Ellema schreef: ↑vr 10 jun, 2022 10:31
Ik twijfel tussen de Rijnroute en de Maasroute fietsen. Zijn hier mensen met ervaring met een van de twee of beide? Ik las al wel dat de Rijnroute een stuk langs een kanaal gaat, maar dat heb ik van de Maasroute ook gehoord. Ik ben benieuwd naar:
a. de afwisseling van de omgeving
b. het aantal campings langs de routes
c. overnachtingsmogelijkheden zoals warm showers of goedkope ho(s)telletjes
d. vegetarische lunchmogelijkheden onderweg
e. aantal zonuren
We hebben in 2020 de Maasroute gereden van Dinant tot Langres. Een paar keer zijn we van de route afgeweken. Zo hebben we van Dinant tot dicht bij de Franse grens gewoon de weg gevolgd. Lang geleden de Ravel langs de Maas gedaan en niet tevreden geweest. Misschien is die Ravel nu in betere staat.
Het landschap is best wel afwisselend in Frankrijk. Je rijdt daar niet de hele tijd langs het water. Op dat punt een aangename tocht.
Twee keer hebben we niet gekampeerd. De camping in Domrémy bleek dicht te zijn. In Sedan (een noodstop omdat de rits van de tent stuk was gegaan) was volgens de inwoners die we consulteerden de camping er alleen nog voor woonwagens. Soms moet je wat van de route afwijken voor een camping.
Lunchmogelijkheden waren er genoeg, maar 't is niet het hipste deel van Frankrijk. Het is meer een streek waar ze met medelijden kijken naar vegetariërs en - hopelijk - behulpzaam een oplossing zoeken. Vegetarische restaurants zijn niet bepaald prominent aanwezig in het straatbeeld. Misschien bestaan ze in plaatsen als Givet, Verdun, Sedan, Langres etc.
Luik overslaan of niet? Langs oude industriegebieden rijden, kan indrukwekkend zijn (de Samber in Charleroi!). Maar 45 kilometer is veel. Persoonlijk zou ik vanaf Visé een alternatief zoeken tot Amay of zo.
In september vorig jaar was de Ravel langs de Maas tussen Namen en Dinant op verschillende plaatsen afgesloten wegens werken. Geen idee van de huidige toestand.
In Huy zeker van de route afwijken en de Muur meenemen. Ook de chambre d'hôtes in Domremy is een aanrader. In de negentiende eeuw een soort huis van eerder lichte zeden geweest. De eigenaar weet alles over Jeanne d'Arc, onder meer dat de officiële geschiedschrijving over haar van A tot Z nonsens is.
EDIT: om misverstanden te vermijden: wat we gereden hebben was Eurovélo 19.