Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel staat uit het midden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Achterwiel staat uit het midden

Streglof schreef:
do 02 jun, 2022 21:14
PhilipBe schreef:
do 02 jun, 2022 20:37

Quick release lossen, wiel verticaal duwen, quick release vastzetten....
Allang geprobeerd; dit is niet het euvel. Als ik hem links laat zakken zit ie bij de seat stays wel in het midden maar zit ie compleet tegen de chain stays aan. Als ik rechts laat zakken is het precies omgekeerd.
Je drops staan dus over hun lengte gezien niet juist in het verticale vlak... Staan over hun lengte gezien scheef.

Bovenaan juist maar naar onder gaan ze dus "scheef" en gaat je wiel scheef naar de chain stay.

Als je je wiel in 3 dimensies kunt vastzetten zijn uiteraard je drops ook 3 dimensionaal....
Drops horen over de hele lengte plat /recht te zijn de uwe (of eentje) zijn bolvormig.
Wat zijn drops? Is het een idee om Nederlands te spreken?

Ik geloof er trouwens niks van dat een wiel scheef gaat staan als de achterpatten scheef in het frame staan. Een scheefstaand wiel betekent volgens mij dat de lengtes van de achtervorken niet kloppen en/of dat de achtervorken naar opzij verbogen zijn.

Is al gezegd of het verticale of horizontale achterpatten zijn? Horzontaal: naar voor, naar achter? Plaatje?
Leon schreef:
vr 03 jun, 2022 09:36
Wat zijn drops? Is het een idee om Nederlands te spreken?
Ho ho, niet zo snel, er kan hier sprake zijn van Engels drops ! :P
Het frame is een Gazelle Golfo sporthybride met sloped top tube en ovalen down tube en verticale dropouts.

Foto van de dropouts voor alle duidelijkheid:

Afbeelding
dubbel post, excuus. verwijderen graag.
Fietst de fiets goed? Dan zou ik me er echt niet druk om maken.
Hij fietst, maar gebalanceerd is hij niet. Met losse handen fietsen lukt echt alleen door hevig naar één kant te leunen.
De buis waar de snelspanner doorloopt kan bij het afstellen van de lagers verschoven zijn zodat deze aan een zijde de verkeerd in een pad gaat liggen. Zie de schets iets terug.
WimB schreef:
vr 03 jun, 2022 11:36
De buis waar de snelspanner doorloopt kan bij het afstellen van de lagers verschoven zijn zodat deze aan een zijde de verkeerd in een pad gaat liggen. Zie de schets iets terug.
Ik dubbel check altijd of ik de as volledig in de dropouts heb geplaatst, dus dat is niet het euvel.

Maar nou ik mijn zojuist geplaatste foto eens beter bekijk zie ik dat het lijkt alsof de rechter dropout een fractie lager in de vork gelast is t.o.v. de linker dropout. En kleine verschillen aan het begin zouden grote verschillen teweeg kunnen brengen 36cm verderop...
Ik vraag me alleen af of een fietsenmaker hier wel überhaupt iets aan kan doen dan, afgezien van compleet nieuwe dropouts laten lassen?
Streglof schreef:
vr 03 jun, 2022 12:02
WimB schreef:
vr 03 jun, 2022 11:36
De buis waar de snelspanner doorloopt kan bij het afstellen van de lagers verschoven zijn zodat deze aan een zijde de verkeerd in een pad gaat liggen. Zie de schets iets terug.
Ik dubbel check altijd of ik de as volledig in de dropouts heb geplaatst, dus dat is niet het euvel.
Ik denk dat je niet begrepen hebt wat WimB bedoelt.
Streglof schreef:
vr 03 jun, 2022 12:18
Ik vraag me alleen af of een fietsenmaker hier wel überhaupt iets aan kan doen dan, afgezien van compleet nieuwe dropouts laten lassen?
Het is allerminst zeker of dat zou helpen en het is de fiets zeker niet waard.
Streglof schreef:
vr 03 jun, 2022 11:33
Hij fietst, maar gebalanceerd is hij niet. Met losse handen fietsen lukt echt alleen door hevig naar één kant te leunen.
Dan is dát je klacht. Of het aan de scheefstand van het wiel ligt is dan nog maar de vraag...
Streglof schreef:
vr 03 jun, 2022 11:33
Hij fietst, maar gebalanceerd is hij niet. Met losse handen fietsen lukt echt alleen door hevig naar één kant te leunen.
Mr. Z schreef:
wo 01 jun, 2022 23:01
Je wil niet weten hoe scheef veel nieuwe fietsen zijn....
Maar wil jij je wiel in het midden hebben? spaken loser aan de ene kant en strakker aan de andere kant, als je fiets nu wat naar 1 kant trekt als je met losse handen fietst en daarna niet meer dan is t goed, spoort hij nu goed en daarna niet meer dan zet je hem weer zo als hij was.
Niet lullen maar poetsen! Bedoel spaak het wiel naar het midden van het frame en kijk of hij dan wel spoort, zo ja ben je makkelijk klaar.

Zo niet of wil je het doen zo als de oude generatie fietsenmakers het deden?

Leg de kromme fiets met de bolle kant naar boven op 2 stevige blokken, balhoofdbuis op 1 blok, achteras van het achterwiel op het andere blok, kijk even om je heen of er geen klanten zijn die je kunnen zien...

Zet een voet stevig ergens rond de trapas op het frame, bij een zware fietsenmaker en een slap frame zoals die van VSF is even de andere voet van de grond halen al genoeg, bij een lichte fietsenmaker en stijf frame kan er soms wat gesprongen worden voordat het frame bij buigt :wink:

Ben benieuwd wat je gaat doen, lees het misschien nog wel een x maar nu zelf vanaf morgen lekker 3 weken fietsen :wink:
Ik ben toch meer voor de methode Marten Gerritsen: http://www.m-gineering.nl/avorkricht.htm
Mr. Z schreef:
vr 03 jun, 2022 20:42

Leg de kromme fiets met de bolle kant naar boven op 2 stevige blokken, balhoofdbuis op 1 blok, achteras van het achterwiel op het andere blok, kijk even om je heen of er geen klanten zijn die je kunnen zien...

Zet een voet stevig ergens rond de trapas op het frame, bij een zware fietsenmaker en een slap frame zoals die van VSF is even de andere voet van de grond halen al genoeg, bij een lichte fietsenmaker en stijf frame kan er soms wat gesprongen worden voordat het frame bij buigt :wink:
Dit zou nog best een optie kunnen zijn idd. Als het balhoofd iets teveel naar links zit dan zou dit verklaren waarom het lijkt alsof de dropouts prima uitgelijnd zijn met het frame als ik ze opmeet, terwijl het wiel desondanks 4-5mm teveel naar rechts uitkomt.
De uitslag van het touwtje heb ik nog niet gelezen. Als door prijsstellingen de nauwkeurigheid van het frame volgens die norm is kan je buigen wat je wil.
Sporend krijgen zou misschien wel kunnen maar het achterwiel komt nooit precies boven in het midden van de achtervork te staan. Probeer het wiel in het midden te zetten en de snelspanner wat strakker aan te trekken.
Zelfde probleem heb ik in het verleden ook meegemaakt. Eenvoudig opgelost door de kogellagers op de achteras te corrigeren d.w.z. iets verplaatsen. Maar dan moet je de remmen en de derailleurs wel opnieuw afstellen. Verder ervoor zorgen dat het geheel nergens tegenaan loopt.