Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overname Accell groep (Koga,..) door investeringsfonds KKR - Forum Wereldfietser

Overname Accell groep (Koga,..) door investeringsfonds KKR

De Accell groep (Koga, Batavus, Sparta, Raleigh,..) is overgenomen door het investeringsfonds KKR:
‘Barbaren’ beuken poort open van boomende fietsenmarkt (met onderaan nu het volledige artikel toegevoegd)

Het tweede deel van het artikel ("Jaarlijkse groei met 14 procent") gaat dieper in op mogelijke overnames in de Europese fietsenmarkt. Men geeft aan dat er nog vele overnames kunnen volgens wegens de grote versnippering (400+ fabrikanten in Europa rondom het fietsgebeuren) en de huidige groei in de fietsenmarkt.

Opmerkingen ?


DS, 24 Jan 2022: ‘Barbaren’ beuken poort open van boomende fietsenmarkt

Nu de fietsenmarkt boomt door corona, regent het overnames. Zelfs het gevreesde Amerikaanse investeringsfonds KKR is plots bereid fors te betalen aan een Nederlandse fietsenfabrikant. Waarom?


Een van de bekende fietsenmerken dat in handen valt van Amerikaanse investeerders is Raleigh, in de jaren tachtig ooit een bekend wielersponsor van een Nederlands team onder manager Peter Post.

1,6 miljard euro in cash. Zoveel betaalt een consortium onder leiding van het beruchte Amerikaanse private-equityfonds KKR voor de beursgenoteerde fietsenfabrikant Accell uit Nederland. Accell heeft onder meer Raleigh, Haibike, Winora, Ghost, Batavus, Koga, Lapierre, Sparta, Babboe en Carqon als bekende fietsmerken in de portefeuille. Dat komt neer op 58 euro per aandeel, wat liefst 26 procent hoger is dan de slotkoers van vorige vrijdag.

Ontmanteld door KKR-‘barbaren’

Berucht, want KKR is niet zomaar een investeringsfonds. Het is was eind jaren tachtig dé pionier van een wereldwijde private equity-boom waarin investeerders, vaak met geleend geld, een bedrijf overnemen, saneren en vervolgens voor zo veel mogelijk geld doorverkopen. Een omstreden bedrijfsmodel dat voor het eerst treffend werd omschreven in de bestseller Barbarians at the gate (1989), over het lot van de Amerikaanse sigarettenfabrikant RJR Nabisco. Een iconisch bedrijf dat destijds na een recordbod met geleend geld, stap voor stap door de ‘barbaren’ van KKR werd ontmanteld en in stukjes doorverkocht.

Het Amerikaanse KKR is een kapitaalkrachtig en beursgenoteerd private-equityfonds dat in 1989 wereldberoemd werd na de publicatie van de bestseller Barbarians at the gate. reuters

Wacht de Nederlandse fietsenfabrikant, die ook in ons land enkele dochterbedrijven heeft, straks hetzelfde lot? Wie zal het zeggen. In een persbericht kondigen het consortium en Accell aan dat ze het bedrijf van de beurs gaan halen omdat het bedrijf dan ‘beter gepositioneerd zal zijn om langetermijninvesteringen te doen’.

Jaarlijkse groei met 14 procent

Want in de huidige fietsenmarkt, die volop in beweging is, liggen tal van (overname)kansen. Met dank aan de aanhoudende coronapandemie, die het openbaar vervoer wereldwijd minder populair maakte. Dan liever zonder mondmasker met je hoofd in de wind naar je werk fietsen. Dat is gezonder. Tel daarbij de toenemende duurzaamheidstrend, de opmars van de elektrische fiets en het toenemend succes van autoluwe binnensteden en je krijgt een cocktail die de wereldwijde vraag naar kwaliteitsvolle en trendy fietsen nog lange tijd zal doen boomen.

Het Amerikaanse studiebureau Facts and Factors, bijvoorbeeld, voorspelt nu al een jaarlijkse groei met ruim 14 procent tot 2028. Dat weet niet alleen het gevreesde KKR. Dat weet ook de grote concurrent van Accell, het Nederlandse Pon, dat eind vorig jaar na een gelijkaardige overname de grootste fietsenfabrikant ter wereld werd (DS 12 oktober). Datzelfde Pon weet dat zelfs al veel langer. Het bracht al in 2017 een vijandig bod uit op datzelfde Accell. Een bod dat toen nog mislukte wegens ... veel te laag.

D’Ieteren, Colruyt en GBL

Maar ook tal van Belgische investeerders zijn inmiddels al op de kar gesprongen. Volkswagenimporteur D’Ieteren, bijvoorbeeld, de Belgische tegenhanger van Pon, die vorig jaar een eigen fietsenafdeling oprichtte en met Goodbikes al een eerste overnamedeal deed. Of Bike Republic, de fietsenketen van supermarktketen Colruyt, die vorige week nog een kleine fietsenspeciaalzaak in Laakdal en Diest kocht. De twintigste (kleine) overname op rij. Of nog, de Frère-holding GBL, die vorig jaar een belang verwierf in het Duitse Canyon (het merk van Mathieu van der Poel).
Het doel van de investeerders? Via overnames meer schaalgrootte realiseren en tegelijk de risico’s in de lange toeleveringsketen inperken
Elk van die spelers wil zo snel mogelijk een sterke positie verwerven in de sterk versnipperde Europese fietsenmarkt, waar vandaag zo’n 400 kleine en middelgrote bedrijven en bedrijfjes fietsen en fietsonderdelen maken. De meeste investeerders focussen daarbij op de snelgroeiende markt van kwaliteitsfietsen en e-bikes, een markt waarin ook het Nederlandse Accell vooral actief is.

Meer schaalgrootte, minder afhankelijkheid

Hun doel? Via overnames meer schaalgrootte realiseren en tegelijk de risico’s in de (veel te) lange toeleveringsketen inperken. De ontwikkeling van elektrische fietsen en sportfietsen is namelijk duur en vraagt veel knowhow. Tegelijk zijn fietsproducenten erg afhankelijk van enkele grote leveranciers, zoals het Japanse Shimano voor versnellingen, pedalen, remmen en kettingen of enkele grote Aziatische producenten voor fietskaders.

Afhankelijkheid die zich vandaag meer dan ooit laat voelen. De meeste van die Aziatische producenten kunnen de toenemende vraag naar fietsen gewoon niet meer volgen. En als ze dan toch konden leveren, leidden logistieke problemen zoals een tekort aan zeecontainers in China (dat wereldwijd nog altijd twee op de drie fietsonderdelen produceert, red.) vaak tot een nieuw gat in de aanvoerketen. Daardoor kunnen de leveringstijden voor sommige fietsonderdelen tot op vandaag nog altijd oplopen tot een half jaar en meer.

Financiële slagkracht

Kortom, een grootschalige hertekening van de fietsenindustrie dringt zich op. Al is daarvoor vanzelfsprekend de nodige financiële slagkracht nodig. En net dat heeft KKR (met ruim 216 miljard dollar aan activa onder beheer) in overvloed. En dus opent nu ook de fietsindustrie met de glimlach de poort voor de ‘barbaren’.
Leest en huivert.
Hoge huren door verkoop panden
V&D werd in eerste instantie opgekocht door KKR, een groot Amerikaans opkoopfonds. KKR kreeg V&D in bezit en verkocht vervolgens al het onroerend goed, waarbij de nieuwe vastgoedeigenaren een garantie kregen dat de V&D-filialen voor een hoge huur bleven zitten. KKR had hiermee direct een groot deel van haar vermogen terugverdiend.

Het verkocht vervolgens de uitgemergelde winkelformule aan Sun Capital. Deze partij was overigens ook niet onbekend met dit fenomeen.
Het hele verhaal
https://www.adformatie.nl/commerce/de-1 ... ang-van-vd
frank12 schreef:
ma 24 jan, 2022 18:38
De Accell groep (Koga, Batavus, Sparta, Raleigh,..) is overgenomen door het investeringsfonds KKR:
‘Barbaren’ beuken poort open van boomende fietsenmarkt

Het tweede deel van het artikel ("Jaarlijkse groei met 14 procent") gaat dieper in op mogelijke overnames in de Europese fietsenmarkt. Men geeft aan dat er nog vele overnames kunnen volgens wegens de grote versnippering (400+ fabrikanten in Europa rondom het fietsgebeuren) en de huidige groei in de fietsenmarkt.

Opmerkingen ?
Dat artikel zit achter een betaalmuur.

Hierbij de link naar het persbericht:
https://www.accell-group.com/nl/nieuws/ ... -share.htm

Als ik eerlijk ben, maakt het me helemaal niks uit. Ik was al niet van plan om een fiets van dit bedrijf te kopen. En na de overname nog steeds niet.

Of het erg is dat Nederlandse bedrijven in handen komen van internationaal opererende investeringsmaatschappijen en of schaalvergroting in deze branche zo erg is weet ik ook niet. Wie weet leidt dit tot nieuwe kansen voor specialistische fietsenzaken, die misschien duurder zijn maar wel kwaliteit en persoonlijke aandacht bieden. Dat laatste lijkt me alleen maar gunstig.
Jammer, weer een stuk NL-techniek naar het buitenland
KKR is niet te vertrouwen
:twisted:
willem.m schreef:
ma 24 jan, 2022 19:05
Dat artikel zit achter een betaalmuur.
Daarom heeft frank12 het toch "gewoon" integraal gekopieerd?
Leon schreef:
ma 24 jan, 2022 20:00
willem.m schreef:
ma 24 jan, 2022 19:05
Dat artikel zit achter een betaalmuur.
Daarom heeft frank12 het toch "gewoon" integraal gekopieerd?
Kopie van artikel is enkel gebeurd na reactie van willem.m. Waarvoor dank. :wink:
frank12 schreef:
ma 24 jan, 2022 18:38
Berucht, want KKR is niet zomaar een investeringsfonds.
Als je een bedrijf opkoopt en leegzuigt ben je geen investeringsfonds maar een leegzuigfonds. Desinformatie van De Standaard.
Ik las net op de site Bike Europe dat Pon in Litouwen een fietsfabriek opent met een capaciteit van 600.000 fietsen per jaar.
Na berichten dat er ook door allerlei merken productie uit Azië terug naar Europa wordt gehaald.
Fietsen, al dan niet elektrisch en in alle variaties, zijn booming.
Voor Accel vrees ik toch negatieve effecten.
eindgebruiker schreef:
ma 24 jan, 2022 20:20
frank12 schreef:
ma 24 jan, 2022 18:38
Berucht, want KKR is niet zomaar een investeringsfonds.
Als je een bedrijf opkoopt en leegzuigt ben je geen investeringsfonds. Desinformatie van De Standaard.
Core activiteit van dit soort financiële bedrijven als KKR is het genereren van cash voor de aandeelhouder. Continuiteit en duurzaamheid van het opgekochte bedrijf zijn slechts middelen om de cash voor de aandeelhouders te vergroten, niet meer en niet minder.
Amerikaanse bedrijven komen niet hier naartoe om ons te matsen, geloof dat van mij. In het geval van het bedrijf waar ik werkte zijn ze nu (7 jaar later) nóg op zoek naar een (betaalde en gereserveerde) verdwenen ontslagvergoeding van bijna 20 miljoen.

Balkenende had het eens over de “VOC-mentaliteit”, welnu, die jongens van de VOC handelden óveral in, maar ze waren niet zo gek dat ze hun eigen schepen verkochten.
Ik vind dat ten onrechte de indruk wordt gewekt dat Amerikaanse bedrijven de boosdoener zijn. Natuurlijk: het is volstrekt onethisch om bedrijven op te kopen om deze leeg te zuigen. Het is rattengedrag. Maar wat mij betreft zijn het de bestuurders van in dit geval Accell die verantwoordelijk dragen: zowel financieel als sociaal. Zij hebben het zo ver laten komen. En zij hebben iets uit te leggen aan hun werknemers en klanten.

Overigens heeft het geen zin om me hierover op te winden. Ik ben geen werknemer, klant of op een andere manier direct belanghebbende. Mijn invloedssfeer reikt bovendien slechts tot het wel/niet kopen van een fiets, periodiek stemmen op een politieke partij, en het financieel steunen van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek op dit vlak om evt. misstanden in beeld te brengen.
Het KKR business model is inderdaad niet zo fijn, en wat mij betreft had Nederland al eerder barrières moeten opwerpen tegen zulke hyena's. Eerder zijn ook andere Nederlandse bedrijven zo leeggehaald.
Geld verdienen en heel veel geld staat bij hun hoog op de lijst. Ik vind het een heel vervelend volk. Groot en machtig twee eigenschappen die onmisbaar zijn. Ga even terug naar de tijd dat de € twee keer zo veel waard was als de $.
willem.m schreef:
di 25 jan, 2022 10:27
Overigens heeft het geen zin om me hierover op te winden. Ik ben geen werknemer, klant of op een andere manier direct belanghebbende.
Wilhelm, om je een beetje gerust te stellen: ik wind me er óók niet over op, ik heb er gewoon aardigheid in om bepaalde zaken die zich in de samenleving voordoen op te merken, en daarover met anderen van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld in dit forum.

By the way, in het geval dat hier besproken wordt: vandaag stond in de krant een interview met iemand van die overnemende groep, waarbij gesteld werd dat “er voor de werknemers helemaal niets zou veranderen”. Toevallig heb ik exact dezelfde mededeling persoonlijk (en 180 collega’s met mij) eerder gehoord. Vandaar mijn post.
Dat er voor de werknemers niets veranderd, is dan een onderdeel van de overname afspraken. Wat er nooit bijstaat is dat daar altijd een termijn aan vastzit, bijvoorbeeld tot 1 juli 2023 verandert er niets. Daarna is men vrij om te doen en te laten zolang het binnen de wet valt.
Wim schreef:
di 25 jan, 2022 10:46
Het KKR business model is inderdaad niet zo fijn, en wat mij betreft had Nederland al eerder barrières moeten opwerpen tegen zulke hyena's. Eerder zijn ook andere Nederlandse bedrijven zo leeggehaald.
KKR heeft de Croma divisie van Unilever ook overgenomen.
... en Roompot. Je weet wel: die vreselijke vakantieparken die ons land ontsieren. Maar die vervelende ontwikkeling is door Nederlandse ondernemers ingezet, net als de schaalvergroting in confectiefietsen bij Accell.
Mijn ervaring is dat met de opkomst van de wat grotere uniforme merken (waar echt wel een markt voor is) er ruimte ontstaat voor de kleinere spelers. En daar is ook een markt voor. Benieuwd hoe de fietsenontwikkeling de komende jaren gaat.
Marco Meijerink schreef:
wo 26 jan, 2022 08:41
Mijn ervaring is dat met de opkomst van de wat grotere uniforme merken (waar echt wel een markt voor is) er ruimte ontstaat voor de kleinere spelers. En daar is ook een markt voor. Benieuwd hoe de fietsenontwikkeling de komende jaren gaat.

Ik denk net zoals het altijd geweest is: hobbyisten beginnen ergens aan.

optie a) dat blijft een hobby (te veel om op te noemen)
optie b) dat wordt een leuk merk tot het moment dat de eigenaar vroeger of later de deur achter zich dicht trekt (Vittorio, Nazca, RIH, poppink, etc)
optie c) dat merk gaat groeien en wordt uiteindelijk een bedrijf met marktwaarde (Koga, Santos, Stella, Swapfiets, etc)

en die varianten houden elkaar een beetje in evenwicht en hebben elkaar nodig om de markt gezond te houden.
Optie d) Als een kleintje dreigt te groeien wordt het opgekocht.