door
bdr » wo 26 jan, 2022 16:16
Dag 10: vervolg
Op de middag ben ik met mooie vestingstadje Viviers ingereden om ergens op te warmen want het was fris ondanks de zon. Ik vond een charmant café slash brocanterie en heb ok gegeten maar helaas geen verwarming.
Het stuk na Viviers vond ik het mooiste stuk ViaRhôna tot nu toe maar dat had er misschien ook mee te maken dat ik voor het eerst geen autostrade hoorde, de Rhône-vallei is hier breder dus kon die verder van het water weg.
- Laatste blik op de Rhône
In Pont-Saint-Esprit heb ik de ViaRhôna-express verlaten om niet in de kustagglomeratie terecht te komen. Ik was er niet rouwig om; het fietspad heeft me snel ver gebracht maar het voelt toch allemaal wat artificieel, alsof je van Antwerpen naar Luik zou rijden en niks meer zien dan het Albertkanaal.
Maar de vallei verlaten betekent stijgen, het was dus zweten geblazen, ook al omdat de Noordenwind wegviel. Het landschap was typische Provence rommelboel: overal huizen en wijngaarden (Côtes du Rhône) tussen het maquis. Van ver ziet het groen uit - dor bruin voor de wijngaarden- maar eigenlijk is elke vierkante meter bebouwd.
Ik heb dus flink mijn best moeten doen om een slaapplaats te vinden, eerste poging leverde een hoop stekels en doornen en een opgeschikt everzwijn maar geen goede plek op.
Een bosweg aan de overkant bracht meer soelaas, ik vond ëén redelijke plek en een paar honderd meter verder een betere en nog een paar honderd meter verder echt een goede. Ik was blij want de laatste wildkampeerplekken waren niet top, veel lawaai en niet echt verscholen.
Hier was alles rustig, voor de eerste keer heb ik op een steen buiten de tent van de schemering en de buitenlucht genoten.
Ik ben echter iets te lang blijven zitten want plots had ik het door en door koud, ik heb alles uit de kast moet halen om het nadien terug warm te krijgen: soep en koffie en een hoop extra kleren.
121km - 9,2km onverhard - 706hm