Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel staat uit het midden - Forum Wereldfietser

Achterwiel staat uit het midden

Mensen ik sta voor een compleet raadsel. Zoals de titel aangeeft lijkt mijn achterwiel behoorlijk uit het midden te staan. Gemeten tussen de velg en de seat stays is het verschil tussen links en rechts ongeveer 4-5mm.

Afbeelding

Om te kijken of het niet alleen het wiel is heb ik deze omgekeerd in de dropouts gemonteerd maar de afwijking naar rechts bleef zichtbaar. Ook nog een ander wiel geprobeerd, zelfde resultaat. Dus het probleem moet ergens zich in het frame bevinden.

Met behulp van RJ The Bike Guy op youtube de volgende methodes gebruikt om de dropouts uit te lijnen:

https://youtu.be/z9bPiAi_KQc

https://youtu.be/StUTN4Bb2zI

https://youtu.be/PsU8IkkFaok

Maar zelfs na al dit gedaan te hebben bleef de afwijking naar rechts bestaan. Volgens mijn diy frame alignment tool zijn de dropouts nu dus prima uitgelijnd maar toch blijf ik die 4-5mm verschil meten tussen de velg en de seat stays. En als ik de dropouts 4-5mm naar links zou buigen dan zouden ze niet meer goed uitgelijnd zijn met het frame. En de achtervork ziet er verder ook totaal niet verbogen uit ofzo...

Als ik twee extra sluitringetjes aan de rechterkant van de as doe dan lijkt het wiel zich wel beter te centreren maar dit lijkt me nou niet de manier om te gaan rijden...

Iemand enig idee wat nog meer het euvel zou kunnen zijn? Ik heb het idee dat ik alles wel geprobeerd heb ondertussen...
Ik heb dit ook wel eens gehad. Ik heb mijn brein erover gekraakt maar ook waargenomen dat de niet meer zo nieuwe fiets prima fietste en ben gestopt me er druk om te maken.
Als het verticale uitvaleinden zijn kun je er iets aan doen met een ronde vijl. Eén van de twee uitvaleinden maak je dan dieper.
Disclaimer: Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor dit misschien wel stomme idee.
Wel heel vervelend, maar er worden ook nu nog scheve, niet sporende fietsen gemaakt. Soms met zelfs 10mm verschil van voor naar achter.
En hoe ziet het er bij de chainstays uit?
Ik heb ook eens zo'n frame gehad.
Dat de wielen niet in een lijn staan kan vele oorzaken hebben.
Chainstays van ongelijke lengte
Achtervorkbenen ongelijk
Voorvorkbenen ongelijk
Enzovoort.
Het is moeilijk om vast te stellen waar de schoen wringt.
En mocht je de oorzaak al hebben weten te vinden, kan je er niets aan veranderen.
Tenminste. Zo is het mij vergaan.
Heb je wel eens een touwtje gespannen van de voorkant voorwiel naar de achterkant van het achterwiel onder de trapas door en zo 10/15 cm boven de vloer.
Het touwtje moet langs de vlakken van de banden gespannen worden en deze licht aanraken.
Op die manier kan je zien of de wielen in lijn staan.
De buis van de uitvalnaaf steekt links en rechts even ver in de padden.
Ik kan het verkeerd hebben maar vermoed toch dat een wiel wat scheef staat geen invloed heeft op het sporen van de fiets.
Voor als je fb hebt: staalgoeroe Jan Weymans doet dat zo:
https://www.facebook.com/10000991003928 ... 1671686826
Je wil niet weten hoe scheef veel nieuwe fietsen zijn....
Maar wil jij je wiel in het midden hebben? spaken loser aan de ene kant en strakker aan de andere kant, als je fiets nu wat naar 1 kant trekt als je met losse handen fietst en daarna niet meer dan is t goed, spoort hij nu goed en daarna niet meer dan zet je hem weer zo als hij was.
Die tip bedoel je toch wel met een knipoogsmiley hè?
Hij heeft het wiel al omgekeerd gehad en het wiel is symmetrisch. Om nou bij een waarschijnlijk wat ouder wiel aan te spaken te gaan draaien om een vermoedelijk foutje in het frame, waar je waarschijnlijk niet eens last van hebt proberen te herstellen vind ik twijfelachtig.
Bivendien is van de afwijking niet eens geconstateerd of het wiel naar rechts staat of schuin in de verticaal en/of in de hirizontaal. Je kunt dus ook nog van de regen in de drup komen met dat gespaak.
Voor dit soort zaken zou het toch enigszins handig zijn om op te geven waar we het over hebben.
Of zijn er nog steeds mensen die denken dat prijsverschil in producten flauwekul is. Een frame is toch een frame.
WimB schreef:
wo 01 jun, 2022 21:45
Heb je wel eens een touwtje gespannen [...]
Die truc kende ik nog niet maar idd ook op deze manier lijkt het achterwiel iets naar rechts te staan t.o.v. het voorwiel.

Maar waar ik dus nog steeds niet over uit kan is dat volgens mijn tool de dropouts wel degelijk uitgelijnd staan t.o.v. het frame, zowel de binnen- als de buitenkant. Seat stays en chain stays nagemeten; ook allemaal gelijk.

Dus het frame lijkt recht, het wiel lijkt recht, maar samen hebben ze toch een afwijking t.o.v. elkaar.

Ergens zou er dus en verborgen afwijking (of meerdere?) moeten zitten maar waar...?
Elke fietsenmaker zou dit moeten kunnen fixen
Zou moeten kunnen ... maar reken nergens op en hou overal rekening mee.
Wat zegt jouw fietsenmaker?
Ach ik kan de fietsenmaker eens vragen. Iemand een idee wat zoiets ongeveer gaat kosten?
Jazeker! Ergens tussen nul euro en een nieuwe fiets kopen omdat het probleem alleen maar erger werd.
Je wiel staat gewoonweg niet verticaal...

Je ene dropout staat een kleine 1mm hoger dan de andere....

Quick release lossen, wiel verticaal duwen, quick release vastzetten....

Maak het niet moeilijker dan het is....


(de dropout die lager zit 1 mm uitvijlen is uiteraard ook een oplossing)

(als test zou je de andere 1 mm kunnen opvullen met een dun plaatje, type kwart/half koperbuisje, dan weet je direct of dit de oorzaak is)
PhilipBe schreef:
do 02 jun, 2022 20:37

Quick release lossen, wiel verticaal duwen, quick release vastzetten....
Allang geprobeerd; dit is niet het euvel. Als ik hem links laat zakken zit ie bij de seat stays wel in het midden maar zit ie compleet tegen de chain stays aan. Als ik rechts laat zakken is het precies omgekeerd.
Op basis van de foto in het eerste bericht zou ik niet te snel conclusies durven trekken en met een vijl aan de slag gaan.

Vergewis je er eerst van dat:
  • je buitenband wel perfect symmetrisch is. Daar bij Schwalbe in Indonesië waar veel van de banden worden geproduceerd is nog heel wat werk handwerk en bij andere (goedkopere) fabrikanten zal dat vast niet minder zijn. Ik bedoel, een maandagochtendbandje is dan niet uitgesloten. https://www.youtube.com/watch?v=A5cx_72EjnA
  • je band netjes centraal op de velg ligt. Sommige banden kunnen wat dat betreft flink lastig zijn.
  • je wiel perfect symmetrisch gespaakt is. (de velg mooi centraal op naaf+casette)
Ik zou er niet zomaar van uitgaan dat de twee bovenstaande punten altijd perfect op orde zijn.
Pas daarna kan je conclusies trekken.
Ach geef toch nog even op waar we het over hebben. Doe het dan maar zo het is een fiets uit het lage-midden en hoge segment. Geloof me of niet het is belangrijk. Elke handeling extra die je moet verrichten bij het maken van een frame kost geld. En ik kan me voorstellen dat bij de inkoop van frames toleranties een heel grote rol spelen.

Bijlagen