Dag 1: Lier - Bivouac de Mazée
Ik vertrek met een klein hartje maar het weer zit toch mee, ik vertrek zonder regenjas met de softshell aan, wat natuurlijk zwaar optimistisch was, een half uur later kan ik mijn nieuwe R7 jas al aantrekken, en die gaat de rest van de dag niet meer uit.
Het programma van vandaag is bekend terrein, eerst richting Leuven, dan die lange ravel naar Namen en dan langs de Maas naar de mooie bivakzone van Mazée die ik hoop te bereiken.
Tussen Leuven en Jodoigne stuurt brouter me waarempel langs een heleboel gravel. Normaal hou ik van gravel maar in deze gietende regen is het toch wat minder. Ketting drie keer proberen te smeren maar dat is hopeloos.
Als ik in Namen ben stopt het zowaar even met regenen waardoor ik mijn eerste dieetfoto kan maken:
(Ik heb voor de rest van de reis elke dag op facebook foto's gepost van wat ik at tijdens mijn "dieet").
Verderop is allemaal bekend terrein, begin januari ben ik met mijn vrouw van Namen naar de franse grens gefietst langs de Maas, ik herken nog vele plekken. Wel veel omleidingen omdat er veel gewerkt wordt aan het fietspad, hopelijk is dat tegen de zomer af.
Gelukkig blijft het niet de hele dag regenen. Op zich is mijn regenkledij prima maar ik moet opletten dat ik niets nat laat worden in de miezer of van het zweten want het droogt niet (handschoenen, muts).
Eigenlijk blijf ik te lang doorfietsen om goed te zijn maar ik bereik de bivakplaats toch. De eindklim valt wel flink tegen, ik geraak niet boven en moet duwen. Ik stel me ook vragen bij mijn versnellingen, vooraan heb ik een 42T/26T combinatie die van mijn oude vakantiefiets komt, achteraan een 11-40T cassette. Gisterenavond heb ik nog een nieuwe ketting gemonteerd.
Het 42T kettingblad is met nieuwe ketting toch te versleten, veel geratel. 26T was nog te groot voor de eindklim naar de bivak, waarom heb ik de 40T/24T combinatie toch niet gemonteerd?
165,5km - 12,7km onverhard - 748hm