger verzet.
fietsreiziger schreef:
zo 21 aug, 2022 20:21
Ik lees dit alles met interesse, daar ik me deels herken in wat jij beschrijft.
-Een hoop kracht willen kunnen zetten en ook van de fiets eisen dat die dat aan moet kunnen.
-Mogelijkheid hebben om ook in een zwaar verzet weg te rijden.
-Als dit je stijl is, op zoek gaan naar een fiets die hierbij past snap ik ook.

Een aantal punten is echter ook waar:
-Alles wat kapot kan, gaat natuurlijk eerder kapot bij grote kracht. Een ketting in goede staat die ook goed gemonteerd is, trap je niet kapot. Gaat ie toch kapot, dan was er bijv een schakeltje niet goed geponst, of zat er al een haarscheurtje in een schakeltje. Trapt ie door?, dan is de oorzaak niet de kracht, maar het feit dat de ketting niet goed op de tandwielen of bladen ligt (ketting te lang, tandwielen versleten, tandblad versleten). Bij grote kracht komt dit echter wel veel sneller aan het licht, Ik heb het zelf ondervonden. Bij een piek van 1000 Watt gaat het mis en bij constante belasting van 300 Watt kun je er nog duizenden kilometers mee doorrijden zonder te ervaren dat er iets versleten is. Maar feit is dat het dan al kapot of versleten is. De kunst is alleen om dit tijdig op te merken. Bij woon-werk verkeer alleen is dat niet zo'n probleem lijkt me. Op reis is het wellicht lastiger.
-Verkeerd schakelen kan zeker een oorzaak zijn van problemen die je ervaren hebt: dat kan gebeuren bij onjuiste afstelling van de derailleur, maar zeker ook aan jouw veronderstelling dat je in de juiste versnelling geschakeld staat terwijl dat (nog) niet zo is. Dat uit zich dan in doortrappen/kraken/schurend geluid oid.
-M.b.t. je knieën zijn de adviezen natuurlijk welgemeend en juist. Je zult daar echter zelf de keuze in moeten maken. Ik kan me ook voorstellen dat je daaraan geen concessies wilt doen en daarom de oplossing in het materiaal zoekt. Die is er, maar dat vereist zoals gezegd wel onderhoud (of op zijn minst opmerkzaamheid). Snappen wanneer een signaal van je materiaal erop duidt dat er iets aan de hand is (en wat dan wel) is dan belangrijk, en daarbij kan een cursus wellicht helpen.

Wat verder belangrijk is, zijn sterke wielen: de juiste velgen, de juiste hoeveelheid spaken. (Mocht je interesse hebben, stuur me dan een PB, dan kan ik je doorverwijzen naar iemand die je daar goed advies over kan geven en de wielen ook voor je kan samenstellen en bouwen).
Dank voor de adviezen, ik neem ze ter harte met name wat betreft knieen (en rug).
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 10:28
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 10:18
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 09:46
Wat ging stuk aan die Gazelle?
Versnellingen en alles kraakte.
Heb in het verleden bij andere fietsen ook twee kettingen kapot getrapt (waaronder een nieuwe, maar kan ook aan tandwiel hebben gelegen) en een trapper eraf getrapt. Trapas heeft het ook wel eens begeven (dat ie er scheef inhing).
Wat ging er stuk aan die versnelingen?
Kraken is niet stuk maar meestal slecht onderhoud.
Een ketting kapot trappen komt zelden door een slechte ketting, nooit doordat je te sterk bent, heel soms door verkeerd schoonmaakgedrag, vaak door verkeerde montage maar meestal door verkeerd schakelen.
Een kapotte pedaal doordat je te sterk bent lijkt me bijzonder bij een gewicht van slechts 85 kilo. Waarschijnlijk was dat geen goede versie en/of had hij al veel meegemaakt.
Een kapotte trapas komt nooit doordat je te sterk bent.

Ik denk dat je het meeste winst kunt boeken met een goede fiets die je op de juiste manier gebruikt en goed onderhoudt. Elke fiets heeft onderhoud nodig, ook fietsen van tienduizend euro.

Wel heb ik eens een vriend gehad die misschien wat op jou leek. Hij leende even mijn stadsfiets en ik zag hem in de derde versnelling ermee wegfietsen. Het frame boog alle kanten op. :shock: De jongeman was er een die ca. 125 kilo woog. Ik heb hem mijn fiets niet meer uitgeleend. :D
Ik vind het helemaal niet vreemd dat je naar een fiets kijkt die voor grotere en sterkere mensen is bedoeld. Maar meestal hebben die dezelfde versnellingen, trapassen en allerlei andere onderdelen als gewone fietsen. Pedalen en zadels maken niet uit want die kunt je op elke fiets simpel zelf vervangen.

Wel heb je een grote vraag bij de 'misschien'-vakanties. Misschien is het beter om eerst een gewone fiets te kopen voor woonwerk en later pas een voor de vakanties. De ideale vakantiefiets voor je reizen is namelijk compleet een andere dan de ideale woonwerkfiets. Je kunt die vakantiefiets wel voor woonwerk gaan gebruiken, maar waarschijnlijk wordt dat duurder dan twee fietsen. Het is een overweging.
Mbt laatste alinea - waarin verschillen deze? Moet me met beide fietsen met fietstas verplaatsen?
Leon schreef:
zo 21 aug, 2022 11:44
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 11:08
Bij gazelle versnelling was de versnellingsdraad trouwens geknapt (er viel een bout met stuk draad op de grond) waardoor ik alleen nog maar in 1e versnelling kon fietsen, weet niet of dat ook onderhoud/afstelling is?
Het zou behalve onderhoud, afstelling of verwaarlozing ook nog een slecht ontwerp kunnen zijn, of desnoods overdreven lomp schakelgedrag maar het komt zeker niet door je beenspieren.

Misschien is het nuttigste waarin je kunt investeren een cursus fietsonderhoud. Dan weet je waar je bij een fiets op moet letten vóórdat iets fout gaat. Deze staat hier goed aangeschreven: http://www.m-gineering.nl/repacurs.htm
Heb een mail gestuurd, dank
bodhi schreef:
zo 21 aug, 2022 15:50
ik ben 195 lang bij 90 kg en fiets elke dag naar me werk totaal 23 km per dag
ik heb 10 jaar geleden een jan jansen met rohloff naaf met ketting aangeschaft
heb in het verleden ook wel het een en ander kapot getrapt
het maakt toch wel iets uit als je sterke benen heb dus ik snap je vraag wel
een bevriende fietsenmaker adviseerde dan ook geen shimano naaf te nemen
ik ben nu 50000 km verder met deze fiets
2 x nieuwe achter velg er op vanwege slijtage met velgremmen
heel wat magura rem blokken
3 x een ketting en achter kransejes vervangen
1 x voorblad vervangen
2 x paar banden
bracket lager vervangen
naaf elk jaar ze badje olie ververst
al met al weinig onderhoud voor een alle dagen fiets door weer en wind en ook nog me bobtrailer met hond er in mee 2 x per week
dus mijn advies een degelijk schakelsysteem en ik zou nu voor schrijfremmen gaan
Geen naaf, dus een derailleur dan?
ForV3456 schreef:
zo 21 aug, 2022 22:22
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... hrmo-61-cm

Wat vinden jullie hiervan bijv?
Mooi ding!

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een Shimano of Rohloff naaf kapot trapt en bij een derailleur lijkt het me ook knap lastig.
Dan moet je willens en wetens met volle kracht op de pedalen staan tijdens het schakelen of terugschakelen wanneer je stilstaat en dan met volle kracht op de pedalen. Dan wil er wel wat kraken.
Bij een ketting die knapt zijn naar mijn idee de uiteinden gewoon niet goed aan elkaar gezet.