door
123456 » vr 28 jan, 2022 13:01
Wat betreft het oorspronkelijke topic zie ik een link naar 'overheidsbeleid' en 'investeringsmaatschappijen'.
In het geval van de woningmarkt is overheidsbeleid soms ondoordacht, te laat geëvalueerd en op basis van inzichten in de (nadelige) effecten aangepast, en te gevoelig voor de lobby van bedrijven die belangen hebben bij meer wonen en hypotheken. Sowieso zou een overheid wat mij betreft niet al te wispelturig moeten zijn met nieuw beleid dat zo erg ingrijpt in bestaande systemen, en dit eerst goed laten doorrekenen en uittesten voorafgaand aan implementatie. Maar ja, de politieke druk om binnen een kabinetsperiode maatregelen er door heen te krijgen is natuurlijk groot. En met een Eerste Kamer die anders dan vroeger (toen toetste zij vooral aan de Wet) veel meer politiek gekleurd is, is er een stuk objectief kritisch vermogen verloren gegaan.
En kijken we in de woningmarkt naar de rol van investeringsmaatschappijen, dan zie ik dat zij bijdragen aan het creëren van schaarste in een eerste levensbehoefte en grondrecht, namelijk betaalbaar wonen. (Link naar mogelijk gekleurd artikel:
https://www.advocatie.nl/huurrecht/het- ... ningmarkt/). Volgens Sander en de Kloof creëren zij blijkbaar zelfs doelbewust leegstand om huurprijzen verder op te drijven. Bedrijven zonder moreel kompas beperken hiermee kansen voor een jongere generatie, met mogelijk langdurige nadelige effecten voor de kwaliteit van leven. Schokkend vind ik niet zozeer dat die bedrijven dat doen, want zulke schurken (die de wereld naar kansen voor gewin voor henzelf en hun aandeelhouders afstruinen) zijn er altijd al geweest. Ik vind het vooral schokkend dat 'we' hen die kans geven in een domein dat zo van wezenlijk belang is voor burgers: wonen. Ik reken het voorgaande kabinetten (en zo'n clown als Stef Blok in het bijzonder) dan ook aan dat ze deze toestand hebben geschapen. De hele toestand is ontwrichtend en vormt wat mij betreft een veel groter maatschappelijk probleem dan die hele toeslagenaffaire, laat staan de fietsenmarktschaalvergroting.
Dat van die overname van Accell laat me persoonlijk koud omdat ik er geen last van heb, maar de woningmarkt maakt me best wel nijdig, juist omdat het meer gevolgen heeft voor mijn directe omgeving. Maar wat kan je het beste doen om enige invloed te hebben?