Ik lees dit alles met interesse, daar ik me deels herken in wat jij beschrijft.
-Een hoop kracht willen kunnen zetten en ook van de fiets eisen dat die dat aan moet kunnen.
-Mogelijkheid hebben om ook in een zwaar verzet weg te rijden.
-Als dit je stijl is, op zoek gaan naar een fiets die hierbij past snap ik ook.
Een aantal punten is echter ook waar:
-Alles wat kapot kan, gaat natuurlijk eerder kapot bij grote kracht. Een ketting in goede staat die ook goed gemonteerd is, trap je niet kapot. Gaat ie toch kapot, dan was er bijv een schakeltje niet goed geponst, of zat er al een haarscheurtje in een schakeltje. Trapt ie door?, dan is de oorzaak niet de kracht, maar het feit dat de ketting niet goed op de tandwielen of bladen ligt (ketting te lang, tandwielen versleten, tandblad versleten). Bij grote kracht komt dit echter wel veel sneller aan het licht, Ik heb het zelf ondervonden. Bij een piek van 1000 Watt gaat het mis en bij constante belasting van 300 Watt kun je er nog duizenden kilometers mee doorrijden zonder te ervaren dat er iets versleten is. Maar feit is dat het dan al kapot of versleten is. De kunst is alleen om dit tijdig op te merken. Bij woon-werk verkeer alleen is dat niet zo'n probleem lijkt me. Op reis is het wellicht lastiger.
-Verkeerd schakelen kan zeker een oorzaak zijn van problemen die je ervaren hebt: dat kan gebeuren bij onjuiste afstelling van de derailleur, maar zeker ook aan jouw veronderstelling dat je in de juiste versnelling geschakeld staat terwijl dat (nog) niet zo is. Dat uit zich dan in doortrappen/kraken/schurend geluid oid.
-M.b.t. je knieën zijn de adviezen natuurlijk welgemeend en juist. Je zult daar echter zelf de keuze in moeten maken. Ik kan me ook voorstellen dat je daaraan geen concessies wilt doen en daarom de oplossing in het materiaal zoekt. Die is er, maar dat vereist zoals gezegd wel onderhoud (of op zijn minst opmerkzaamheid). Snappen wanneer een signaal van je materiaal erop duidt dat er iets aan de hand is (en wat dan wel) is dan belangrijk, en daarbij kan een cursus wellicht helpen.
Wat verder belangrijk is, zijn sterke wielen: de juiste velgen, de juiste hoeveelheid spaken. (Mocht je interesse hebben, stuur me dan een PB, dan kan ik je doorverwijzen naar iemand die je daar goed advies over kan geven en de wielen ook voor je kan samenstellen en bouwen).