Even een vraagje over de versnelling waarmee je berg-op zou moeten fietsen. Ik heb geen ervaring met de Alpen of zo, maar bij ons in de buurt ligt bijvoorbeeld een stukje weg van een kilometer met een stijgingspercentage tot 11%. Met een simpele Nexus-8 moet ik het laatste stukje altijd lopen, met een derailleur of Pinion lukt het aardig, maar laatst viel me daarbij (en bij andere stukken “omhoog”) al een paar keer iets op: ik had in mijn hoofd altijd de theorie van “hoe lager de versnelling hoe lichter het is”, maar ik heb al verschillende keren geconstateerd dat een stuk gevorderd op de klim de energie bijna op was en (dus) afstappen dreigde, maar dat juist het opschakelen naar een zwaardere versnelling verlichting gaf en het eind van de klim fietsend haalbaar bleek.
Mag ik hieruit begrijpen dat voor de een de oplossing zit in wat meer toeren, terwijl het voor een ander juist vermoeiender is om sneller rond te trappen en de oplossing zit een lagere cadans met wat meer kracht of bestaat een dergelijke wetmatigheid niet?
Mag ik hieruit begrijpen dat voor de een de oplossing zit in wat meer toeren, terwijl het voor een ander juist vermoeiender is om sneller rond te trappen en de oplossing zit een lagere cadans met wat meer kracht of bestaat een dergelijke wetmatigheid niet?