Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijnroute versus Maasroute - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rijnroute versus Maasroute

derdekeer schreef:
vr 10 jun, 2022 22:22
Terug een beetje on topic, heb ik een vraag voor de TS.

Denk je dat je leuk gaat vinden, dagen aan een stuk langs een rivier rijden?
Nou eerlijk gezegd, denk ik niet dat het leuk is om dagen aan een stuk langs een rivier te rijden 8) . Maar het is mijn eerste (solo)fietstocht en ik dacht, laat ik niet te moeilijk beginnen. Over zowel de Maas- als de Rijnroute las ik dat ze goed te doen zijn voor beginners. Een route meer door binnenland en dorpjes/kleine steden zou ik leuker vinden, maar dan kom je al snel in meer heuvels terecht. Daar ben ik niet op getraind.
Wat ik tot nu toe uit jullie reacties haal is dat beide routes saaie stukken hebben en dat het in Frankrijk heel lastig vegetarisch eten is. Dus dat is nu één plus meer voor de Rijnroute :)
Mocht je het niet erg vinden om met de trein naar begin- en eindpunt te gaan, dan zou je in het vegavriendelijker Duitsland ook nog een andere route kunnen overwegen. Zo zag ik een route van 600 km langs de Main: https://www.mainradweg.com/. Ik ken deze route zelf niet. Geen idee of je interesse hebt in kastelen, vakwerkhuizen en wijnranken, maar het is voor iemand die (nog) geen klimbenen heeft vast goed te doen. En zodra je onderweg toch meer wilt klimmen, snij je gewoon zo'n rivierbocht af.
ik dacht eraan om binnenkort via Maastricht naar Namen te gaan en dan terug over Leuven naar de Zuid hollandse polder. Maar de industrie bij Luik trekt me niet, dan fiets ik wel langs de Rotterdamse havens, daar heb je ook 45km industrie.
Ellema schreef:
za 11 jun, 2022 09:06
derdekeer schreef:
vr 10 jun, 2022 22:22
Terug een beetje on topic, heb ik een vraag voor de TS.

Denk je dat je leuk gaat vinden, dagen aan een stuk langs een rivier rijden?
Nou eerlijk gezegd, denk ik niet dat het leuk is om dagen aan een stuk langs een rivier te rijden 8) . Maar het is mijn eerste (solo)fietstocht en ik dacht, laat ik niet te moeilijk beginnen. Over zowel de Maas- als de Rijnroute las ik dat ze goed te doen zijn voor beginners. Een route meer door binnenland en dorpjes/kleine steden zou ik leuker vinden, maar dan kom je al snel in meer heuvels terecht. Daar ben ik niet op getraind.
Wat ik tot nu toe uit jullie reacties haal is dat beide routes saaie stukken hebben en dat het in Frankrijk heel lastig vegetarisch eten is. Dus dat is nu één plus meer voor de Rijnroute :)
Als het je eerste fietstocht is, zou ik zeker voor de Rijnroute kiezen. Vooral in Frankrijk zijn er op de Maasroute niet veel voorzieningen en goed plannen van onderdak en boodschappen is noodzakelijk. Dat lijkt me voor een eerste tocht misschien wat veel gevraagd. Overigens rijd je in België wel, maar in Frankrijk vaak niet echt langs de Maas, maar door een licht heuvelachtig landschap met een paar forse klimmetjes, de bovenloop van de Maas is een vrij miezerig riviertje. De Rijnroute is heel anders, je rijdt vaak langs de rivier en daar is altijd leven: scheepvaartverkeer en ja, ook best veel industrie op bepaalde plekken. Na de NL grens eerst een bekend rivierenlandschap, dan vanaf Königswinter tot Bingen heuvels met kastelen, schattige dorpjes en veel gezelligheid (de romantische Rijn, het mooiste stuk) en na Mainz veel uiterwaarden met een paar aardige steden zoals Worms en Speyer, en het laatste deel tot Basel een gekanaliseerde rivier. Daar zou je beter door de Franse Elzas kunnen fietsen als je meer afwisseling en een mooi landschap zoekt. In elk geval is langs de Rijnroute onderdak en boodschappen doen geen enkel probleem. Ook terrasjes etc. zijn er in overvloed, terwijl je in Frankrijk geluk hebt als je überhaupt een open café treft. Wat niet wegneemt dat dit zeker ook een mooie route is. Wellicht heb je iets aan de verslagen van de Maasroute in Frankrijk en de Rijnroute in Duitsland op mijn website.
Ellema schreef:
za 11 jun, 2022 09:06

Nou eerlijk gezegd, denk ik niet dat het leuk is om dagen aan een stuk langs een rivier te rijden 8) . Maar het is mijn eerste (solo)fietstocht en ik dacht, laat ik niet te moeilijk beginnen. Over zowel de Maas- als de Rijnroute las ik dat ze goed te doen zijn voor beginners. Een route meer door binnenland en dorpjes/kleine steden zou ik leuker vinden, maar dan kom je al snel in meer heuvels terecht. Daar ben ik niet op getraind.
Wat ik tot nu toe uit jullie reacties haal is dat beide routes saaie stukken hebben en dat het in Frankrijk heel lastig vegetarisch eten is. Dus dat is nu één plus meer voor de Rijnroute :)
Misschien is de Rijnroute dan inderdaad geschikter. Zwaar is de Maasroute niet, maar in Frankrijk moet je af en toe klimmen en als de conditie er niet is, dan is ze er niet. Het heeft geen zin om stil te vallen in de middle of nowhere, zeker niet omdat de voorzieningen schaarser worden naarmate je het eindpunt in Langres nadert.
En begrijp ik het goed dat je alleen rijdt? Dat zou een bijkomende reden kunnen zijn om de voorkeur te geven aan een iets drukkere route met meer andere fietsers. Ik kan me voorstellen dat je dat prettiger vindt voor een eerste lange fietsreis.
peter de rijk schreef:
za 11 jun, 2022 14:03

Als het je eerste fietstocht is, zou ik zeker voor de Rijnroute kiezen. [...] daar zou je beter door de Franse Elzas kunnen fietsen als je meer afwisseling en een mooi landschap zoekt.
Leuke reisverslagen, dank! Ik ga voor de Rijnroute. Is het moeilijk om zelf een alternatief door de Elzas te maken? Of staat zo'n alternatief in de reisgids? Ik las ook ergens dat de Benjaminse route naar Rome een groot deel van de Rijn volgt maar wel door de Elzas gaat. Klopt dat?

Enne, als ik geen lowriders op mijn voorvork meeneem, zou ik dan theoretisch aan 40 L achtertassen genoeg kunnen hebben? (incl tent, slaapzak, matje, gasbrandertje)
Ellema schreef:
za 11 jun, 2022 20:59

Enne, als ik geen lowriders op mijn voorvork meeneem, zou ik dan theoretisch aan 40 L achtertassen genoeg kunnen hebben? (incl tent, slaapzak, matje, gasbrandertje)
Ja hoor, kan prima.

Tentje kan bovenop je achterdrager tussen je tassen in, dus die is niet echt van invloed. Tenzij je een heeeele grote tent meeneemt dan ;) Probeer het maar eens uit tijdens een weekendje voor vertrek.

Kijk ook eens in het Paklijst-topic voor inspiratie:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Als je hier in dit topic of daar in dat topic je paklijst plaatst willen we best even meedenken wat eventueel dingen zijn om thuis te laten, te wisselen voor iets anders of juist toe te voegen.
Potjandikkie, knoop doorgehakt voor de Rijnroute, bus naar Basel geboekt, blijkt de bus niet te rijden in juli/augustus. Trein naar Basel in juli ook uitverkocht. Aargh.
Je wilt niet heen en weer fietsen, begrijp ik. Nou, de ene kant op fietsen en de andere kant op in een paar dagen met lokale treinen. Niet zo ingewikkeld hoor.
Of langs de Rijn naar Koblenz, langs de Moezel naar Metz, via Verdun naar Sedan, en dan langs de Maas weer terug. Plenty opties.
Ellema schreef:
zo 12 jun, 2022 20:14
Potjandikkie, knoop doorgehakt voor de Rijnroute, bus naar Basel geboekt, blijkt de bus niet te rijden in juli/augustus. Trein naar Basel in juli ook uitverkocht. Aargh.
Ik ging vorig jaar vanuit Bazel met de trein zonder een enkele reservering nodig te hebben.

Het ging weliswaar wel met alleen regionale treinen en duurde van 06:30 tot 22:30 om thuis te komen, maar het kan dus wel :D
Ondertussen toch gelukt, joehee. Heen met de nachttrein. En mocht ik het terugfietsen zat zijn, ga ik inderdaad met regionale treinen terug - of stukkies afsnijden.
Vind 't wel spannend, fiets op de trein krijgen, alle bagage eraf sjouwen....
Ellema schreef:
ma 13 jun, 2022 18:58
Ondertussen toch gelukt, joehee. Heen met de nachttrein. En mocht ik het terugfietsen zat zijn, ga ik inderdaad met regionale treinen terug - of stukkies afsnijden.
Vind 't wel spannend, fiets op de trein krijgen, alle bagage eraf sjouwen....

Maak het voor jezelf niet spannender dan het is.
Gewoon gaan en genieten.

Jan
Polariteit schreef:
ma 13 jun, 2022 06:42
Ellema schreef:
zo 12 jun, 2022 20:14
Potjandikkie, knoop doorgehakt voor de Rijnroute, bus naar Basel geboekt, blijkt de bus niet te rijden in juli/augustus. Trein naar Basel in juli ook uitverkocht. Aargh.
Ik ging vorig jaar vanuit Bazel met de trein zonder een enkele reservering nodig te hebben.

Het ging weliswaar wel met alleen regionale treinen en duurde van 06:30 tot 22:30 om thuis te komen, maar het kan dus wel :D
Regionale treinen zijn deze zomer een probleem in Duitsland door de explosieve toestroom van reizigers dankzij het 9 euro abonnement dat een maand geldt in regionale treinen.
Ellema schreef:
ma 13 jun, 2022 18:58
Ondertussen toch gelukt, joehee. Heen met de nachttrein. En mocht ik het terugfietsen zat zijn, ga ik inderdaad met regionale treinen terug - of stukkies afsnijden.
Vind 't wel spannend, fiets op de trein krijgen, alle bagage eraf sjouwen....
Wat Hilver zegt, niet spannender maken dan het is. Zolang je genoeg overstaptijd hebt is er niks aan de hand :D

Enne veel plezier 8)
@Ellema
In Basel kan je lopen naar het Franse gedeelte van het station en dan de trein nemen naar Mulhouse of Than of Wesserling.
Vanaf Husseren-Wesserling is het zo'n 15 kilometer naar de Col de Bussang met de bron van de Moezel. De camping municipal van Urbès is een perfecte uitvalsbasis.
De fiets is gratis in de Franse trein in die regio.

Bij Toul (of eerder) verlaat je het dal van de Moezel en fietst naar het dal van de Maas.

PS
Je kan natuurlijk ook vanaf Than eerst over de Ballon d' Alzace naar de bron van de Moezel fietsen.
Erg mooi.
Het bezoek aan de VVV in het voormalig station van Bussang is de moeite waard. Erg mooie verhalen over de trieste geschiedenis van de tunnel onder de Col de Bussang door.
Stroomgebied Maas.jpg
Mosel_Einzugsgebiet.jpg
Poppink schreef:
di 14 jun, 2022 11:38
@Ellema

Bij Toul (of eerder) verlaat je het dal van de Moezel en fietst naar het dal van de Maas.
Ik snap 'm niet helemaal, sluit dit aan op de Rijnroute? Want die ga ik doen vanaf Basel. Of is dit een alternatief voor 't eerste 'saaie stuk' langs 't kanaal?
De Moezel en de Maas lopen en stukje parallel met een heuvelrug als scheiding.
Je zou bijvoorbeeld met de trein naar Basel of Than of Wesserling kunnen rijden en vandaar naar de bron van de Moezel.
Vandaar kan je doorsteken naar de bron van de Saône en verder naar de bron van de Maas of je kan gewoon de Moezel volgen tot bijvoorbeeld Toul en dan verder de Maas volgen of je kan gewoon de Moezel volgen en vanaf Koblenz het mooiste stuk van de Rijn volgen langs de Lorelei.
Of je kan ook je fantasie de vrije loop laten.
Gewoon lekker trappen.
Pak een paar Michelin kaarten erbij en de voorpret begint.

Het eerste stuk Rijn vanaf Basel naar het noorden is het overslaan zeker waard.
Het alternatief om vanaf de bron van de Moezel te fietsen is vele malen mooier.
Dat was enkele dagen ook mijn suggestie (viewtopic.php?f=12&t=37530#p421920), maar TS wil graag naar/vanaf Basel fietsen.
willem.m schreef:
vr 17 jun, 2022 19:24
Dat was enkele dagen ook mijn suggestie (viewtopic.php?f=12&t=37530#p421920), maar TS wil graag naar/vanaf Basel fietsen.
Nee hoor dat is niet waar, als reactie heb ik hierboven ergens gevraagd of het alternatief door de Elzas voor 't eerste stuk vanaf Basel ergens beschreven staat. Ik snapte 't gewoon niet.