Ik heb altijd geweten dat de bar-end shifters op trekking/bikepacking fietsen handig zijn om een stuurtas of "handle bar bag" te monteren. Als je shift met gewone shifters zitten die hendels maar tegen je tas aan, als de tas ten minste een beetje van breedte is. De voorderailleur werkt volgens mij met een friction shifter en als dat niet zo is kan je die shifter wel even aanpassen naar trigger shift met een eenvoudig schroefje. Hierdoor kan je zeer fijn je voorderailleur afstellen, traploos eigenlijk. Ik wil ook niet terug naar indexed voorderailleur maar met friction shift zie ik er geen probleem. Bar-end shifters zijn ook een beetje set and forget. Allicht met het idee dat een vakantiefietser voor een langere tijd in hetzelfde verzet doorgaat. Als je boven op een helling komt is het niet meteen zaak om snel te schakelen om de afdaling te nemen. Nog een voordeel van bar-end shifters is dat ze eenvoudig en goedkoop zijn. Ik ken iemand die er standaard eentje meeneemt op vakantie. Gaat je fiets tegen de vlakte dan, mocht je de shifter breken je toch nog altijd je rem hebt. Bij een traditionele shifter ben je misschien naast je versnellingen ook je remfunctie kwijt.
Ik heb niets tegen bar-end shifting en die verzetten, dat loopt wel los. Gewoon vertrekken....
Ik heb niets tegen bar-end shifting en die verzetten, dat loopt wel los. Gewoon vertrekken....